کد خبر: 99067
A

خطیب زاده: پرونده کیفری سانحه هواپیمای اوکراینی با جدیت در حال پیگیری است/ ناخرسندی خود را از رای عراق در سازمان ملل به آنها اعلام کردیم

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: پرونده کیفری سانحه هواپیمای اوکراینی با جدیت در حال پیگیری است و بخش پرداخت دیه متفاوت از پرونده کیفری است.

خطیب زاده: پرونده کیفری سانحه هواپیمای اوکراینی با جدیت در حال پیگیری است/ ناخرسندی خود را از رای عراق در سازمان ملل به آنها اعلام کردیم

به گزارش دیده بان ایران؛ سعید خطیب زاده در نشست خبری پیش از ظهر امروز دوشنبه ۱۵ دی‌ماه ۹۹ خود با گرامیداشت سالروز شهادت سردار سلیمانی اظهار داشت: علیرغم شیوع کرونا با حضور تمامی چهره های مقاومت در ایران و در منطقه بزرگداشت درخوری برای ایشان برگزار شد. انشالله روح این شهید با صالحان محشور باشد. 

در ماه‌های آتی شاهد رفت و آمد بیشتری بین تهران و ایروان هستیم

وی با اشاره به گاهشمار وزارت خارجه در یک هفته گذشته، اظهار داشت: ۱۲ دی ماه گفت‌وگوی تلفنی آقای ظریف با همتای کویتی‌اش را داشتیم که راجع به مسائل  و تنش‌های منطقه‌ای گفت‌وگو کردند. ۱۰ دی ماه نیز سفر آقای عراقچی به قطر انجام شد که راجع به آخرین تحولات خلیج فارس گفت‌وگو شد. 

خطیب زاده اضافه کرد: ۹ دی ماه تماس تلفنی آقای ظریف با همتای قطری‌اش را داشتیم که راجع به مسائل منطقه‌ای گفت‌وگو کردند؛ مهمترین موضوع پیام آقای دکتر ظریف این بود که عواقب هرگونه ماجراجویی در منطقه را به عهده واشنگتن دانست. همچنین ۸ دی ماه تماس وزیر خارجه ارمنستان با آقای ظریف را داشتیم در موضوع قره باغ، تحولات ارمنستان و وضعیت آتش‌بس و همچنین موضوعات دوجانبه گفت‌وگو شد و در ماه‌های آتی شاهد رفت و آمد بیشتری بین دو کشور و همچنین سایر کشورهای منطقه خواهیم بود.

بخش پرداخت دیه در خصوص هواپیمای اوکراینی متفاوت از پرونده کیفری است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره پرداخت غرامت به خانواده کشته‌شدگان هواپیمای اوکراینی در سالگرد سقوط این هواپیما بیان داشت: عرض تسلیت به خانواده‌های داغدار فاجعه هواپیمای اوکراینی که بسیاری از فرزندان این مرز و بوم در آن پرواز حضور داشتند، دارم. مصوبه دولت ناظر بر پرداخت یکسان دیه به همه قربانیان این پرواز است. نکته بسیار مهم این است که همان طور که در بند آخر این تصمیم آمده است این موضوع هرگز جایگزین پرونده کیفری نیست. پرونده مسببین و متهمین که موجب به وجود آمدن این حادثه بودند، در حال پیگیری است و در روزهای آتی به سرعت مثل همه ابعاد دیگری که تا امروز جمهوری اسلامی و سازمان‌ها و نهادهای مسئول به دقت پیگیری کردند اطلاع‌رسانی خواهد شد. پرونده کیفری با جدیت در حال پیگیری است و بخش پرداخت دیه متفاوت از پرونده کیفری است.

ناخرسندی خود را از رای همسایگان در سازمان ملل به آنها اعلام کردیم

وی درباره آخرین تلاش‌های آمریکا در سازمان ملل علیه ایران و رای ممتنع برخی متحدین ایران بیان کرد: آمریکا باز هم در طرح‌های خودش علیه ایران در سازمان ملل ناکام ماند که  انزوای آمریکا را نشان می دهد. علی‌رغم اینکه تحریم ایران به شکست مفتضحانه‌ای برای واشنگتن تبدیل شد. ما ناخرسندی خود را به همسایگان اعلام کردیم، همانطور که نخست وزیر عراق نیز یه این موضوع  واکنش نشان داد. خود کشورهای منطقه بهتر می دانند که سرکشی‌های آمریکا چقدر به ضرر مردم این منطقه بوده است.

تحرک‌های آمریکا را با دقت زیر نظر داریم

رئیس اداره دیپلماسی عمومی وزارت کشور درباره حضور مجدد ناو هواپیمابر آمریکایی‌ها به خلیج فارس گفت:  اقدامات، تحرکات و برخی شیطنت‌های ایالات متحده محرز است. دستگاه‌های امنیتی اطلاعاتی ما بر تحرکات به ظاهر پنهان ایالات متحده در عراق و منطقه اشراف کامل دارند و پیام‌های لازم نیز با صراحت و شفافیت از مجاری مختلف به آنها و  به کشورهای منطقه و حوزه خلیج فارس داده شده است که در دام چنین شیطنت‌هایی نیفتند. ما تحرک‌ها را با دقت زیر نظر داریم و همانطور که بارها گفته‌ایم و اقای ظریف تاکید کردند به طور مشخص نشان داده می شود عوامل و متحدین رژیم اشغال گر قدس در برخی از تنش‌ها به ویژه در عراق هیچ ابایی ندارند که باخون آمریکایی به برخی اهداف خودشان برسند. جواب ما این است که به دنبال تنش نیستیم اما در حفاظت از کیان و منافع خودمان لحظه‌ای تردید نمی‌کنیم.

مردم عراق نشان دادند که چقدر قدردان سردار سلیمانی هستند

وی در خصوص اظهارات اخیر مقامات عراقی در مورد سردار قاآنی گفت: من باید اظهارات مشاور نخست وزیر عراق را ببینم، اما جایگاه حقوقی‌اش را نمی دانم.  نخست وزیر عراق بارها از جایگاه حقوقی اظهار کردند که سردار سلیمانی با دعوت دولت عراق به این کشور سفر کرده بودند  که در خاک عراق و در فرودگاه بغداد و نه در مرز کشورها، مورد حمله تروریستی واقع شدند؛ بعید می‌دانم که جز این اظهار نظر در جایگاه حقوقی مسئولان عراقی اظهارات دیگری وجود داشته باشد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی یادآور شد: مردم عراق نشان دادند که چقدر قدردان سردار سلیمانی هستند.  زمانی که داعش به پشت شهرهای مختلف آنها رسیده بود، درخواست کمک کردند و در حالی که کشورهای اروپایی فکر می‌کردند در کدام مرحله می‌توانند کمک کنند، این سردار ما بود که با تمام قوا حضور پیدا کرد و داعش را شکست داد و این در حافظه مردم عراق و منطقه باقی می ماند.

وی درباره پیگیری مشترک ایران و عراق در پرونده ترور سردار سلیمانی اظهار داشت: بخش بسیار جدی در بعد حقوقی این ترور، دولت عراق است. رییس‌جمهوری یک کشور به صورت علنی و با وقاحت به این ترور افتخار کرد. مسئولان‌ عراقی باید این پرونده را پیگیری کنند. البته به شکل مشترک نیز اقداماتی در حال پیگیری است. 

ایران در مورد توان دفاعی خود نه هیچ‌وقت مذاکره کرده و نه مذاکره می‌کند

خطیب زاده درباره اظهارات مشاور امنیت ملی بایدن مبنی بر اینکه بعد از پیوستن به برجام با ایران درباره مسائل موشکی نیز مذاکره می‌کنیم، تاکید کرد: ایران در مورد توان دفاعی خود نه هیچ وقت مذاکره کرده و نه مذاکره می‌کند. توان دفاعی ایران براساس نیازهای ایران به طور مستقل پیگیری می‌شود. یک بار در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ موضوع برنامه و توان موشکی ایران آمده و فیصله یافته است. همچنین سایر قطعنامه‌ها از جمله ۱۹۲۹ نیز ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ قرار گرفت.   

وی با اشاره به اینکه  به زعم خود آمریکایی‌ها، فعالیت هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است، گفت: بنابراین مسئله موشک که یک مسئله ثانویه است و  اساس آن تحریم‌های تسلیحاتی بود، لغو شد. موضوعی که مذاکره شده است را مجددا مذاکره نمی‌کنیم. پاسخ ما اجرای کامل و بدون شرط برجام و اجرای کامل تعهدات و جبران اتفاقات گذشته است.

منبع: ایلنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر