کد خبر: 98747
A

اسماعیل گرامی مقدم: این همه اصلاح‌طلبی که تا حالا رد صلاحیت شدند، قاتل بودند؟

اسماعیل گرامی مقدم با انتقاد از اظهارات اخیر کدخدایی با این مضمون که در صورت نبود محدودیت‌ها ممکن است مردم به یک قاتل هم رای بدهند، گفت: « این رویه به معنی محدود کردن انتخاب مردم است . ایجاد این محدودیت به معنی دخالت در انتخاب مردم و نافی اصل دموکراسی است.»

اسماعیل گرامی مقدم: این همه اصلاح‌طلبی که تا حالا رد صلاحیت شدند، قاتل بودند؟

به گزارش دیده بان ایران؛ موسم انتخابات است و بیش از هر چیزی مساله تایید یا رد صلاحیت‌ها مورد توجه سیاسیون است. جریان اصلاحات مثل همیشه نگران است که از نتواند نامزدهایش را از فیلتر دستگاه‌های نظارتی عبور دهد و گاه و بیگاه از وجود این نوع نظارت انتقاد می‌کند. آقایان مسئول در این حوزه اما از عملکرد خود دفاع کرده و بعضا توجیهاتی عجیب و غریب ردیف می‌کنند. مثلا عباسعلی کدخدایی در تازه‌ترین اظهارات خود می‌گوید که محدودیت‌های قانونی در هیچ نظام سیاسی نافی آزاد بودن و آزادی عمل مردم نیست و در صورت نبودن این محدودیت‌ها ممکن است مردم به یک قاتل رای دهند.


این اظهارات سخنگوی شورای نگهبان با واکنش‌هایی همراه شد. مثلا اسماعیل گرامی مقدم، سخنگوی حزب «اعتماد ملی»  از این سخنان کدخدایی انتقاد کرد و گفت: «هر محدودیتی باید دارای ارزش و اعتباری حقوقی و قانونی باشد.»


وی افزود: «روشن است کسانی که الان توسط شورای نگهبان در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری رد صلاحیت می‌شوند، سابقه قتل و جنایت داشته‌اند. حتی در انتخابات ریاست جمهوری چهره‌هایی رد صلاحیت شده‌اند که قبلا نماینده مجلس، وزیر ، مجمع مجمع تشخیص مصلحت نظام و ... بوده‌اند لذا این حرف توجهیی ندارد و هیچ کدام از این‌ها سابقه محکومیت به قتل نداشته‌اند. فقط اینکه وابسته به جریان سیاسی اصلاح‌طلب بوده‌اند».


این فعال سیاسی اصلاح طلب همچنین پرسید: «آیا این همه افرادی که در انتخابات مجلس یازدهم رد صلاحیت شدند، محکمویت اینچنینی داشتند؟»


وی خاطر نشان کرد: « در اصل دموکراسی انتخاب به مردم واگذار شده است و مردم نیز خودشان قوه تشخیص دارند. ضمن اینکه قاتل آزاد نیست تا در انتخابات نامزد شود. قاتل در زندان است. بنابراین بیان این حرف‌ها قیاس مع الفارق است. مردم تشخیص می‌دهند و خودشان می‌دانند که در یک انتخابات آزادی بهتر است به چه کسی رای دهند و به چه کسی رای ندهند. بالاخره در هر انتخاباتی نامزدها مورد پرسش قرار می‌گیرند و اگر در سوابق آنان چنین جرایمی باشد، به او رای نخواهد داد. حتی اگر رای بدهند هم ایرادی وارد نیست چون حق انتخاب با مردم است».


گرامی مقدم تاکید کرد: « این رویه به معنی محدود کردن انتخاب مردم است . ایجاد این محدودیت به معنی دخالت در انتخاب مردم و نافی اصل دموکراسی است.»


وی در ادامه گفت: « اگر قدری اقماض داشته باشیم می‌توان گفت که این افراد باید رد صلاحیت شوند. اما مساله این است که رد صلاحیت‌ها عموما سیاسی است. وقتی در انتخابات گذشته می‌بینیم که در تهران به تعداد انگشتان دست از نامزدهای یک جریان سیاسی تایید صلاحیت شده و در سطح کشور نیز حتی 10 درصد این جریان قادر به مشارکت در انتخابات است نمی‌توان اسم این کار را کنترل گذاشت. بلکه این به معنای کشاندن رقابت به درون یک جریان سیاسی است. انتخابات مجلس یازدهم به خوبی شاهد بودیم که عملا اصولگرایان با اصولگرایان رقابت کردند».


گرامی‌مقدم افزود: «بیان این حرف نوعی تهمت‌زنی به جریانی است که مورد رد صلاحیت وارد می‌شود. ضمن اینکه مقایسه مع‌الفارق است. اصلا مگر قاتل در جامعه آزاد است که برای انتخابات ثبت نام کند؟ اساسا این مقایسه درست نیست و بیشتر اتهام زنی و برچسب زدن است. هدف از بیان آن نیز توجیه جامعه است و می‌خواهند بگویند اگر ما کسی را رد صلاحیت می‌کنیم قاتل و قاچاق‌فروش و ... است. بیان این حرف‌ها و این رویکرد موجب افزایش بی‌اعتمادی در جامعه است».


وی ادامه داد: « کسانی که رد صلاحیت شده‌اند در همین جامعه زندگی می‌کنند و مردم هم آنان را می‌شناسند لذا با بیان این حرف‌ها فقط اعتماد عمومی خدشه‌دار می‌شود. به نظر می‌رسد که دستگاه نظارتی و آقای کدخدایی به این مساله توجهی ندارند. شاید هم خودشان را به خواب زده و یا به اطلاع و آگاهی مردم باور ندارند. وقتی که شاهدیم حضور اصلاح طلبان در یک انتخابات آزاد با استقبال مردم مواجه می‌شوند، رد صلاحیت آنان به این بهانه‌ها هم توهین به شعور مردم است و هم توهین به یک جریان سیاسی».

منبع: آزادی

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر