کد خبر: 98620
A

پژمانفر: دولت در لایحه ۱۴۰۰ مالیات خانه‌ و خودروهای لوکس را حذف کرده است

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس درخصوص اینکه لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ متکی به مذاکره و خوش‌بینی به آمریکا تدوین شده است، گفت: اتکاء بودجه کشور به این مسائل و سیاسی بستن بودجه اشتباه بزرگی است بنابراین بودجه باید براساس واقعیت‌های قابل تحقق نگارش و تصویب شود.

پژمانفر: دولت در لایحه ۱۴۰۰ مالیات خانه‌ و خودروهای لوکس را حذف کرده است

به گزارش دیده بان ایران؛ نصرالله پژمان‌فر  با انتقاد از پیش‌بینی‌های غیرواقعی و غیرضرور صورت گرفته در بخش درآمدی و هزینه‌ای لایحه بودجه سال 1400، گفت: به یقین "مصارف" در لایحه بودجه باید با توجه به درآمدهای واقعی کشور آورده شوند چراکه نمی‌توان مصارف را تا 60 درصد افزایش داد و گفت؛ کشور خودش به هر شکلی، حتی با خلق پول، درآمد لازم برای این مصارف را کسب کند چراکه منجر به فقیرتر شدن مردم می‌شود لذا باید ابتدا درآمدهای واقعی را در نظر گرفت تا افزایش مخارج براساس آن باشد. 

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متاسفانه بخشی از درآمدهایی که کشور می‌تواند برای سال آینده داشته باشد در لایحه بودجه پیش‌بینی نشده است و حتی بخشی از درآمدهای سال 99 نیز در لایحه بودجه سال 1400 حذف شده‌اند، به عنوان مثال مالیات در نظر گرفته شده برای خانه‌ها و خودروهای لوکس از لایحه بودجه سال آینده حذف شده‌ و درآمدهای حاصل از جلوگیری از فرارهای مالیاتی در این لایحه پیش‌بینی نشده است بنابراین مجلس بخشی از درآمدهایی که کشور می‌تواند به آن‌ها دسترسی داشته باشد و کسب آن‌ها موجب عدالت اجتماعی در جامعه می‌شود را به لایحه بودجه اضافه خواهد کرد.

وی همچنین در رابطه با افزایش هزینه‌ها در لایحه بودجه سال آینده، گفت: متاسفانه شیب بسیاری از هزینه‌های درج شده در لایحه به سمت عدالت اجتماعی نیست لذا مشکلی از مشکلات مردم حل نخواهند کرد بنابراین باید هزینه‌های جاری بخشی از دستگاه‌ها را مدیریت کرد و بار سنگین هزینه‌های بی‌حساب و کتاب دستگاه‌ها را به دوش مردم نینداخت.

وی تاکید کرد: مجلس تعدیل درآمدهای غیرواقعی بودجه مانند فروش 2 میلیون و 300 هزار بشکه نفت و مصارف غیرضرور در لایحه بودجه را پیگیری می‌کند.

پژمان‌فر همچنین از بی‌توجهی به اقتصاد مقاومتی در لایحه بودجه برای سال آینده در حالی -که مقام معظم رهبری در این خصوص تذکر بسیار داده‌اند- انتقاد کرد.

وی همچنین برای تامین بودجه بخش عمرانی در سال آینده پیشنهاد داد: خصوصی‌سازی و فروش دارایی‌هایی دولت را در این رابطه می‌توان اولویت قرار داد البته درصورتی که این دارایی‌ها قابل تحقق باشند.

به گفته رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی، مجلس تلاش می‌کند با اصلاح لایحه بودجه، درآمدهای واقعی را اضافه و مصارف و هزینه‌های غیرضرور و غیرواقعی را کاهش دهد.

وی درخصوص اینکه لایحه بودجه سال 1400 متکی به مذاکره و خوش‌بینی به آمریکا تدوین شده است، بیان کرد: اتکاء بودجه کشور به این مسائل و سیاسی بستن بودجه اشتباه بزرگی است بنابراین بودجه باید براساس واقعیت‌های قابل تحقق نگارش و تصویب شود.

پژمان‌فر اظهار کرد: اگرچه نشستن پای میز مذاکره به هر طریقی و با هر هزینه‌ای خود جای بحث دارد اما اگر این موضوع محقق شد ولی همچون دوره‌های قبلی هیچ یک از تحریم‌ها برداشته نشد، آنگاه چه باید کرد؟ لذا دولت باید پاسخی دقیق برای تمام این احتمالات داشته باشد چراکه به‌یقین ما نمی‌توانیم کشور را براساس یک تئوری شکست خورده پیش ببریم.

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: بستن بودجه سال 99 براساس همین تئوری مذاکره، سبب شد؛ فشار شدید اقتصادی بر مردم وارد شود بنابراین به طورحتم این مسیر تجربه شده تلخ، نباید در سال 1400 تکرار شود.

منبع: خانه ملت

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر