کد خبر: 98237
A

وکیل حمید بقایی: معلوم نیست موکلم چه زمانی به زندان برخواهد گشت/ نظر دادگاه این بود که سردار سلیمانی ۴ میلیون یورو به احمدی نژاد پرداخت کرده است نه بقایی!/ آقای روزی یک مشت قرص مصرف می‌کند

مهران عبدالله پور گفت: در حکم دادگاه تجدیدنظر، موضوع بگونه دیگری عنوان شده و گفته شده که خیر ، این ۴ میلیون یورو را آقای سلیمانی به آقای احمدی‌نژاد داده و آقای بقایی بعداٌ این وجه را از آقای احمدی‌نژاد اختلاس کرده است!!. سوال من این است: اگر همین استدلال دادگاه را بپذیریم که سردار سلیمانی چنین وجهی به آقای احمدی نژاد داده است، اگر بر فرض محال آقای بقایی مرتکب چنین عملی می شد ، دیگر اختلاس محسوب نمیشود که.

وکیل حمید بقایی: معلوم نیست موکلم چه زمانی به زندان برخواهد گشت/ نظر دادگاه این بود که سردار سلیمانی ۴ میلیون یورو به احمدی نژاد پرداخت کرده است نه بقایی!/  آقای روزی یک مشت قرص مصرف می‌کند

به گزارش دیده بان ایران؛ وکیل حمید بقایی ، معاون اجرایی پیشین محمود احمدی‌نژاد در دولت نهم و دهم، اتهامات اختلاس ۴ میلیون یورور را قبول ندارد و حتی دادگاه حکم داده است که او بی گناه است. او همچنین می‌گوید حکم برائت از اختلاس سکه‌ها را در دیوان محاسبات گرفته است. وی همچنین افزود: حمید بقایی به دلیل بیماری‌هایی که دارد حداقل تا پایان سال جاری خارج از زندان است و معلوم نیست چه زمانی به زندان برخواهد گشت. 

متن کامل مصاحبه با مهران عبدالله پور وکیل حمید بقایی را در زیر می‌خوانید:

از قبول نداشتن ۴ میلیون یورتو تا آزادی تا پایان سال 

ما چند وقت پیش مصاحبه‌ای با شما درباره‌ی آقای بقایی داشتیم.می‌خواستیم که دوباره جزئیات آن را بپرسیم.  و ماجرای آن را به روز کنیم. در مصاحبه‌ای که با شما داشتیم، صحبت از پول‌ها، ارزها و سکه‌ها بود که البته شما گفتید حکم برائت از به سکه‌ها را گرفتید. اما درباره‌ی ۴ میلیون یورو شما گفتید حتی یک یورو آن را قبول ندارید، می‌خواستم بپرسم سند و مدرک شما بابت ۴ میلیون یورو چیست که شما قبول این اتهام را قبول ندارید؟

سند و مدرک من، متن حکم دادگاه تجدیدنظر است. اتهام آقای بقایی در خصوص این موضوع اختلاس عنوان شده در حالیکه اختلاس به این معنی ست که «پول دولتی را که متعلق به دولت است را به نفع خود یا یکی از آدم‌های خود برداشت و تصرف کرده است».لذادر چنین اتهامی آن پول باید منشاء دولتی داشته باشد. اگر به فرض قبول کنیم که همه‌ی این سناریوها در خصوص این اتهام واقعیت داشته باشد، بحثمان این است که هیچکس پولی به آقای بقایی نداده که شما الان مدعی هستید ۴ میلیون یورو را باید پس بدهد.

تا مرحله بدوی دادگاه و در حکم صادره از آن عنوان شده بود  که آقای سردار سلیمانی این مبلغ را در چمدانی به آقای بقایی داده است، در حالیکه چنین اتفاقی نیافتاده و هیچ سند و مدرکی هم جهت اثبات این موضوع وجود ندارد. اساسا منطقی هم پشت آن نیست. چرا باید سردار سلیمانی در روز آخر دولت دوازدهم که دیگر کار دولت خاتمه یافته، بیاید ۴ میلیون یورو را جهت انجام یک کار دولتی به مهندس بقایی بدهد؟!!

این در حالیستکه در حکم دادگاه تجدیدنظر، موضوع بگونه دیگری عنوان شده و گفته شده که خیر ، این ۴ میلیون یورو را آقای سلیمانی به آقای احمدی‌نژاد داده و آقای بقایی بعداٌ این وجه را از آقای احمدی‌نژاد اختلاس کرده است!!. سوال من این است: اگر همین استدلال دادگاه را بپذیریم که سردار سلیمانی چنین وجهی به آقای احمدی نژاد داده است، اگر بر فرض محال آقای بقایی مرتکب چنین عملی می شد ، دیگر اختلاس محسوب نمیشود  که.

پس پول به آقای احمدی نژاد داده شده بود و آقای احمدی نژاد به آقای بقایی دادند؟

خیر بنده عرض نکردم آقای احمدی نژاد این وجه را به آقای بقائی داده اند ، عرض بنده این است که حتی اگر همین استدلال دادگاه تجدیدنظر را بپذیریم قانوناٌ دیگر نمی تواند اساسا جرم اختلاس در مورد آقای بقائی محقق شود من به اینها کاری ندارم. من در مورد آقای بقایی صحبت می‌کنم. من می‌گویم در حکم دادگاه چنین چیزی بوده است.

حکم دادگاه را می‌شود برای ما بفرستید؟

۱۰۰ صفحه است.

همان نکته‌ای که به آن اشاره شده را بفرستید.

حتی ی در مرحله اعاده دارسی  دادیار دادستانی کل کشور صراحتاٌ همین موضوع را در نظریه خود اعلام نمودند  که «اگر شما می‌گویید  وجه را به آقای احمدی نژاد داده اند و بعدا آقای بقایی  یا هر شخص دیگری که حتی آنرا تصرف هم نماید  ، دیگر اختلاس منتفی است و به آقای بقایی ربطی ندارد». ضمن اینکه آقای احمدی نژاد در نامه‌ای هم که به دادگاه نوشتند صراحتا اعلام نمودند اولا مبلغ این نبوده است  و ثانیا یک بحثی بین من و آقای سردار سلیمانی بوده است که اگر هم ایشان مبلغی داده اند می‌توانند پس بگیرند. یعنی آقای احمدی نژاد همیشه گفته بودند که اصلا به آقای بقایی ارتباطی نداشته است. واقعا هم همین بوده است. صحبت ما این است شما در حکم دادگاه هم که این را قبول کردید و اگر قبول کردید دیگر اختلاس چیست؟ پول که دولتی نبوده است.

الان آقای بقایی بخاطر این پول در زندان هستند؟

آقای بقایی روی هم ۸ اتهام دارند.

اتهام اصلی که الان بخاطر آن در زندان‌اند چیست؟

در خصوص هر یک از اتهامات به حبس های طویل المدت از ۱۱ تا ۱۵ سال محکوم شده اند.در خصوص همین اتهام موسوم به اختلاس  ۴ میلیون یورو ، ۱۵ سال حبس گرفتند. یا مثلا دانشگاه ایرانیان، درحالیکه در خصوص دانشگاه ایرانیان هم در حال ایشان به اختلاس محکوم شده اند که اولاٌ  کمکی که دولت به دانشگاه ایرانیان تصویب کرد، قانونی بود و ثانیا علیرغم قانونی بودن این کمک ظرف یکماه بدون اینکه ریالی از آن هزینه شود به خزانه دولت مسترد شده بود.

چه مقدار بود؟

۱۶ میلیارد تومان. مصوبه هیئت دولت بود که آن هم قانون است. کمااینکه در همان مصوبه، کمکی که به دانشگاه ایرانیان شد، به چندین موسسه و سازمان دیگر هم کمک شده بود. از جمله انجمن بیماران آلزایمری که ظاهرا هیئت امنا و رئیس آن دختر آقای هاشمی است. اما به هیچ کدام از این مصوبات ایرادی نگرفتند و فقط به دانشگاه ایرانیان ایراد گرفتند. آقای دکتر احمدی‌نژاد  هم همان زمان علیرغم اینکه تمام امور قانونی بوده ولی  پول را به حساب خزانه دولت مسترد نمودند. اصلا یک ریال هم برداشت نشد. فقط ۱۵ روز در یک حسابی بود، که آن هم حسابی بوده که اصلا کسی نمی‌توانسته برداشت کند.

چه حسابی بود؟

حساب دانشگاه ایرانیان. به حساب این دانشگاه بود ولی چون هنوز موارد ثبتی در اداره ثبت شرکت ها  آگهی نشده بود و تا یک ماه طول می‌کشید، تا دارندگان حق امضا در اداره ثبت شرکت‌ها تایید می‌شد. و تا انتشار این آگهی ثبتی اساسا قابل برداشت هم نبود. کلا حدود  حداکثر ۳۰  روز آن پول  در این حساب بود و بعدا به حساب خزانه مسترد می گردد . با این حال آقای بقایی به اتهام اختلاس این وجه ،   ۱۱ سال محکوم شدند در صورتی که هم پول قانونی بود و هم اینکه تماما مسترد شده بود

مهم‌ترین اتهام، بحث سکه‌ها بود که می‌گفتند ایشان سکه‌ها را می‌گرفتند و به  هرکس که می‌خواستند می‌دادند. یعنی سکه‌ها را اختلاس کردند. که حکم برائت آن را گرفتیم. مابقی اتهامات واقعا بنیان حقوقی ندارد.

می‌توانید حکم برائت این ۲ هزار سکه را برای ما ارسال کنید؟

حکمی برائتی که در اینخصوص صادر شده از محاکم دیوان محاسبات صادر گردیده.  دیوان محاسبات، مرجع تخصصی رسیدگی به عملکر مالی دولت است.  ما از همان ابتدا هم بحث‌مان این بود؛ وقتی که دیوان محاسبات که مسئول نظارت بر امور و عملکرد مالی دولت است، وقتی که هیچ جرم و حتی تخلفی احراز نکرده، چگونه می‌توانیم بگوییم جرم است؟ بقیه اتهامات  هم  از امو.ر  تخصصی و در صلاحیت دیوان محاسبات می باشد . عرضمان این بود که دیوان محاسبات ، با استفاده از کارشناسان متخصص قبلا به این اتهامات رسیدگی کرده  و اعلام کردند تخلفی ارتکاب نیافته ، شما چگونه می‌گویید اختلاس بوده است؟ اصلا پس دیوان محاسبات برای چه آنجا نشسته است؟

یکی از دلائل ما در مرحله اعاده دادرسی همین حکم برائت صادره از دیوان محاسبات است که فعلا البته نتیجه ای حاصل نشده است .

الان آقای بقایی در بازداشت‌اند؟

خیر. ایشان بخاطر همان بیماری‌ها در مرخصی استعلاجی و تحت درمان‌اند.

ایشان از ۹ مرداد هم در بیمارستان اعصاب بستری بودند.

بله ایشان زیاد به بیمارستان می‌روند. تقریبا هر دو هفته یکبار به بیمارستان می‌روند. روزی یک مشت قرص مصرف می‌کنند. با انواع و اقسام بیماری‌ها دست به گریبانند . بیماریهای  گوارشی متعدد ، قلبی مغزی کلیه ها چشم … همه اینها طبق مدارک متعدد پزشکی مورد اسیب شدیدی قرارگرفته اند.

مشخص نیست کی به زندان برمی‌گردند؟

طبق نظریه کمیسیون پزشکی قانونی که بعد از دهها جلسه صادر شده ، بیماریهای ایشان بگونه ایست که باید خارج از زندان  تحت معالجه قرار بگیرند و حداقل تا پایان امسال در مرخصی استعلاجی می باشند.

در تصادفی که آقای بقایی داشتند، و در مصاحبه‌ای که با شما داشتیم گفتید خودرو مشکوک به دستکاری بوده این موضوع را پیگیری کردید، قضیه به کجا رسید؟

آقای دکتر طی نامه‌ای به وزیر اطلاعات موارد را اعلام  و خواهان بررسی آن شدنه بودن  که هنوز پاسخی دریافت دریافت نشده است .

متن نامه چه بوده است؟

ظاهرا متن نامه در فضای رسانه ای منتشر شده بود.

به بحث اول‌مان بازگردیم؛ در حال حاضر این ۴ میلیون یورو را باید ایشان پرداخت کنند یا نه؟

الان من از چه نظری جواب بدهم؟ حکم صادره که ما ایمان داریم عادلانه نیست چنین صراحتی دارد ولی ما به تنها چیزی که فکر می‌کنیم اثبات بی گناهی ایشان است. کل زندگی آقای بقایی را هم بفروشیم حتی گوشه ای از این مبلغ را پوشش نخواهد داد .

آقای بقایی الان کجا زندگی می‌کنند؟ خانه خودشان یا بیمارستان؟

طبیعتا در منزلشان زندگی می کنند  ولی به بیمارستان می روند و تحت درمان‌اند.

شکایت از روزنامه شرق به کجا رسید؟

با توجه به اینکه ما صحبتی با مدیر مسئول روزنامه شرق داشته ام  موضوع با تفاهم و مصالحه حل شده است .

منبع: انصاف نیوز

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر