کد خبر: 9820
A
"دیده بان ایران" بررسی می‌کند:

آیا کریمی قدوسی مجازات می‌شود؟ / یک حقوقدان: برخی نمایندگان مصونیت فراقانونی دارند

این نماینده پرحاشیه مجلس، علی رغم وعده محقق نشده‌اش به اصحاب رسانه، از پای ننشست و با تایپ 10 انگشتی! فایل صوتی سخنان ظریف را بر روی کاغذ پیاده کرد و آن را در اختیار خبرنگاران گذاشت؛ کریمی قدوسی برای محکم کاری، امضای 12 نماینده را هم به متن تایپ شده اش ضمیمه کرد.

آیا کریمی قدوسی مجازات می‌شود؟ / یک حقوقدان: برخی نمایندگان مصونیت فراقانونی دارند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، جواد کریمی قدوسی نماینده عضو جبهه پایداری در مجلس دهم، این روزها بواسطه انتشار فایل صوتی اظهارات محرمانه منتسب به وزیر خارجه در جلسه کمیسیون امنیت ملی، حاشیه ساز شده است.

کریمی قدوسی که میراث‌دار افراطیون مجلس قبلی است، این روزها عزمش را جزم کرده تا نظریه طیف متبوعش مبنی بر قصور یا تقصیر کارگزاران دستگاه دیپلماسی کشور را به اثبات برساند. او هر روز در راهروهای بهارستان جمعی از خبرنگاران را بدنبال خود می‌کشاند و اعلام می کند که ناگفته جدیدی در چنته دارد؛ البته خبرنگاران مشتاق و کنجکاو، پس از دنباله روی جناب کریمی قدوسی در دالان های پرپیچ و خم بهارستان، دست از پا درازتر به جایگاه خود بازمیگردند؛ نمونه بارز این امر، در روز شنبه هفته جاری اتفاق افتاد؛ در این روز کریمی قدوسی پس از حدود نیم ساعت خطابه برای خبرنگاران به آنها وعده داد که می خواهد فایل صوتی سخنان ظریف را برای آنها پخش کند؛ وعده ای که محقق نشد و به در بسته خورد.

اما این نماینده پرحاشیه مجلس، علی رغم وعده محقق نشده‌اش به اصحاب رسانه، از پای ننشست و با تایپ 10 انگشتی! فایل صوتی سخنان ظریف را بر روی کاغذ پیاده کرد و آن را در اختیار خبرنگاران گذاشت؛ کریمی قدوسی برای محکم کاری، امضای 12 نماینده را هم به متن تایپ شده اش ضمیمه کرد.

اما با اظهارات برخی نمایندگان مجلس، مشخص شد که جناب کریمی قدوسی در پیاده سازی فایل صوتی نیز اصل امانت را رعایت نکرده و به صورت گزینشی عمل کرده است تا نتیجه مطلوب خود که همان اقرار ظریف به اشتباه است را حاصل نماید! 

 

گزینشی کاری کریمی قدوسی

در همین رابطه، کمال دهقانی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس طی مصاحبه‌ای گفته است: «متن پیاده شده آقای کریمی قدوسی با اظهارات آن روز آقای ظریف همخوانی ندارد. صحبت‌های آقای ظریف مقدمه و موخره‌ای داشت که ایشان آنها را نیاورده و به علاوه تقدم مطالب هم برهم خورده است. ایشان سخنان آقای ظریف را گزینشی آورده‌اند و به همین دلیل کاملا غیرقابل استناد است.»

اما فارغ از اقدام جناب کریمی قدوسی در انتشار گزینشی سخنان وزیر خارجه، بحث مهم‌تر آن است که وی اقدام به انتشار مطالب محرمانه کرده است و این امر به تصریح مقامات قضایی کشور، جرم محسوب می‌شود؛ حجت الاسلام محسنی اژه‌ای در روز 23 آبان 95 در جریان نشست خبری خود در پاسخ به سوالی پیرامون تعیین تکلیف پرونده یاشار سلطانی، گفت که «انتشار مطالب محرمانه جرم است.» 

با توجه به اینکه نمایندگان مجلس طبق اصول قانون اساسی و آیین نامه داخلی مجلس در مقام ایفای وظایف نمایندگی از مصونیت قضائی برخوردارند( اصلی که در ماجرای محمود صادقی نقض شد)؛ هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان طبیعتا باید در قبال این اقدام جناب کریمی قدوسی ورود پیدا کند.

 

آیا هیئت نظارت پرونده کریمی قدوسی را بررسی می‌کند؟

بر همین اساس محمد مهدی برومندی، عضو این هیات طی مصاحبه‌ای گفته است:«هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان بر اساس شکایات واصله به بررسی موضوعات و پرونده‌ها می‌پردازد و معمولا خودش راسا برای چنین موضوعاتی ورود نمی‌کند و تاکنون هم کسی از آقای کریمی قدوسی شکایتی نکرده است».

برومندی این را هم گفته است که «البته هیأت نظارت می‌تواند بر اساس تشخیص وارد بررسی موضوعاتی شود»؛ باید ببینیم که آیا هیات مزبور تشخیص می‌دهد که به ماجرای افشای سخنان محرمانه وزیر خارجه کشورمان، توسط یک عضو مجلس ورود پیدا کند؛ سخنانی که به تصریح سخنگوی دستگاه دیپلماسی به مثابه «گرا دادن تاکتیتک‌های مذاکراتی به آمریکاست».

 

احمدی: برخی نمایندگان مصونیت فراقانونی دارند

بر همین اساس، نعمت احمدی حقوقدان و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، ضمن اشاره به اصل 86 قانون اساسی و همچنین ماده 75 آیین نامه داخلی مجلس، به دو نوع مصونیت قانونی و فراقانونی اشاره می‌کند و می‌گوید: برخی نمایندگان مجلس همچون آقای محمود صادقی از مصونیت قانونی و شکننده برخوردارند و برخی دیگر همچون آقای کریمی قدوسی مصونیتی فراقانونی و مستحکم دارند.

احمدی علت عدم برخورد با فردی همچون کریمی قدوسی را نه تنگناهای حقوقی و قانونی که مضامین و استظهارات سیاسی و جناحی می‌داند و معتقد است: آقای کریمی قدوسی یک فرد نیست بلکه یک جریان است. 

این حقوقدان تصریح کرد: اگرچه در آیین نامه داخلی مجلس قید نشده که مذاکرات کمیسیون‌های مجلس محرمانه است اما چنین بند و تبصره‌ای هم نیامده که تمام محتوای جلسات کمیسیون‌ها از قابلیت انتشار برخوردارند.

 

احمدی افزود: اینکه یک نماینده جزئیات جلسه ای را که در آن حضور نداشته بصورت گزینشی و با حذف مقدمه و موخره، بر خلاف رویه و اصول عرفی ناظر بر نحوه مذاکرات کمیسیون‌ها منتشر کند، امری قابل تامل و حتی قابل پیگیری است.

این استاد دانشگاه در پایان خاطرنشان کرد: البته نباید از حاشیه امنی که برخی سیاسیون و روزنامه‌ها از آن بهره‌مندند چندان تعجب کرد!

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر