کد خبر: 98476
A

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس: اشراف اطلاعاتی تحریم‌کنندگان به مراودات مالی، نتیجه پیوستن به «FATF » است

محمد حسین فرهنگی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه ورود به FATF قطعاً به محدود شدن مراودات اقتصادی کشور منجر خواهد شد، گفت: اف ای تی اف برای کشور خسارت بار است با پذیرش «گروه ویژه اقدام مالی»، اشراف اطلاعاتی تحریم‌کنندگان به مسائل و روابط مالی و بانکی ما افزایش می‌یابد.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس: اشراف اطلاعاتی تحریم‌کنندگان به مراودات مالی، نتیجه پیوستن به «FATF » است

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ محمدحسین فرهنگی با اشاره به بررسی FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: اکنون رسیدگی به این لوایح در حیطه اختیارات مجلس نیست اما اگر باز هم مجلس مسئول رسیدگی به آن بود قطعا مورد تایید و تصویب نمایندگان قرار نمی‌گرفت.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه FATF در دوره گذشته مجلس با رای اکثریت نمایندگان به تصویب رسید، افزود: اکنون مجمع تشخیص مصلحت نظام با در نظر گرفتن قانون نسبت به آینده این لوایح تصمیم‌گیری خواهد کرد.

وی با بیان اینکه نظر شخصی من این است که تا تکلیف ما در بحث تحریم‌ها مشخص نشده ورود به FATF  قطعا به بسته شدن بیشتر دست و پای ما منجر خواهد شد، تصریح کرد: با این لوایح اشراف اطلاعاتی تحریم‌کنندگان به مسائل و مراودات مالی ما بیشتر شده، از این رو به بهبود اوضاع کمکی نمی‌کند بلکه به بدتر شدن شرایط می‌انجامد.

 

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه نظر نقل شده در مورد برداشتن تحریم‌ها با تصویب FATF  نظر درست و دقیقی نیست، گفت: اگر تحریم‌ها برداشته شوند هم ما نباید مانند برجام، شتاب‌زده و با اشتیاق به سمت آن برویم، از این رو اگر پذیرش آن صورت بگیرد باز هم باید مانند بسیاری از کشورهای دیگری که لوایح را قبول کرده و به بسیاری از موارد آن عمل نمی‌کنند باید رفتار کنیم؛ هر چند که حساسیت روی ما زیاد است.

فرهنگی با تاکید بر اینکه در مراحل تحریمی تصویب و پذیرش FATF به ضرر ما است، افزود: اما مرجع تشخیص در مرحله فعلی، مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده و هر تصمیمی از سوی مجمع طبق قانون اساسی قابل احترام است.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس در پاسخ به این سوال که چرا دولت اصرار به تصویب این لوایح دارد، گفت: ظاهر ماجرا این است که تحریم برداشته می‌شود، در این صورت مخالفت قبلی ما نیز به حداقل ممکن می‌رسد اما ما برای اعمال نظرات FATF به صورت داخلی سه قانون بسیار محکم را در گذشته تصویب کردیم و حتی یک بار اصلاح یکی از آن‌ها را نیز داشته‌ایم. طبیعتاً وقتی قوانین روشن داخلی برای اعمال نظارت‌هایی که در این لوایح پیش بینی شده اعمال شود، دست دولت باز است.

وی ادامه داد: دولت می‌خواهد خواسته طرف‌های مقابل را تامین کنند و تامین خواسته آن‌ها نیز در شرایط تحریمی قطعاً به صلاح کشور نیست.

فرهنگی گفت: درصورت تصویب لوایح مذکور بعد از  اینکه وارد مراحل عملیاتی آن شدیم، می‌توانیم به صورت محدود، فرایند پیوستن را انجام دهیم و برخی از احکام آن را به ویژه مواردی که مورد تایید و علاقه ما است مانند مبارزه با تروریسم مورد اجرا قرار دهیم هر چند که آن‌ها اجازه می‌دهند در کشورهایشان تروریسم رسمی و مشخص، آزادانه فعال بوده و در کشورهای دیگر اقدامات خرابکارانه انجام دهند.

وی تاکید کرد: ما معتقدیم باید با تروریسم برخورد شده، جلوی آن گرفته شود و در خصوص آن اقدام شود هر چند که آن‌ها هر شخصی را که تمایل داشته باشند تروریست خطاب می‌کنند.

فرهنگی ادامه داد: بسیاری از کشورهای پذیرش‌کننده FATF به راحتی تروریست‌های رسمی که بارها در گذشته ترورهای گسترده‌ای انجام داده، اطلاعیه داده و اعلام کردند کار آن‌ها بوده را محکوم نکرده‌اند.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی یادآور شد: ما هم می‌توانیم دیدگاه‌های خود را داشته و بر اساس قوانین خود عمل کنیم و در عین حال ظواهری که آن‌ها به دنبال آن هستند را اعمال کنیم اما شرایط به گونه‌ای است که باید تحریم‌‌ها برداشته شود و با ادعا و وعده‌ها نمی توان اقدامی کرد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر