کد خبر: 99064
A

سید حسین نقوی حسینی: قالیباف به کار در مجلس علاقه‌ای ندارد/ بعد از قالیباف تنها گزینه‌ای که برای ریاست مجلس شانس دارد، زاکانی است/ قالیباف دوست دارد دستور از بالا به پایین بدهد

سید حسین نقوی حسینی گفت: فراکسیون‌ها با قالیباف جلسه می‌گذارند و به تفاهمی با او می‌رسند و شاید پیشنهاد دهند که اگر قرار است نامزد ریاست‌جمهوری شود، نامزد هیئت‌رئیسه نشود.

سید حسین نقوی حسینی: قالیباف به کار در مجلس علاقه‌ای ندارد/ بعد از قالیباف تنها گزینه‌ای که برای ریاست مجلس شانس دارد، زاکانی است/ قالیباف دوست دارد دستور از بالا به پایین بدهد

به گزارش دیده بان ایران؛ انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 علاوه بر آنکه شاید بیش از هر انتخابات ریاست‌جمهوری دارای اهمیت سیاسی باشد، احتمالا با حواشی جالبی هم همراه باشد؛ برای مثال بر اساس آنچه در پیش‌بینی‌های انتخاباتی دیده می‌شود اگر قرار باشد محمدباقر قالیباف که اکنون مسئولیت ریاست مجلس را برعهده دارد، در انتخابات ریاست‌جمهوری نامزد شود، سرنوشت ریاست مجلس قدری مبهم می‌شود زیرا انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس چندی قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری است و در این صورت قالیباف یا باید به طور کلی از شرکت در انتخابات هیئت‌رئیسه منصرف شود یا اگر حاضر شود و به فرض رأی آورد و بار دیگر رئیس‌مجلس بشود، بعد از مدت اندکی باید مسئولیت را وانهد. علاوه بر این در غیاب قالیباف مشخص نیست چه شخصی می‌تواند مورد اجماع نمایندگان برای ریاست مجلس باشد.

سید حسین نقوی حسینی، نماینده پیشین مجلس درباره این موضوع گفت: «طبق قوانین نامزد ریاست‌جمهوری نیاز به استعفا یا توقف فعالیت‌های خود ندارد البته در مدت خاصی نباید به تبلیغات رسمی بپردازد یا از رسانه‌های عمومی برای مطرح‌کردن خود استفاده کند؛ بنابراین حضور در جایگاه ریاست‌مجلس مغایرتی با نامزدشدن در انتخابات ریاست‌جمهوری ندارد».

 

او درباره شرایط قالیباف اظهار کرد: «آقای قالیباف که رئیس‌مجلس است و قرار است چهار سال در مجلس خدمت کند اما اگر در انتخابات هیئت‌رئیسه که پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری است شرکت کند و اگر رأی هم بیاورد و بعد در انتخابات ریاست‌جمهوری نامزد شود، حتما تداخل به وجود می‌آید و اگرچه در از نظر قانونی منعی ندارد، اما اگر نامزد هیئت‌رئیسه شود و بعد هفته بعدش نامزد ریاست‌جمهوری شود، وضعیت مبهمی در وظایف مجلس ایجاد می‌شود».

او در پاسخ به این پرسش که اگر قالیباف قصد ریاست‌جمهوری داشته باشد، نمایندگان برای ریاست مجلس به او رأی می‌دهند یا نه، تصریح کرد: «به هر حال حتما فراکسیون‌ها در چنین حالتی با آقای قالیباف جلسه می‌گذارند و به تفاهمی با او می‌رسند و شاید پیشنهاد دهند که اگر قرار است نامزد ریاست‌جمهوری شود، نامزد هیئت‌رئیسه نشود».

این نماینده پیشین مجلس درخصوص احتمال ادامه کار قالیباف در مجلس خاطرنشان کرد: «آقای قالیباف روحیه اجرایی دارد و خودش هم تمایل ندارد در مجلس ادامه کار دهد. او بیشتر دوست دارد دستور از بالا به پایین بدهد و خیلی اهل نمایندگی و ریاست مجلس نیست زیرا رئیس‌مجلس خیلی تفاوتی با دیگر نماینده‌ها ندارد و در بسیاری از کشورها بیشتر نقش سخنگو دارد. به هر حال این موضوع هم وجود دارد که اگر او بخواهد از مجلس بیرون بیاید، در مجلس بحران ریاست به وجود می‌آید زیرا در غیاب او همه نماینده‌ها خود را هم‌اندازه هم می‌بینند و شاید انتخاب رئیس دیگری با ترکیب فعلی نمایندگان قدری سخت باشد و شاید فقط آقای زاکانی بتواند قدری نظر نمایندگان را به خود جلب کند».

او در پاسخ به این پرسش که آیا این احتمال وجود دارد که سعید جلیلی در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس با قصد ریاست‌مجلس وارد انتخابات مجلس شود، گفت: «آقای جلیلی در زمره کسانی که احتمال نامزدی‌اش برای ریاست‌جمهوری بسیار قوی است و تصور نمی‌کنم تمایلی به نمایندگی مجلس داشته باشد که اگر چنین قصدی داشت در همان سال98 می‌آمد. علاوه بر این تعداد بسیاری هستند که از مجلس جامانده‌اند و رقابت برای میان‌دوره‌ای بالاست و آقای جلیلی وارد چنین عرصه‌ای نمی‌شود».

او درباره اینکه خودش نامزد انتخابات میان‌دوره‌ای می‌شود یا نه هم اظهار کرد: «من هم مشغول بررسی اوضاع هستم و شاید در انتخابات میان‌دوره‌ای شرکت کنم».

نقوی‌حسینی در پایان درباره وضعیت انتخاباتی اصولگرایان هم گفت: «من قبلا نظری داده بودم و همچنان بر آن نظر هستم که اصولگرایان تنها در صورتی به اجماع می‌رسند که آقای رئیسی نامزد انتخابات شود».

منبع: نامه نیوز

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر