کد خبر: 98083
A

مسعود شجره: تعداد افرادی که در غرب به دین اسلام وارد می‌شوند افزایش پیدا کرده است

رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی لندن با اشاره به افزایش گرایش به اسلام در غرب، گفت: تعداد افرادی که در اروپا و غرب، به دین اسلام وارد می‌شوند افزایش پیدا کرده است.

مسعود شجره: تعداد افرادی که در غرب به دین اسلام وارد می‌شوند افزایش پیدا کرده است

به گزارش دیده بان ایران؛ مسعود شجره رییس کمیسیون حقوق بشر اسلامی لندن طی سخنانی در نشست «چرایی اسلام ستیزی در غرب» که به همت مجمع بین المللی اساتید مسلمان برگزار شد، گفت: «اسلام هراسی» مفهومی است که ساخته شده و نوعی فضای ترس غیرواقعی مرتبط با آن را ایجاد کرده اند و روی آن کار می‌کنند. الان همه قبول دارند که به علت تحلیل‌های مطرح شده، اسلام هراسی در جامعه  انگلیس وجود دارد و پدیده ای واقعی است.

وی افزود: عده ای می گویند این پدیده ناشی از آن است که عده‌اث تحصیلات خوبی نداشته اند، در سطح خوبی از تحصیلات قرار ندارند و درک واقعی از واقعیت های جامعه امروزی ندارند یا مواردی از این قبیل و به همین علت می‌گویند که اسلام هراسی وجود دارد و با اندکی آموزش، م یتوان این مشکل را حل کرد.

رییس کمیسیون حقوق بشر اسلامی لندن ادامه داد: اما گروه دیگری هم وجود دارد که در دولت حضور دارند و در تشکیلات حکومتی، صاحب قدرت هستند و هر مسلمانی را مصداق اسلام هراسی می‌دانند، یعنی تلاش می‌کنند نوعی فضای اسلام هراسی را بوجود بیاورند.

شجره ادامه داد: این پدیده، پدیده ای نیست که بتوان گفت فقط افرادی که تحصیلات خوبی ندارند، عامل گسترش این انگاره ها بودند، بلکه دست‌هایی وجود دارد که تلاش کرده است این برداشتها را در جوامع غربی گسترش دهد. فرض بفرمایید فردی مثل دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، چنین گزاره‌هایی را مطرح می‌کند یا اساتید برخی از دانشگاه‌ها و نخبگان می‌آیند و این حرفها را بیان می کنند.

وی گفت: آمار نشان می دهد 85 درصد کسانی که مسلمانان را هدف ضرب و جرح خود قرار داده اند، اتفاقا کسانی بوده اند که تحصیلات داشتند؛ نه اینکه فاقد تحصیلات باشند. این افراد، مسلمان‌ها را به علت مسائلی از قبیل حجاب و امثال آن، هدف حملات خود قرار می‌دادند.

شجره تصریح کرد: نظرسنجی هایی از مسلمانان انگلیس درباره «اسلام هراسی» انجام شده است. در سال 2010، این نظرسنجی‌ها حاکی از آن بود که به نظر مسلمانان انگلیس، سیاستمداران یا رسانه‌های انگلیسی هیچ بحثی درخصوص اسلام هراسی نداشته اند، اما در سال 2015 یعنی 5 سال بعد از نظرسنجی های گروه اول، 90 درصد مسلمان‌های انگلیس، اعلام کرده اند که شاهد هستند پیام‌های اسلام هراسانه و اسلام ستیزانه از دهان سیاستمداران و از بلندگوهای رسانه‌ها پخش می‌شود.

وی ادامه داد: 45 درصد مسلمانان انگلیس نیز اظهارداشتند این برخوردهای اسلام هراسانه را هر روز می‌بینند. این نکته بسیار جالب توجه است که مطالب دال بر اسلام هراسی به صورت «بمباران کلامی» از دهان سیاستمداران و از بلندگوی رسانه‌ها مطرح می‌شود و  فرقی نمی کند که سیاستمدار مدنظر، فردی لیبرال باشد، راست‌گرا باشد یا از جریان‌های چپ باشد.

شجره افزود: برای تغییر فضای اسلام هراسی که از جانب سیاستمداران، رسانه‌ها و بخش‌های مختلف جامعه ترویج می شود، بدون مشارکت نمی توان با این مشکل مقابله کرد. مکرون به علت بیماری همه‌گیر کرونا یا اوضاع اقتصادی حاکم بر فرانسه یا به علت از دست رفتن محبوبیتش، کوشیده است گزاره‌ای مطرح کند تا با طرح این مسئله، توجه مردم را از داستان‌های اصلی منحرف کند. این سیاست‌ پوپولیستی است که سیاستمداران دنبال می کنند.

 رییس کمیسیون حقوق بشر اسلامی لندن گفت: یکی از عللی که مسلمان‌ها را هدف قرار می‌دهند، واقعیتهای جاری در این جوامع است. برای روشن شدن موضوع، می توان مسئله جمعیت را مدنظر داشت. باید دقت داشته باشیم که نسبت مسلمانان در مقایسه با کل جمعیت کشورهایی که در آنجا زندگی می کنند، چقدر است.

وی ادامه داد: ترکیب جمعیتی کشورهای اروپایی و امریکا در حال تغییر است، زیرا خانواده‌های مسلمان عادت دارند که زیاد بچه دار شوند؛ حال آنکه خانواده‌های اروپایی و امریکایی تلاش می کنند تعداد بچه هایشان را محدود کنند.

 رییس کمیسیون حقوق بشر اسلامی لندن اظهار داشت: نکته دومی که مهمترین نکته مطرح در این میان است، افزایش گرایش به اسلام است. تعداد افرادی که در اروپا و غرب، به دین اسلام وارد می‌شوند افزایش پیدا کرده است.  نکته سوم این است که مسلمان‌ها به بیان واقعیتهای جامعه غرب می‌پردازند و می‌گویند چرا نباید امکان ظهور شعائر دینی خود را داشته باشند؟ چرا نباید آزادی بیان داشته باشند؛ حال آنکه در قوانین اساسی این کشورها، بر ازادی دینی و آزادی بیان تأکید شده است.

منبع: فارس

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر