کد خبر: 98089
A

ناصر ایمانی: ممکن است طرح اصلاح قانون انتخابات توسط شورای نگهبان «رد» شود/ شورای نگهبان صلاحیت دریافت و ارزیابی برنامه کاندیداها را ندارد

تحلیل‌گر سیاسی اصولگرا از احتمال رد طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری خبر داد.

ناصر ایمانی: ممکن است طرح اصلاح قانون انتخابات توسط شورای نگهبان «رد» شود/ شورای نگهبان صلاحیت دریافت و ارزیابی برنامه کاندیداها را ندارد

به گزارش دیده بان ایران؛ ناصر ایمانی درباره برخوردهای موجود میان برخی نمایندگان تندرو و انتقادات آن‌ها نسبت به ریاست مجلس، گفت: اول باید این نکته را در نظر بگیریم که حضور برخی افراد با روحیات تند و پرخاشگرانه تنها مختص این مجلس نیست و در ادوار مختلفی مجلس از دوره اول تا امروز سابقه داشته است. البته شاید در این مجلس تعداد آن‌ها بیشتر و یا صدای آنها بلندتر باشد اما اتفاق تازه‌ای نیست.

وی افزود: در ابتدای شروع به کار مجلس مخالفت هایی با ریاست آقای قالیباف وجود داشت اما اکنون همان مخالفت‌ها نیز دیگر وجود ندارد و به نظر می‌رسد که در مجموع این مساله را پذیرفته‌اند و آقای قالیباف نسبتا مدیریت قابل قبولی داشته است.

ایمانی با اشاره به علت مخالفت های کنونی، ابراز داشت: مطالبی که در مخالفت با آقای قالیباف در مجلس مطرح می‌شود، در حال حاضر به دلیل احتمال کاندیداتوری ایشان است، البته این به معنای آن نیست که الزاماً با رییس جمهور شدن قالیباف مخالف هستند، بلکه از این موضع است که چرا از سکوی مجلس استفاده کرده است. دو احتمال در اینجا وجود دارد، اولا ممکن است که قالیباف اصلا کاندیدا نباشد و دوم اینکه شاید بعد از مشخص شدن کاندیداهای نهایی همین افرادی که اکنون مخالف هستند، ترجیح و تشخیص شان این باشد که قالیباف از سایر گزینه‌ها بهتر است.

وی افزود: احساس می‌کنم آن اقلیتی که مواضع تندتری داشتند، حجم مخالفت هایشان در مورد قالیباف مقداری فروکش کرده است. اکنون بیشتر هجمه و مخالفت در مقابل دولت است که دولت هم بهانه به دست آن‌ها می‌‌دهد.

این تحلیلگر سیاسی اصولگرا پیرامون تصویب موادی از طرح اصلاح قانون انتخابات طی هفته گذشته در مجلس و افرادی از هر دو جناح که نسبت به آن معترض و معتقدند که ریاست جمهوری در حال محدود شدن است تا فضا برای پیروزی یک فرد مشخص آماده شود، ابراز داشت: من این تحلیل که گفته می‌شود قانون اصلاح شده تا زمینه را برای یک نفر آماده کند قبول ندارم و آن را چندان معتبر نمی‌دانم اما درخصوص خود طرح اصلاح قانون انتخابات از ابتدای زمانی که مطرح شد ایرادهایی وجود داشت که بسیاری از صاحب نظران که حتی اصولگرا هم بودند از جمله بنده این ایرادها را مطرح کردند و کردیم. بخش قابل توجهی از ایرادات این طرح اصولی است و قابلیت اجرا ندارد، البته بخشی از ایرادات در صحن در حال اصلاح است و امیدوار هستیم بخش دیگر هم در شورای نگهبان اصلاح شود.

وی ادامه داد: اگر کسی بگوید که با تصویب و اجرای این طرح عموما افراد از یک جناح سیاسی می‌توانند کاندیدا شوند و رای بیاورند، یک حرف معقول تری است اما اینکه بگویند که قرار است این طرح تصویب شود تا فقط یک نفر رییس جمهور شود، منطقی نیست.

ایمانی درخصوص جزئی شدن نمایندگان در تعیین ویژگی های رئیس جمهور یا برخی موضوعات که اساسا از حدود اختیارات شورای نگهبان محسوب می‌شود و احتمال رد شدن این طرح توسط شورای نگهبان، گفت: یکی از ایراداتی که من نسبت به این طرح وجود دارد این است که نمایندگان در طرح اصلاح قانون انتخابات تکالیف زیادی را برعهده شورای نگهبان می‌گذارند که اساسا در برخی از این‌ها شورای نگهبان صلاحیت ورود ندارد، مانند اینکه از کاندیداها برنامه های اقتصادی بخواهد.

وی با بیان اینکه شورای نگهبان نهادی است که وظیفه تشخیص درخصوص عدم انطباق مصوبات مجلس با شرع و قانون اساسی را دارد، تاکید کرد: این شورا صلاحیت اقتصادی ندارد که بخواهد درباره طرح‌های اقتصادی کاندیدا اظهار نظر کند و این خارج از حوزه صلاحیت شورای نگهبان است. علاوه بر این، نمایندگان در این طرح تکالیف اجرایی بسیار زیادی را برعهده شورای نگهبان می‌گذارند که این شورا به لحاظ عملی و اجرایی نمی‌تواند آن‌ها را اجرا کند و برای برخی هم صلاحیت ورود به آن موضوع را ندارد چراکه ماهیت شورای نگهبان این نیست.

این فعال سیاسی اصولگرا در پایان اظهار کرد: گرفتن برنامه‌های کلان اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی از کاندیدای ریاست جمهوری یا مشاور او و ارزیابی آنها، از مواردی است که احتمال می‌دهم در صورت تصویب در مجلس، توسط شورای نگهبان رد خواهد شد.

منبع: ایلنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر