کد خبر: 99080
A

صباح زنگنه: یک حمله کوچک تبدیل به درگیری بزرگ در منطقه می‌شود

تحلیل‌گر ارشد مسائل منطقه‌ای به بررسی تحرکات اخیر آمریکا، اسرائیل و کشورهای عربی در منطقه و امکان به وجود آمدن جنگ میان آنها و ایران پرداخت و تاکید کرد که منطقه ظرفیت پذیرش درگیری جدیدی را ندارد.

صباح زنگنه: یک حمله کوچک تبدیل به درگیری بزرگ در منطقه می‌شود

به گزارش دیده بان ایران؛ صباح زنگنه درباره فضای پیش‌روی ایران و آمریکا در منطقه و تنش‌های اخیر، اظهار داشت: رژیم ‌صهیونیستی، عربستان و تعدادی از سران مقامات آمریکایی مثل پمپئو خواهان برخورد با جمهوری اسلامی ایران هستند و تلاش می‌کنند در وقت باقی مانده از ریاست ترامپ بر کاخ سفید ایران را وارد تنش جدی با آمریکا کنند.

وی با بیان اینکه از طرف دیگر منطقه به لحاظ ظرفیتی، تحمل یک درگیری جدید را ندارد، خاطرنشان کرد: هر درگیری جدید حتی اگر با حمله‌ای محدود شروع شود به سرعت و به سادگی تبدیل به یک درگیری بزرگ می‌شود. این جزو مسلّمات است. درگیری بزرگ نیاز به تسلیحات، نیروی انسانی و پول و پشتوانه مالی دارد. فرض بگیریم که تسلیحات وجود داشته باشد و در اختیار آمریکا و کشورهای اقماری آن باشد اما اگر بخواهند از نیروی انسانی و نظامی کشورهای منطقه استفاده کنند، خیلی ضعیف خواهد بود. از سویی اگر نیروهای نظامی ایالات متحده بخواهند وارد جنگ شوند، تبعات آن برای آمریکا غیر قابل محاسبه و تحمل خواهد بود.

این کارشناس مسائل خاورمیانه گفت:از نظر تامین پشتوانه مالی نیز به نظر نمی‌آید، کشورهای نفتی که جنگ‌های قبلی آمریکا از جمله جنگ‌های دهه ۹۰ علیه عراق، محاصره عراق، جنگ علیه افغانستان، جنگ دوم علیه عراق و جنگ کویت را پشتیبانی می‌کردند، بتوانند کمکی کنند، چرا که این جنگ‌ها توان مالی این کشورها را تا حدود زیادی مستهلک کرده است و ورود به یک درگیری بزرگ نیازمند تامین منابع مالی آن است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر با توجه به شیوع بیماری کووید ۱۹، کسری بودجه این کشورها، تاخیر در اجرای طرح‌های بزرگ اقتصادی و نیز مشارکت در جنگ یمن موجب شده که هیچ‌کدام از آنها نتوانند تامین مالی یک درگیری بزرگ را انجام دهند.

زنگنه با بیان اینکه مصوبه‌ای در کنگره آمریکا گذرانده شده است که به ترامپ اجازه ورود به جنگ، به ویژه علیه ایران را نمی‌دهد و برای حمله نظامی حتماً باید به کنگره مراجعه کند، اظهار کرد: حمله به ایران کار آسان و یکی دو روزه‌ای نیست که ترامپ بتواند سریع مجوز آن را بگیرد. به علاوه اینکه بنابر تحلیل‌هایی که مقامات و موسسات مختلف وابسته به پنتاگون مطرح می‌کنند، آمریکا آمادگی چنین اقدامی را ندارد. سازمان سی‌آی‌ای[CIA]و سازمان‌های وابسته به آن باقی می‌ماند که در حد عملیات گسترده توان ندارند، تنها می‌توانند وارد درگیری بشوند و و بعد پنتاگون را پشت سر خود بکشند و آن نیز جزء کارهای عجیب و غریبی خواهد بود که فضای داخلی آمریکا را به هم می‌زند.

وی با اشاره به انتخابات آمریکا یادآور شد: هنوز حرف و حدیث‌هایی در انتخابات آمریکا وجود دارد که وضعیت را برای آنها پیچید‌ه‌تر می‌کنند. همچنین اینکه امکان اتخاذ یک تصمیم واحد از سوی آمریکا فراهم نیست. فقط رژیم صهیونیستی می‌ماند که ممکن است دست به اقداماتی در لبنان، عراق و سوریه بزند که البته این موضوع نیز قابل پیش بینی و پیشگیری است.

این کارشناس مسائل جهان عرب درباره مناسبات بین ایران و کشورهای خلیج فارس، بیان داشت:‌ هنوز سه کشور عربی حوزه خلیج فارس یعنی کویت، قطر و عمان مایل نیستند که چنین اتفاقی در منطقه بیفتد، امارات نیز در حالت میانه‌ قرار دارد و  عربستان نیز به صورت مستقیم هرگز وارد چنین درگیری نخواهد شد.

وی در پایان تاکید کرد: بنابراین تنها واحدی که خیلی به خودش مغرور است و فکر می‌کنند اگر وارد جنگ شد آمریکا به کمک او خواهد آمد رژیم صهیونیستی است که بارها نیز تهدید کرده است. اما رژیم صهیونیستی نیز در شرایط فعلی اصلاً دولت ندارد و در صدد برگزاری چهارمین دوره انتخابات پارلمانی خود است و معلوم نیست بتواند دست به چنین کار حماقت بار و جنایتکارانه‌ای بزند.

منبع: ایلنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر