کد خبر: 98292
A

افزایش احتمال کاندیداتوری ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری

تغییر قانون انتخابات ریاست جمهوری توسط مجلس؛ یک معنای کلی داشت حذف رقبا و فراهم آوردن تمام شرایط با کاندیداتوری روسای دو قوه مقننه و قضاییه. با توجه به تجربه اصول گرایان در انتخابات گذشته قالیباف کاندیدای اجماع ساز این جریان نیست و حرف حدیث اطراف او فراوان است. برخلاف تصور برخی فعالان سیاسی؛ اقدام اخیر مجلس انقلابی فراهم آوردن شرایط برای کسی است که اجماع اصول گرایان را به همراه خواهد داشت. تنها در صورت کاندیداتوری رئیسی است که یک اتوبوس کاندیدای سال ۱۴۰۰ تصمیم می گیرند کنار کشیده و در دولت بعدی به دنبال سهم باشند. چنانچه جبهه پایداری با انتخاب صادق محصولی به عنوان دبیر کل نشان داد که می خواهد معامله کند نه با اصول گرایان بجنگد!

افزایش احتمال کاندیداتوری ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ تغییر قانون انتخابات ریاست جمهوری توسط مجلس؛ یک معنای کلی داشت حذف رقبا و فراهم آوردن تمام شرایط با کاندیداتوری روسای دو قوه مقننه و قضاییه. 

با توجه به تجربه اصول گرایان در انتخابات گذشته قالیباف کاندیدای اجماع ساز این جریان نیست و حرف حدیث اطراف او فراوان است.

برخلاف تصور برخی فعالان سیاسی؛ اقدام اخیر مجلس انقلابی فراهم آوردن شرایط برای کسی است که اجماع اصول گرایان را به همراه خواهد داشت. تنها در صورت کاندیداتوری رئیسی است که یک اتوبوس  کاندیدای سال ۱۴۰۰ تصمیم می گیرند کنار کشیده و در دولت بعدی به دنبال سهم باشند. چنانچه جبهه پایداری با انتخاب صادق محصولی به عنوان دبیر کل نشان داد که می خواهد معامله کند نه با اصول گرایان بجنگد!

از همان زمان اعلام نتایج انتخابات ۹۶ اما برخی ناظران از این می‌گفتند که رییسی با اتکا به حدود 15 میلیون رایی که به دست آورده، خود را برای انتخابات ۱۴۰۰ آماده خواهد کرد. گمانه‌زنی‌هایی که هرچه به موعد برگزاری انتخابات 1400 نزدیک شدیم، بیشتر و بیشتر مطرح شد تا اینکه رییس قوه قضاییه چندی پیش، در نشستی که به ‌مناسبت گرامیداشت ۱۶ آذر و روز دانشجو، با برخی فعالان دانشجویی داشت، در مواجهه با یکی از دانشجویان حاضر در این مراسم که به جریانی موسوم به «عدالتخواه» نزدیک است و در واکنش به پرسش صریح او درباره احتمال کاندیداتوری‌اش در انتخابات ریاست‌جمهوری 1400، بدون اشاره به اینکه چه برنامه‌ای در آن انتخابات دارد و به جای تکذیب صریح کاندیداتوری‌اش، صرفا تاکید کرد که به هیچ‌چیز غیر از قوه قضاییه فکر نمی‌کند.

حال در شرایطی که گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال کاندیداتوری قالیباف هر روز با اطمینان بیشتر مطرح می‌شود، انتقاد اخیر رییسی از دولت(در جریان سفر به بجنورد)  و بازگشت او به مباحث سیاسی نیز مورد توجه برخی ناظران قرار گرفته و این پرسش را بار دیگر مطرح کرده که آیا به‌جز کاندیداتوری احتمالی رییس قوه مقننه، باید منتظر کاندیداتوری رییس قوه قضاییه نیز در انتخابات ریاست‌جمهوری باشیم. 

با توجه به تعدد کاندیدا در میان اصول گرایان این احتمال وجود دارد که بزرگان این جریان سیاسی از فردی چون حجت الاسلام رئیسی دعوت کنند تا او کاندیدای اجماع ساز این جریان شود. احساس خطر اصول گرایان از "عدم وحدت"و تعدد زمانی افزایش پیدا کرده که قالیباف، دهقان، محسن رضایی، نیکزاد، سعید محمد، رستم قاسمی و... هر کدام ستاد های خود عملاً راه اندازی کرده اند. تحرکات در جبهه پایداری هم نشان می دهد این جریان سیاسی به دنبال سهم خواهی از جریان اصول گراست.

چندی قبل سید حسین نقوی حسینی عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران به نامه نیوز  گفته بود: اگر آقای رئیسی بیاید جبهه پایداری نامزد دیگری را مطرح نخواهد کرد روی حمایت از آقای رئیسی با سایر گروه‌های اصولگرا اجماع می‌کند، اما اگر آقای رئیسی نیاید حتما جبهه پایداری نظراتی دارد و موضعش آن خواهد بود که باید در قالب یک نظام گزینشی درست اصولگرایان به جمع بندی نهایی برسند.

وی افزود: اگر آیت الله رئیسی نامزد انتخابات ریاست جمهوری شود همه گروه‌های اصولگرا روی نام او اجماع می‌کنند و اختلاف نظری بین گروه‌ها درباره حمایت از آقای رئیسی وجود ندارد. جبهه پایداری هم از این مسئله مستثنی نیست و وقتی آیت الله رئیسی اعلام کاندیداتوری کند جبهه پایداری نیز از ایشان حمایت خواهد کرد.

مجلس یازدهم در آخرین اقدام خود با تغییر قانون انتخابات راه را برای کاندیدا توری رئیسی و قالیباف باز کرد و طرحی را تصویب کرد در متن آن به صراحت آمده است" روسای قوای مقننه و قضائیه، اعضای هیأت رئیسه مجلس و اعضای شورای عالی قضایی بدون آنکه  ۶ ماه قبل از ثبت‌نام برای کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری استعفا دهند کاندیدا شوند ."

حال باید دید به توجه به تغییر لحن رئیسی و انتقاد او از دولت روحانی آیا شاهد رئیس دستگاه قضاء برای ریاست جمهوری خواهیم بود یا خیر؟!

منبع: دیده بان ایران 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر