کد خبر: 98538
A

روزنامه قالیباف از ۲۲ نامزد اصلاح طلب انتخابات ریاست جمهوری رونمایی کرد

روزنامه صبح نو نوشت: شیون و مویه سیاسی اصلاح‌طلبان و اظهارات ضد‌و نقیض آنها علیه اقدام مجلس برای اصلاح قانون انتخابات ریاست‌‌جمهوری در حالی است که با یک بررسی سرانگشتی، حداقل 20 نفر از چهره‌های سرشناس اصلاحات برای حضور در انتخابات 1400 واجد صلاحیت هستند

روزنامه قالیباف از ۲۲ نامزد اصلاح طلب انتخابات ریاست جمهوری رونمایی کرد
به گزارش دیده بان ایران؛ روزنامه «صبح نو» ارگان تبلیغاتی محمدباقر قالیباف با انتشار گزارشی درباره انتخابات ریاست جمهوری 1400 نوشت: وقتی صف طولانی نامزدهای بالقوه اصلاح‌طلبان را بررسی می‌کنیم، می‌بینیم که نه‌تنها دست ایشان در مقایسه با رقیب اصول‌گرایشان خالی نیست بلکه از جهاتی جلوتر نیز هستند؛ در پی اصلاحات در قانون انتخابات ریاست‌‌جمهوری که با داد و قال بی‌مورد اصلاح‌طلبان مواجه شده است، جریان اصلاحات برای معرفی نامزدهای خود به‌هیچ‌وجه با کمبود مواجه نیست. در این گزارش، به 22 نفر از افراد واجد صلاحیت نامزدی از سوی اصلاح‌طلبان، طبق طرح اصلاحات اخیر مجلس پرداخته‌ایم. جایگاه مهم سکانداری قوه‌مجریه به نظر لازم می‌رساند که افراد نامزد برای تصدی این جایگاه نیز از شروط لازم برخوردار باشند. عقل و منطق سلیم حکم می‌کند که نامزدها باید علاوه بر دارابودن حداقل‌ها، از شروط ویژه‌ای نیز برخوردار باشند تا ردای ریاست‌‌جمهوری به قامت آنها، گشاد ننماید.

بدون شک منبع تعیین‌کننده شروط نامزدی، قانون انتخابات است اما متاسفانه به دلیل کم‌کاری صورت‌گرفته از سوی نهادهای ذی‌ربط، این شروط و قیود آن‌طور که باید و شاید به‌درستی تدوین نشده‌اند. حاکمیت بی‌قاعدگی در شروط نامزدی ریاست‌‌جمهوری باعث شده بود تا هر چهار سال یک‌بار، صف‌بستن افرادی در ستاد انتخابات وزارت کشور را شاهد باشیم که قاطبه آنها حتی شروط اولیه احراز این جایگاه را نیز نداشتند.
این روند بارها مورد انتقاد مسوولان شورای نگهبان نیز بوده، لیکن ایشان معتقدند که طبق قانون انتخابات فعلی، حضور این حجم از افراد بی‌ربط با شرایط نامزدی ریاست‌‌جمهوری، ناگزیر است و دست شورای نگهبان هم به‌لحاظ قانونی برای جلوگیری از این وضعیت، باز نیست؛ بنابراین در این شرایط شلخته و بی‌سامان، مجلس یازدهم بر خود وظیفه دیده که ورود کند و با تدوین برخی بندها و تبصره‌ها، بر قانون یله انتخابات ریاست‌‌جمهوری قید بزند تا صرفا‌ افرادی به‌عنوان نامزد مطرح شوند که واقعا‌ شرایط لازم را دارند. نکته قابل تامل این است که طرح اصلاحیه مجلس یازدهم هم اکنون در حال بررسی است و فعلا به پایان نرسیده است و از طرفی هم معلوم نیست که شورای نگهبان بخواهد تمام این طرح را به تایید خود برساند یا نه چون سابقه نشان میدهد که شورای نگهبان پیشتر طرح های مجالس برای اصلاح قوانین انتخاباتی را رد کرده بود.
 
شروط نامزدی انتخابات ریاست‌‌جمهوری
بر اساس طرح مجلس برای اصلاحات قانون انتخابات ریاست‌‌جمهوری، مدرک تحصیلی کاندیداها حداقل باید کارشناسی‌ارشد و حداقل سن کاندیداها باید 40 و حداکثر سن 70 سال باشد. این درحالی است که طبق قانون قبلی، توانایی صرفا خواندن و نوشتن برای نامزدی در انتخابات کفایت می‌کرد.
طبق طرح مجلس، رجل سیاسی باید حداقل مجموعا دارای هشت سال سابقه در مناصب مقامات سیاسی باشد. همچنین کاندیداها باید از سلامت و توانایی جسمی و روانی برخوردار بوده و شرایط عدم‌محکومیت به جرایم اقتصادی، امنیتی، تخلف انتخاباتی و عدم‌اعتیاد به مواد مخدر را داشته باشند.  از سویی طبق این طرح، اساتید دانشگاه با رتبه استادتمام، دانشیار با 10 سال سابقه تدریس و مدرسان حوزه علمیه با 10 سال سابقه تدریس در سطوح عالی حوزه‌ می‌توانند در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کنند. مجلس همچنین طبق این طرح، نداشتن تابعیت و اقامت کشورهای دیگر را به شروط کاندیداتوری ریاست‌‌جمهوری اضافه کرده است.

 
صف طولانی نامزدهای اصلاح‌طلب  
شیون و مویه سیاسی اصلاح‌طلبان و اظهارات ضد‌و نقیض آنها علیه اقدام مجلس برای اصلاح قانون انتخابات ریاست‌‌جمهوری در حالی است که با یک بررسی سرانگشتی، حداقل 20 نفر از چهره‌های سرشناس اصلاحات برای حضور در انتخابات 1400 واجد صلاحیت هستند و طبق اصلاحیه مجلس می‌توانند به راحتی نامزد شوند؛ البته امکان نامزدی این افراد صرفا بر مبنای طرح مجلس است و نوشتار پیش رو، هیچ‌گونه پیش‌بینی درباره احراز یا عدم‌احراز صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان، ندارد. اولین چهره‌ای که بررسی می‌کنیم، عبدالواحد موسوی‌لاری، وزیر کشور دولت اصلاحات است.
 
روزنامه قالیباف از موسوی‌لاری، عارف، ظریف، لاریجانی، جهانگیری، انصاری، ستاری، اردکانیان،
محسن هاشمی‌(متولد 1340‌ علی مطهری (متولد 1336)، محمدباقر نوبخت (متولد 1329)، حبیب الله بی‌طرف (متولد1335)، محمد صدر (متولد1330)، عبدالناصر همتی (متولد 1337)، علی عبدالعلی زاده(متولد1333)، مصطفی معین (متولد1330)،  علی‌طیب‌نیا (متولد1339)، بیژن نامدار زنگنه(متولد1331)،  محمود واعظی (متولد1331) و محسن مهرعلیزاده (متولد1335) به عنوان نامزدهای احتمالی اصلاح ططلبان نام برد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر