کد خبر: 98098
A

حسن رسولی: عارف احتمالاً نامزد انتخابات ۱۴۰۰ می‌شود/ بیش از ۹۵ درصد هنوز هَم اصلاح طلبان خاتمی را «لیدر اصلاحات» می دانند

عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان گفت: به نظر من عارف داوطلب انتخابات می‌شود اما اینکه این حدس به یقین تبدیل خواهد شد، هم باید از او سوال کرد و هم مقداری جلو رفت تا افق انتخابات شفاف و روشن‌تر شود.

حسن رسولی: عارف احتمالاً نامزد انتخابات ۱۴۰۰ می‌شود/ بیش از ۹۵ درصد هنوز هَم اصلاح طلبان خاتمی را «لیدر اصلاحات» می دانند

به گزارش دیده بان ایران؛ سید حسن رسولی عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان درباره نحوه حضور و نقش آفرینی جریان اصلاحات در انتخابات ۱۴۰۰، گفت: به لحاظ نظری، دیدگاه غالب در آینده به سمت گرایشی خواهد بود که قائل به حضور متناسب با ظرفیت‌های در اختیار اصلاح طلبان در آرایش انتخاباتی ۲۸ خرداد سال ۱۴۰۰ است، چرا که جریان اصلاحات بخش جدایی ناپذیری از جمهوری اسلامی محسوب می‌شود و جریان ریشه داری است که در مقاطع مختلف اداره قوای مجریه و مقننه را برعهده داشت، به همین جهت نسبت به سرنوشت کشور نمی‌تواند بی تفاوت باشد؛ به عنوان بخشی از هیئت امنای انقلاب اسلامی، جریان اصلاحات همچنان بر این باور است که اصلاحات و بهبودی خواهی سیاسی در حوزه‌های مختلف از مسیر و مجرای صندوق رأی عبور می‌کند.

عملکرد مسئولان می‌تواند در مشارکت مردم تأثیر گذار باشد

وی با بیان اینکه البته به نظر بنده دو مؤلفه در اثر بخشی و تأثیرگذاری جریان اصلاحات در انتخابات آینده نقش آفرین خواهد بود، افزود: عامل نخست، کاهش مشکلات اقتصادی، معیشتی مردم و کاهش نارضایتی‌ها با توجه به فشار گرانی و تورم و کاهش شدید قدرت خرید مردم که متأثر از تحریم ظالمانه آمریکا از یک سو و رکود ناشی از ویروس یکساله کرونا از سوی دیگر به صورت بی سابقه‌ای حیات اجتماعی مردم ایران را تحت تأثیر منفی خود قرار داده است.

عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان اظهار داشت: به هر میزان که حاکمیت در ماه‌های باقی مانده در انتخابات در کاستن از تنگناهای اقتصادی و معیشتی مردم توفیق بیشتری پیدا کند، می‌توانیم به رغبت بیشتر مردم به صندوق رأی و شرکت آنها در انتخابات امیدوار باشیم.

رسولی به تبیین عامل دیگر که منجر به تحرک بیشتر جریان متبوعش در عرصه رقابت انتخابات خواهد شد پرداخت و گفت: این عامل به نحوه عمل شورای نگهبان در برخورد با تأیید صلاحیت نامزدهای نام آور و رأی آور اصلاح طلب برمی گردد.

وی در ادامه ارائه تحلیل خود از فعالیت اصلاح طلبان در انتخابات سال آینده، افزود: به اعتقاد بنده، این دو مؤلفه نقش اساسی خواهد داشت، همچنین اوضاع سیاست داخلی و نیز سیاست خارجی کشور به هر میزان که در ماه‌های آینده به سمت بهبودی و آرامش سیر کند، فضا و بستر مناسب‌تری برای نقش آفرینی جریان اصلاحات در انتخابات پیش رو فراهم تر می‌شود.

مناسبت ترین مرجع برای تعیین منشور اصلاح طلبان شورای هماهنگی احزاب اصلاح طلب است

این فعال سیاسی اصلاح طلب در خصوص راهبرد جریان اصلاحات در انتخابات پیش رو، نیز که اخیراً از سوی تعدادی از چهره‌های اصلاح طلب که در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات عضویت دارند مطرح شده است آن را یک منشور تعریف شده عنوان کرد و گفت: به هر حال جریان اصلاحات یک منشور تعریف شده‌ای دارد که متناسب با شرایط زمان و با هدف حفظ پویایی، باید آسیب شناسی و بازنگری شود و طبعاً شورای هماهنگی احزاب اصلاح طلب که در بردارنده ۳۰ حزب اصلاح طلب است مناسبت ترین مرجع برای پرداختن به این حوزه محسوب می‌شود.

رسولی تصریح کرد: جریان اصلاحات بنا به مسئولیت انقلابی و ملی، متناسب با بستری که برای نقش آفرینی این جریان فراهم شود در انتخابات حضور فعال خواهد داشت.

وی در عین حال، راهبرد اصلاح طلبان در این دوره از انتخابات را موضوع جدید ندانست و با بیان اینکه در ادوار گذشته هم ما راهبردهای معین در انتخابات [مجلس دهم و شوراها] داشته ایم، خاطرنشان کرد: آنچه مسلم است اینکه، جریان اصلاحات متناسب با هر رویداد پُر اهمیت همچون انتخابات ریاست جمهوری و شوراها در حوزه سیاست داخلی به صورت روزآمد از نظریه، تاکتیک و راهبردهای متناسب با بنیان‌های فکری و اندیشه‌ای خود استفاده کرده و متناسب با این رویکردها، حضور داشته و خواهد داشت.

احزاب اصلاح طلب می‌توانند درباره «بود» و «نبود» شورای عالی تصمیم گیری کنند

عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه با توجه به کناره گیری «عارف» و «موسوی لاری» از شورای عالی سیاستگذاری، آیا پرونده شورای عالی در جریان اصلاحات بسته شده است؟، اظهار داشت: شورای عالی سیاست گذاری منتخب شورای هماهنگی احزاب اصلاح طلب است و تحت عنوان جبهه اصلاح طلبان ایران اسلامی در وزارت کشور ثبت شده است و دارای هویت حقوقی است و تنها مرجعی که می‌تواند درباره بود و نبود شورای عالی اصلاح طلبان تصمیم گیری کند.

عارف احتمالاً نامزد انتخابات ۱۴۰۰ می‌شود

وی که در عرصه سیاسی به عنوان یکی از نیروهای نزدیک به محمد رضا عارف شناخته می‌شود در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه دورنمایی که شما از نحوه حضور اصلاح طلبان در انتخابات سال ۱۴۰۰ ترسیم کرده اید، آیا «عارف» داوطلب رقابت انتخابات خواهد شد یا نه؟، افزود: به هرحال عارف در سال ۹۲ در لیست داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری قرار داشت و تنها اصلاح طلب حاضر در آرایش انتخاباتی آن زمان بود که بنا به مصالح ملی و در تبعیت از رهبری اصلاحات و خرد جمعی اصلاح طلبان به نفع روحانی کناره گیری کرد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب اعلام کرد: نظر شخصی بنده این است که او [عارف] داوطلب انتخابات می‌شود اما اینکه این حدس به یقین تبدیل خواهد شد، هم باید از او سوال کرد و هم مقداری جلو رفت تا افق انتخابات شفاف و روشن‌تر شود.

واکنش به راهبرد انتخاباتی اعتماد ملی؛ کاندیدای حزبی پیروز نمی‌شود

«سخنگوی حزب اعتماد ملی در گفتگویی اعلام کرده بود ما ضمن گلایه و دلخوری از روند انتخابات مجلس یازدهم، در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری مشارکت فعال خواهیم داشت و حتماً حزب نامزد اختصاصی داشته باشد، با توجه به راهبرد این حزب اصلاح طلب از رسولی پیرامون تحرک مستقل این حزب در آوردگاه سال آینده سوال شد و اینکه آیا فعالیت اختصاصی اعتماد ملی، مسیر وحدت را برای اصلاح طلبان سخت نخواهد کرد؟» که وی در پاسخ اظهار داشت: مرحله اول کاندیدا گزینی که باید از مجرای احزاب ۳۰ گانه شورای هماهنگی احزاب اصلاح طلب طی شود مسیر درستی است اما با توجه به واقعیات صحنه سیاسی و انتخابات ایران، پیروزی کاندیدای برخوردار از نگاه صرفاً حزبی در ریاست جمهوری بسیار بعید به نظر می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: بخصوص آنکه در انتخابات گذشته توسط هر دو جریان سیاسی این مدل آزموده شده و برای اصلاح طلبان و اصولگرایان ثمری نداشته است بنابراین پیش بینی می‌کنم همه احزاب اصلاح طلب و اصولگرا با عبرت گیری از پیشینه این موضوع به سمت ائتلاف و رویکرد جبهه‌ای حرکت کنند و در پایان، بر روی نامزد و یا نامزدهای مورد توافق سرمایه گذاری کنند.

لیدر جریان اصلاحات تغییر نمی‌کند

«بحث انتقاد از خاتمی و جایگاه او مدتی است میان چهره‌های اصلاح طلب فراگیر شده است، می‌خواهم بدانم بحث عبور از لیدری رئیس دولت اصلاحات چقدر می‌تواند جدی شود و نهایتاً چه جایگزینی برای او وجود دارد؟ مثلاً موسوی‌خوئینی‌ها می‌تواند جایگزین باشد؟» که عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان بعد از طرح این پرسش، این مواضع که از سوی تعدادی از کنشگران اصلاح طلب همچون کرباسچی و کواکبیان درباره رئیس دولت اصلاحات بیان می‌شود را فقط در حد یک اظهار نظر خواند و گفت: آنچه مسلم است بیش از ۹۵ درصد اصلاح طلبان همواره خاتمی را به عنوان محور و هماهنگ کننده اصلاح طلبان قبول دارند و این اظهار نظرها لطمه‌ای به جایگاه او خاتمی نمی‌زند.

آیا تَکرار می‌کنم «خاتمی» در ۱۴۰۰ تکرار می‌شود؟

رسولی سپس در پاسخ به این پرسش «اکنون که تغییری در محوریت جریان اصلاحات صورت نمی‌گیرد، آیا او حاضر است در این دوره باز از کلید واژه «تَکرار» برای پیروزی کاندیدای اصلاح طلبان استفاده کند؟، اظهار داشت: اینکه در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد باید دید که با چه صورت بندی رقابتی در انتخابات پیش رو مواجه هستیم و از طرف دیگر نحوه مواجه مردم متأثر از فضای عمومی کشور و رقبت آنها پای صندوق رأی چه تصویری را ارائه می‌دهد.

عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان گفت: به نظر بنده، در ماه‌های نزدیک به انتخابات می‌توانیم برآورد دقیق‌تری از صحنه ارائه کنیم.

بخش دیگر گفتگو با رسولی که عضو و خزانه دار شورای اصلاح طلب شهر تهران است به انتخابات ششمین دوره شوراها اختصاص پیدا کرد که قرار است همزمان با انتخابات ریاست جمهوری در خردادماه سال آینده برگزار می‌شود. او در پاسخ به این سوال که انتخابات شوراهای شهر و روستا هم در سال ۱۴۰۰ برگزار می‌شود اما هیچکس درباره آن صحبت نمی‌کند، فکر می‌کنید با توجه به شرایطی که شوراها در این ۴ سال داشتند (مخصوصاً در تهران)، اصلاح طلبان می‌توانند باز هم اقبالی داشته باشند؟، تصریح کرد: در این دوره، شورای شهر پایتخت با رأی مردم به اصلاح طلبان سپرده شد و طبعاً در ۱۰ ماه باقی مانده تا پایان این دوره، ارزیابی که افکار عمومی از عملکرد حوزه مدیریت شهری با لحاظ کردن شرایط بحرانی کشور ناشی از تحریم و همین طور ویروس کرونا، تعیین خواهند کرد که چه نمره‌ای به اصلاح طلبان خواهند داد.

جریان اصلاحات در هیچ انتخاباتی غایب نخواهد بود

وی با تاکید براینکه به اعتقاد بنده جریان اصلاحات در هیچ انتخاباتی غایب نخواهد بود، گفت: علت آنکه در حال حاضر بیشتر از انتخابات ریاست جمهوری صحبت می‌شود، ناشی از این است که معمولاً رؤسای جمهور ۸ ساله انتخاب می‌شوند و در پایان دوره ۸ ساله، انتخابات ریاست جمهوری اهمیت بیشتری پیدا می‌کند، اما در دوره دوم ریاست جمهوری ادوار گذشته به طور طبیعی شوراهای اسلامی که انتخابات آن همزمان با ریاست جمهوری است یک برجستگی و جلب توجه بیشتری دارد؛ قطعاً جریان اصلاحات برای انتخابات شورا هم فعال خواهد بود.

عضو اصلاح طلب شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال «از آنجا که سازوکار انتخابات شوراها با ریاست جمهوری متفاوت است، سازوکار جریان متبوع شما برای این انتخابات چه زمانی تعیین می‌شود؟، گفت: در سطح ملی که طبعاً باید همان مرجع اجماع ساز، تعیین راهبرد کند و بطور مشخص برای شورای شهر پایتخت ما وعده‌هایی را به مردم دادیم که در پایان چهار سال باید بتوانیم نسبت به انجام این وعده‌ها، کارنامه قابل قبولی را متناسب با واقعیات جامعه، کشور و پایتخت ارائه کنیم.

رسولی به وعده‌های اصلاح طلبان در شورای پنچم تهران اشاره می‌کند و می‌گوید: وعده داده بودیم که نسبت به حمل و نقل عمومی تلاش کنیم و درآمدهای پایدار شهرداری را تقویت کنیم و قول دادیم که شهرداران و اعضای شورا تا پایان دوره از قبول هر نوع مسئولیتی، خودداری کنند.

وی در پاسخ به این سوال که علی رغم وعده‌های اصلاح طلبان در شورای پنجم تهران، انتقادهایی زیادی هم به این دوره شورا مطرح شد، با این اوصاف اصلاح طلبان چه پاسخی به این انتقادها دارند؟، تصریح کرد: ما در سال ۹۵ یک برنامه ۱۳۰ صفحه‌ای ارائه کردیم، طبعاً باید در ماه‌های باقیمانده شرایطی فراهم شود که از تطبیق وعده‌های داده شده به آنچه که امروز مردم مشاهده می‌کنند، ما بتوانیم از کارنامه خود دفاع بکنیم که این کار را خواهیم کرد.

به ایده آل‌های خود در شورای شهر دست نیافتیم

پس از دفاع و حمایت‌های مجدد او از عملکرد شورای یکدست شهر تهران سوال کردم، با این حال چرا پیش از این رئیس شهر تهران در قبال برخی نقاط ضعف از سوی مدیریت شهری و شورا از مردم، عذرخواهی کرد؟، خزانه دار شورای شهر پایتخت در پاسخ تصریح کرد: ما به ایده ال هایمان نرسیده ایم چون با دو بحران مواجه شدیم. نخست آنکه در دو سال اول نتوانستیم از یک مدیر ملی، مجرب و با ثبات به عنوان شهردار برخوردار باشیم و دوم آنکه تحت تأثیر بحران کرونا و رکودی که در حوزه کسب و کار ایجاد شد از طرفی و بدهی‌های هنگفت شهرداری از طرف دیگر با فقدان منابع مالی مواجه بودیم، با این وجود سعی کردیم که پایتخت در شأن نظام جمهوری اسلامی مسائل عمومی اش اداره شود و منابع محدودی که داریم صرف اولویت‌های اول شهری شود.

وی گفت: به این دو دلیل و وجود موانع ما به ایده ال‌های خود نرسیده ایم اما در آن بخش از وعده‌هایی که اختیار و ابتکار عمل دست خود اعضا شورا اسلامی بود، می‌توانیم از آن دفاع کنیم.

منبع: مهر

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر