کد خبر: 98698
A

وزارت کشور: رد صلاحیت «مهدی کروبی» قانونی بود

دبیرخانه کمیسیون ماده ۱۰ قانون احزاب در بیانیه‌ای با اشاره به ردصلاحیت تعدادی از احزاب حزب اعتمادملی برای عضویت در شورای مرکزی این حزب توضیح داد که اعلام نظر درباره اعضای منتخب برای شورای مرکزی احزاب، از جمله اختیارات قانونی کمیسیون ماده ۱۰ محسوب می شود که هم چون سایر تصمیمات این کمیسیون، پس از طی مراحل قانونی و اخذ استعلام از مراجع پیش بینی شده اتخاذ می‌شود.

وزارت کشور: رد صلاحیت «مهدی کروبی» قانونی بود

به گزارش دیده بان ایران؛ در پی طرح و انتشار برخی مسائل در رسانه ها درباره فرایند احراز صلاحیت برخی اعضای شورای مرکزی یکی از احزاب، دبیرخانه کمیسیون ماده ۱۰ قانون فعالیت احزاب و گروه های سیاسی، اطلاعیه ای را به شرح ذیل منتشر کرد:

۱. برابر ماده ۱۰ قانون فعالیت احزاب و گروه های سیاسی (مصوب ۱۳۹۵)، «به منظور صدور پروانه جهت تشکیل حزب و نظارت بر فعالیت احزاب و انجمن‌های اقلیت‌های دینی و انجام وظایف تصریح شده در این قانون، کمیسیون احزاب به شرح زیر در وزارت کشور تشکیل می‌شود:

نماینده دادستان کل کشور، نماینده رییس قوه قضاییه، یک نماینده از میان دبیران کل احزاب ملی و یک نماینده از میان دبیران کل احزاب استانی دارای پروانه فعالیت (بدون حق رأی)، معاون سیاسی وزارت کشور و دو نماینده به انتخاب مجلس شورای اسلامی از بین نمایندگان داوطلب.

۲. چنان که از ترکیب کمیسیون نیز آشکار است، کمیسیون ماده ۱۰ یک نهاد فراقوه ای است که تصمیمات آن بر اساس رأی گیری از اعضا است. بدین معنا که هرگونه تصمیم گیری در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب، منوط به تصویب در جلسات رسمی کمیسیون است و این تصمیمات با رأی گیری بین اعضاء و احراز اکثریت آرا و یا اجماع، رسمیت می یابد.

۳. اعلام نظر درباره اعضای منتخب برای شورای مرکزی احزاب، از جمله اختیارات قانونی کمیسیون ماده ۱۰ محسوب می شود که هم چون سایر تصمیمات این کمیسیون، پس از طی مراحل قانونی و اخذ استعلام از مراجع پیش بینی شده در قانون و در نهایت تصمیم گیری اعضای کمیسیون بر اساس حد نصاب اکثریت، اتخاذ و ابلاغ می شود.

گفتنی است کمیسیوه ماده ۱۰ احزاب با دبیرکلی مهدی کروبی و نیز عضویت تعدادی از اعضای حزب اعتماد ملّی در شورای مرکزی این حزب مخالفت کرده است.

منبع: فارس

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر