کد خبر: 98468
A

هاشمی‌طبا: اصلاح قانون انتخابات به نفع کسی نیست/ به آقای رئیسی توصیه می‌کنم در همان قوه قضاییه بماند

فعال سیاسی اصلاح‌طلب، اما شائبه اصلاح قانون انتخابات به نفع یک کاندیدای خاص را رد می‌کند. او گفت: «من نمی‌دانم این چه معنایی دارد که می‌گویند اصلاح قانون به نفع این فرد یا به نفع دیگری است! مگر ممکن است که یک مصوبه به نفع فرد خاصی باشد؟!»

هاشمی‌طبا: اصلاح قانون انتخابات به نفع کسی نیست/ به آقای رئیسی توصیه می‌کنم در همان قوه قضاییه بماند

به گزارش دیده بان ایران؛ احتمال کاندیداتوری سید ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو در ماه‌های اخیر و به خصوص بعد از آن مصاحبه عباس سلیمی نمین با «نامه نیوز» و بیان این نکته که برخی افراد که از سوی رهبری حکم داشته و در سمت‌های اجرایی قرار دارند، از کاندیداتوری منع شده‌اند؛ کم‌رنگ شده بود. در یکی دو هفته اخیر به واسطه اتفاقات و اقداماتی شاهد تقویت این گمانه هستیم. مثلا رد پیشنهاد استعفای روسای قوه مقننه و قضاییه در صورت تمایل به کاندیداتوری در جریان اصلاح قانون انتخابات این شائبه را ایجاد کرد که اصلاحات مورد نظر مجلس همان قدر که مسیر قالیباف را برای ورود به عرصه انتخابات هموار می‌کند، به ابراهیم رئیسی نیز یاری خواهد رساند.
سفر اخیر رئیس قوه قضاییه به خراسان نیز موضوع دیگری بود که گمانه نامزدی او در کارزار ۱۴۰۰ را تقویت کرد. چنانچه روزنامه اعتماد در گزارشی نوشت: «رئیس در جریان هجدهمین سفر استانی‌اش به خراسان شمالی بار دیگر بنابر انتقاد از دولت گذاشته و با بیان اینکه «بسیاری از گره‌ها با همت مدیران به سرعت قابل گشایش است و امکانات و تدبیر آن نیز در داخل قرار دارد و تهدید و تحریم و مسائل خارجی در آن تاثیرگذار نیست»، تلویحا نسبت به عملکرد حسن روحانی انتقاد کرده است. رییسی، اما حال در شرایطی به عملکرد دولت انتقاد کرده که در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶ رقیب اصلی حسن روحانی بود و چندماهی پس از آن انتخابات، بر کرسی ریاست دستگاه قضایی تکیه زد. از همان زمان اعلام نتایج انتخابات ۹۶، اما برخی ناظران از این می‌گفتند که رییسی با اتکا به حدود ۱۵ میلیون رایی که به دست آورده، خود را برای انتخابات ۱۴۰۰ آماده خواهد کرد.»
ابلاغ سند تحول قضایی و استقبال چشم‌گیر رسانه‌ها در هر دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا نیز نشانه دیگری بود. روزنامه‌های هر دو جریان در پوشش اخبار دستگاه قضا ید طولایی دارند و همین چند هفته قبل نیز به صورت خودجوش و همزمان گزارش‌هایی درباره سخت‌گیری‌های به جا و رافت‌های قابل توجه این قوه نوشتند. همه این همه در کنار هم به معنای عملکرد قوی و قابل توجه روابط عمومی این قوه و تیم رسانه‌ای رئیسی است و این نکته را به ذهن می‌رساند که احتمالا هدفی جدی در کار است. هدفی مثل ورود به عرصه رقابت‌های انتخاباتی. خاصه آنکه بر اساس اصلاحات مجلس در قانون انتخابات، کسانی که از سوی رهبری حکم دارند نیز منعی برای نامزد شدن نخواهند داشت.
سید مصطفی هاشمی‌طبا، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، اما شائبه اصلاح قانون انتخابات به نفع یک کاندیدای خاص را رد می‌کند. او گفت: «من نمی‌دانم این چه معنایی دارد که می‌گویند اصلاح قانون به نفع این فرد یا به نفع دیگری است! مگر ممکن است که یک مصوبه به نفع فرد خاصی باشد؟!»
وی تاکید کرد: «ما اگر به شعور مردم اعتقاد داریم نباید به این مسائل توجه کنیم، زیرا در نهایت این مردم هستند که تصمیم خواهند گرفت».
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به پرسشی پیرامون احتمال کاندیداتوری ابراهیم ریسی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ نیز گفت: «در این باره اطلاعی که نداریم. تصمیم گیری نیز با خود ایشان است لذا نمی‌توان پیش‌بینی کرد که کاندید می‌شود یا خیر، زیرا این مساله به اراده او البته مسائل دیگری بستگی دارد».
هاشمی‌طبا تاکید کرد: «البته من به آقای رئیسی توصیه می‌کنم که در همان قوه قضایه بمانند، زیرا سامان‌دهی به آنجا مهم‌تر از کار در دولت است».
وی همچنین ابراز امیدواری کرد که ابلاغ سند تحول قضایی و اصلاحاتی که تا کنون در قوه قضاییه تحت مدیریت رئیسی صورت گرفته است، نشانه اراده جدی وی مبنی بر ایجاد تحول و سامان‌دهی به دستگاه قضا باشد.

منبع: آزادی

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر