کد خبر: 98515
A

سایت اصولگرا: هم واکسن بسازید هم بخرید

نحوه مدیریت کرونا در ایران نیز همیشه مورد توجه رسانه‌ها و مردم بوده و نقدها یا پشتیبانی‌هایی نیز صورت گرفته است.

سایت اصولگرا: هم واکسن بسازید هم بخرید

به گزارش دیده بان ایران؛ سایت اصولگرای الف نزدیک به احمد توکلی درباره ایجاد دو قطبی در کشور در ارتباط با خرید واکسن کرونا نوشت: از هنگام شیوع ویروس کرونا در جهان، نوع برخورد دولت‌ها و چگونگی برنامه‌ریزی برای مقابله با آن در حوزه‌های مختلف مورد توجه و ارزیابی عموم جامعه بوده است. از این رو میزان مرگ‌ومیر، انجام تست، رسیدگی به بیماران، جبران خسارت‌های اقتصادی، حمایت اجتماعی و ... همواره در صدر توجه مردم و رسانه‌ها بوده است. بنابراین بخشی از تصویر مردم از کارآمدی یا عدم کارآمدی دولت‌ها منوط به موضوع کرونا است. به همین دلیل است که مثلاً یکی از دلایل شکست دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری به دلیل عدم مدیریت مناسب، میزان ابتلا و مرگ‌ومیر متأثر از بیماری کرونا عنوان می‌شود.

نحوه مدیریت کرونا در ایران نیز همیشه مورد توجه رسانه‌ها و مردم بوده و نقدها یا پشتیبانی‌هایی نیز صورت گرفته است. قطعاً انجام ارزیابی دقیق درباره عملکرد دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا نیاز به داده و اطلاعات دقیق در این باره است.

اما در روزها و هفته‌های اخیر با تزریق واکسن کرونا در کشورهای مختلف جهان از جهاتی دیگر نیز این موضوع برای مردم مهم شده و موردتوجه قرارگرفته است. بالطبع مردم ایران هم در این مقطع زمانی انتظار دارند که تمام تلاش‌ها بکار گرفته شود تا در اسرع وقت چنین اتفاقی برای آن‌ها مهیا و فراهم شود. البته دوقطبی مضحکی نیز شکل‌گرفته که عده‌ای بر «واکسن بخرید» و تعدادی بر «واکسن بسازید» تأکید دارند که خوشبختانه با موضع‌گیری رئیس‌جمهور مشخص شد ایران به‌درستی هر دو مسیر را در حال طی کردن است. اگرچه در زمینه خرید واکسن به دلیل تحریم‌های ظالمانه آمریکا محدودیت‌ها و تنگناهایی به وجود آمده اما دولت موفق شده تا پیشرفت‌هایی در این باره داشته باشد.

عامل مهم دیگر انتظار سرعت بخشیدن و کارآمد بودن جهت نیل به واکسن کرونا است؛ یعنی مردم انتظار دارند پیشرفت‌های علمی و دانش متخصصان ایرانی در زمان مناسب و با کارآمدی بالا به نتیجه برسد و واکسن در اختیار آن‌ها قرار گیرد.

بدون شک این مسئله از بابت پرستیژ و وجهه کشور نیز حائز اهمیت است که نسبت به دیگر کشورها در یک مقطع زمانی مناسب به این موفقیت نائل آید. اگرچه رسانه‌های ضدانقلاب در این مدت تلاش داشته‌اند تا با ایجاد دوگانه سازی‌های کاذب، واکسن ایرانی و تلاش دانشمندانمان را زیر سؤال ببرند اما با به نتیجه رسیدن واکسن ایرانی بهترین پاسخ به وقاحتشان است.

دراین ‌بین پیشقدم شدن مسئولان و مقامات نیز در حضور رسانه‌های مختلف برای تزریق واکسن ایرانی حتماً از بابت ایجاد اعتماد مردم تأثیرگذار خواهد بود. شاید اگر دولتمردانی که حساسیت بیشتری طی این مدت نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی داشته‌اند خود در این زمینه پیش‌قدم شوند می‌تواند کمک فراوانی به این مسئله داشته باشد.

موضوع دیگر تشخیص صحیح جامعه هدف و افرادی هستند که می‌باید در مراحل اولیه واکسن کرونای خارجی و داخلی را دریافت کنند که حتماً می‌باید بر اساس منطق صحیح باشد و به‌صورت شفاف به مردم اعلام شود. خدا نکند واکسن کرونا سر از بازار سیاه در بیاورد، یا افرادی که استحقاق و نیاز بالایی ندارند در ابتدای صف قرار گیرند . در این زمینه ضرورت دارد ماجراهایی مانند اهدای ماسک، دستکش و الکل و ... به نمایندگان مجلس دهم در اذهان عمومی تکرار نشود. یعنی نباید برای مردم این تصور و تلقی پیش آید که در این زمینه به‌صورت تبعیض‌آمیز رفتار می‌شود. فراموش نشود هر تصمیمی در این باره بر سرمایه اجتماعی سیستم سیاسی تأثیرگذار است. به همین دلیل بهتر آن است سیاست رسانه‌ای مشخصی حداقل در هفته‌ها و ماه‌های پیش رو وجود داشته باشد تا تشکیک عمومی در این باره کمتر رخ دهد.

همان‌طور که ابتدا عنوان شد از زمان شیوع کرونا نحوه برخورد با آن از جنبه‌های مختلف به سنگ محکی برای ارزیابی موفقیت سیاست دولت‌ها تبدیل‌شده است که امید می رود ستاد ملی مبارزه با کرونا نیز از آزمون‌های آینده سربلند بیرون بیاید.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر