کد خبر: 98167
A

داریوش قنبری: نمی‌شود که یک قانون اساسی اعلامی داشته و یک قانون اساسی اعمالی!/ قانون اساسی بیشتر از سوی کسانی که در قدرت هستند، تهدید می‌شود

رئیس جمهور حقوق‌دان روز دوشنبه حرف‌هایی جنجالی در باب بازنگری در قانون اساسی و امکان برگزاری رفراندوم زد. همچنین از نبود فهم مشترک قوا پیرامون قانون اساسی انتقاد کرد و با سخنان خود روزهای تبلیغات انتخاباتی که وعده اجرای قانون اساسی را داده بود، یادآور شد. این سخنان روحانی با واکنش‌های بسیاری همراه بود و مورد نقد یا استقبال رسانه‌ها در دو جریان اصلاح طلب و اصولگرا قرار گرفت.

داریوش قنبری: نمی‌شود که یک قانون اساسی اعلامی داشته و یک قانون اساسی اعمالی!/ قانون اساسی بیشتر از سوی کسانی که در قدرت هستند، تهدید می‌شود

به گزارش دیده بان ایران؛ داریوش قنبری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب به این سخنان روحانی واکنش نشان داد و گفت: «به نظر من در شرایط کنونی آنچه که تا حد زیادی اهمیت دارد، اجرای قانون اساسی است و نه بازنگری در آن».


وی توضیح داد: «مساله نگران کننده این است که برخی اقدامات از سوی نهادهای قدرت در راستای تبدیل کردن قانون اساسی به یک سند کم اثر یا بی اثر صورت می‌گیرد. به عنوان مثال همین طرح اخیر مجلس در زمینه انتخابات ریاست جمهوری. به هرحال در قانون اساسی شرایطی برای داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری در نظر گرفته شده است و این یعنی ما از تعیین شرط برای کاندیداهای ریاست جمهوری توسط قوانین عادی بی‌نیاز هستیم.»


این نماینده پیشین مجلس افزود: « می‌دانیم که ارزش قانون اساسی بالاتر از سایر قوانین موجود در کشور است و به مثابه میثاق ملی یک جامعه است و رابطه حکومت کننده و حکومت شونده را تنظیم می‌کند. نمی‌شود که بخشی از حکومت مثل مجلس، این قانون را نادیده بگیرد و مصوباتی خلاف آن داشته باشد. دقت داشته باشید که در خود قانون اساسی یک نهادی به عنوان شورای نگهبان در نظرگرفته شده تا مانع تصویب قوانین مغایر با قانون اساسی شود. این به معنی اهمیت قانون اساسی است. اگر قرار باشد قوانین عادی این قانون را دور بزنند دیگر جایگاه واقعی آن حفظ نمی‌شود».


قنبری با تاکید بر اینکه «در شرایط فعلی مساله اساسی اجرای همین قانون اساسی است» گفت: « متاسفانه اصول قانون اساسی به صورت‌ها مختلفی نادیده گرفته می‌شود. مثلا ما در بخش حقوق ملت اصول مترقی داریم که با قوانین در کشورهای پیشرفته جهان برابری می‌کند. چرا این اصول مورد کم توجهی و بعضای بی توجهی قرار می‌گیرد؟ قانون اساسی ما حق آزادی بیان را به رسمیت شناخته و این هم با آزادی رسانه‌ها و مطبوعات و به طور کلی انتشار آزادانه اندیشه تبلور می‌یابد اما ما شاهدیم که در در مواردی این آزادی نقض می‌شود. مثال آن این است در زمان انتخابات خیلی‌ها به خاطر اظهارنظرهای خود رد صلاحیت می‌شوند».


وی ادامه داد: «اگر برخی، برخی از اصول قانون اساسی را قبول ندارند باید آن را تغییر دهند تا شهروندان تکلیف خود را بدانند. »
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به ضرورت فراهم شدن لوازم اجرای قانون اساسی، گفت: «نهادهای قدرت نباید به اصول قانون اساس دست اندازی کنند. این یک سند مقدس و حاصل خون شهدای بسیاری است . یک قرن برای دستیابی به این قانون مبارزه شده است و لازم است که بحث اجرای اصول قانون اساسی بیشتر مورد توجه قرار بگیرد و نهادهای مختلف قدرت، مکلف به اجرای اصول آن شوند. اگر هم جایی با اصل قانون اساسی مشکل دارند، صراحتا بگویند . به رفراندوم گذاشته و تغییر دهند یا به قول خودشان اصلاح کنند».


وی تاکید کرد: «نمی‌شود که یک قانون اساسی اعلامی داشته و یک قانون اساسی اعمالی داشته باشیم که با آن قانون اساسی اعلامی در تضاد باشد یا منافات داشته باشد. جاهایی که از قانون اساسی عدول می‌کنند باید شناخته شوند. معمولا هم قانون اساس بیشتر از سوی کسانی که در قدرت هستند، تهدید می‌شود. کسانی که در قدرت نیستند شاید قانون اساسی را قبول نداشته باشند اما زورشان هم نمی‌رسد که عملی خلاف آن انجام دهند. کسانی که در قدرت هستند و می‌توانند خلاف آن عمل کنند اما حتما باید کنترل شوند».


قنبری در ادامه با اشاره به اینکه « مردم باید تکالیف و حقوق خود را بداند و مهم‌ترین سندی که در این زمینه موجود است، قانون اساسی. لذا ما هم باید در سطح آموزش، این امر را مورد توجه جدی قرار دهیم که هر فردی در جامعه تکالیف و حقوق خود را به خوبی بشناسد و هم اینکه از نهادهای قدرت خواسته شود که به اصول قانون اساسی برگردند و خلاف آن عمل نکنند.»


وی خاطرنشان کرد: «مهم‌ترین هدف رئیس جمهور به عنوان مجری قانون اساسی در شرایط کنونی باید اجرای همین قانون اساسی موجود باشد. اگر همین قانون اجرا شود و جلوی تعارضاتی که به آن می‌شود، گرفته شود بیشترین خدمت به ملت و کشور شده است.»
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پایان تاکید کرد: « به نظر من مهم تر از بازنگری، اجرای همین قانون فعلی است که باید مورد توجه جدی قرار بگیرد. در آن صورت است که اگر کسی هم ایرادی به این قانون گرفت، می‌تواند بحث بازنگری و رفراندوم را مطرح کند اما وقتی که قانون اساسی به درستی اجرا نشده باشد مهم‌ترین دغدغه اجرای آن است.

منبع: آزادی

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر