کد خبر: 99120
A

بهمن شریف زاده: اختلاف دیدگاه احمدی نژاد و مصباح یزدی بسیار عمیق است/ مصباح یزدی حامی احمدی نژاد نبود

روحانی نزدیک به رئیس دولت دهم گفت: آنها می گفتند ما با احمدی نژاد دوره اول موافق هستیم و احمدی نژاد دوره دوم تحت تاثیر مشایی از احمدی نژاد دور اول گذر کرده است. در حالی که اصلا اینگونه نبود و آقای احمدی نژاد همچون سابق عدالت طلب بود.

بهمن شریف زاده: اختلاف دیدگاه احمدی نژاد و مصباح یزدی بسیار عمیق است/ مصباح یزدی حامی احمدی نژاد نبود

به گزارش دیده بان ایران؛ بهمن شریف زاده، فعال سیاسی و روحانی نزدیک به محمود احمدی‌نژاد در خصوص نزدیکیِ فکری احمدی نژاد و آیت الله مصباح یزدی گفت: مبانی فکری آقای احمدی نژاد با آقای مصباح یزدی در امر سیاست، تفاوت های جدی با هم دارد. آقای احمدی نژاد حاکمیت را از آنِ انسان می داند. در نتیجه ایشان معتقد بر حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش است و این امر به معنای واقعی کلمه، مردم سالاری و جمهوریت است.

او ادامه داد: اما آنچه از گفته‌های آقای مصباح به صورت صریح بر می آید، حاکمیت یک فرد بر مردم است. ایشان حاکمیت مردم بر خود را باور نداشت و معتقد بر حاکمیت فرد بود، که آن فرد یا از سوی خدا، یا پیامبر خدا و یا از سوی وصیِ پیامبر خدا منصوب می‌شود. به تعبیری کسی که منصوب به نصب خاص و یا منصوب به نصب عام است.

شریف زاده گفت: طبق نظر آقای مصباح یزدی حق حکومت فقط از آنِ کسی است که منصوب باشد، اما آقای احمدی نژاد معتقد است که حق حکومت از آنِ هر انسانی بر خویش است. عقاید این دو درست در نقطه مقابل هم قرار دارد. به همین دلیل معرفی آقای مصباح یزدی به عنوان حامی آقای احمدی نژاد درست نیست. البته شاید به این خاطر است که جبهه پایداری در دور اول ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد به دلیلِ  خصلت عدالت طلبی و ساده زیستی از ایشان حمایت کرد، اما آقای احمدی نژاد به آن معنایی که جبهه پایداری تلقی می کرد، عدالت طلب نبود.

این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: به طور کلی، عدالت  یعنی احقاق حق؛ وقتی  آقای احمدی نژاد  مردم را صاحب حق حاکمیت می‌داند پس عدالت هم در نظر ایشان یعنی تقویتِ جمهوریت و مردم‌سالاری، عدالت در این تعبیر یعنی دادنِ اختیار، ثروت و قدرت به مردم، دادن قدرت به مردم موضوع مهمی است.

شریف‌زاده تأکید کرد: آقای احمدی نژاد با تمرکز قدرت و ثروت به شدت مخالف و طرفدار عقیده توزیع قدرت و ثروت است. ایشان عدالت را در تفویض قدرت به مردم می دانند و به این معنا مردم صاحب اختیار امور خویش هستند. مردم در این دیدگاه  می توانند در همه زمینه ها انتخاب گر باشند. آقای احمدی‌نژاد به خاطر این نگاه، عدالت را با جمهوریت و دموکراسی سازگار می داند.

او گفت: بر اساس همین تفاوت در عقیده ممکن است بین آقای مصباح یزدی و آقای احمدی نژاد، در تعریف و تفسیر معنایِ عدالت تعارض و تضاد وجود داشته باشد. شاید به همین دلیل است که  بعد از گذشت دوره اول ریاست جمهوری  آقای احمدی نژاد، فاصله و شکاف بین جبهه پایداری و آقای احمدی‌نژاد زیاد شد. پایداری‌ها  می گفتند آقای احمدی نژاد از خط اول خود برگشته است در حالی که این‌گونه نبود. در واقع آقای احمدی نژاد از هیچ کدام از اصول خود برنگشته و تغییر نکرده بود.

شریف زاده ادامه داد: آنها می گفتند ما با احمدی نژاد دوره اول موافق هستیم و احمدی نژاد دوره دوم تحت تاثیر مشایی از احمدی نژاد دور اول گذر کرده است. در حالی که اصلا اینگونه نبود و آقای احمدی نژاد همچون سابق عدالت طلب بود.

شریف زاده گفت: در واقع جبهه پایداری نیز به دنبال عدالت طلبی بود اما اینکه عدالت را چگونه تفسیر کنیم مهم است. اینکه حق مردم را باید به مردم بدهیم، در هر دو دیدگاه مشترک است اما سوال این است که حقوق مردم چیست؟ خیلی از این حقوق ممکن است در عقیده جبهه پایداری و احمدی نژاد مشترک باشند اما در یک مورد تفاوت عمیقی وجود دارد و آن حق حاکمیت است.

شریف زاده با تأکید بر این موضوع که آقای احمدی نژاد حق حاکمیت را از آن مردم و آقای مصباح یزدی این حق را از آن یک نفر می دانست، گفت: اینجاست که شکاف زیاد می شود و پایداری‌ها تصور می کنند که احمدی نژادِ دور اول تغییر کرده است. در حالی که چنین نیست. ایشان همچنان عدالت‌طلب است اما چیزی را حق مردم می داند که جبهه پایداری آن را حق مردم نمی داند و این خیلی مهم است.

روحانی نزدیک به محمود احمدی‌نژاد گفت: حق حاکمیت مسئله کوچکی نیست. تفاوت در نوع نگاه نسبت به حق حاکمیت سبب تفاوت در نوع نگاه نسبت به نوع نظام سیاسی می شود. از این رو در نگاه آقای مصباح یزدی نظام یعنی حکومت اسلامی و در نگاه آقای احمدی نژاد به معنای جمهوری اسلامی است. دوستان پایداری معتقد هستند که جمهوری اسلامی در حقیقت یک تاکتیک بود برای اینکه مردم حکومت را از طاغوت بگیرند و به فقیه واگذار کنند. آنها معتقدند که باید از جمهوریت عبور کرد و به سمت حکومت اسلامی رفت. عبور از جمهوریت به سوی حکومت اسلامی به معنای گرفتن حاکمیت از مردم و واگذار کردنِ آن به یک نفر است.

او در پاسخ به این سوال که مواضع آقای احمدی نژاد و مصباح از ابتدا مشخص بوده پس چگونه چنین شکافی به وجود آمده است، گفت: آنها آقای احمدی نژاد را به این صورت نمی شناختند. بحث سر این است که آقای مصباح یزدی از احمدی نژاد حمایت کرد نه آقای احمدی نژاد از مصباح یزدی و این حمایت هم به همان دلیلی بود که عرض کردم.

شریف زاده در پاسخ به این سوال که آیا علت نفرستادن پیام تسلیت از سوی آقای احمدی نژاد در پی ‌درگذشت آیت الله مصباح یزدی همین اختلافات است، گفت: من این موضوع را نمی دانم، اما اختلاف دیدگاه آقای احمدی نژاد و آقای مصباح یزدی بسیار عمیق است. تمام این تفاوت ها هم از اختلاف نظر در مورد حاکمیت آغاز می شود. یک نفر به حاکمیت مردم اعتقاد دارد و دیگری به حاکمیت یک فرد، حاکمیت یعنی همه چیز.

او در ادامه  گفت: مباحث آقای احمدی نژاد بر آزادی و کرامت انسان تأکید دارد. همه باورهای آقای احمدی نژاد و منظومه فکری ایشان حول و حوش انسان است. به همین دلیل جبهه پایداری آقای احمدی نژاد را به اومانیست بودن متهم می کند.  آنها اول آقای مشایی را متهم کردند که اومانیست و انسان محور است و آقای مشایی هم گفت « مگر محوریت انسان چه اشکالی دارد؟ شما خدا را از انسان جدا می کنید و فکر می کنید انسان محوری یعنی نه خدایی، در حالی که این گونه نیست ما حاکمیت مردم را حاکمیت الهی می دانیم و می گوییم خدا خواسته تا مردم حاکم باشند.» می خواهم بگویم شکاف خیلی جدی است.

شریف زاده در پایان گفت: همه مخالفت های جبهه پایداری با احمدی نژاد بر اساس همین موضوع است. آنها به مشایی نسبت جریان انحرافی، اومانیست، سکولار و پلورال دادند و گفتند مشایی بر احمدی‌نژاد تاثیر گذاشت و احمدی نژاد دور دوم اینگونه شد. همه اینها  به این دلیل است که آقای احمدی نژاد مسئله حاکمیت مردم را می پذیرد و مخالف حاکمیت یک فرد بر مردم است.

منبع:  مدارا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر