کد خبر: 9916
A
گزارش "دیده بان ایران" از اغتشاشگری‌های دلواپسان در اماکن مقدس+جدول

بر هم زدن سخنرانی آیت الله هاشمی در قم؛ عامل اصلی بعدها با مشایی دیده شد! حمله به رئیس مجلس در قم/ آیت الله مصباح: والله خبر نداشتم

هفت سال بعد از این ماجرا سایت‌های خبری تصویری از "مسعود شفیعی‌کیا" از عوامل اصلی اخلال در سخنرانی 15 خرداد 1385 اکبر هاشمی رفسنجانی در حرم حضرت معصومه (س) را در مراسم سخنرانی اسفندیار رحیم مشایی که کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شده بود منتشر کردند.

بر هم زدن سخنرانی آیت الله هاشمی در قم؛ عامل اصلی بعدها با مشایی دیده شد!
حمله به رئیس مجلس در قم/ آیت الله مصباح: والله خبر نداشتم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، بر هم زدن سخنرانی کنشگران و تحلیلگران سیاسی در دانشگاه‌ها از سوی پیاده نظام دلواپسان امری بدیهی و نه چندان تعجب برانگیز است اما ایجاد آشوب و اغتشاش در اماکن مذهبی و برهم زدن سخنرانی مقامات و مسئولان عالی رتبه نظام در این اماکن مقدس، امری نیست که بتوان به راحتی از مقابل آن عبور کرد؛ این اتفاق تلخ در جمعه گذشته در مصلی شهر یزد هنگام سخنرانی حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور به وقوع پیوست؛ امری که مذمت و نکوهش اکثریت اصحاب رای و سیاست را به همراه داشت.

 

آنطور که خود آقای امیری روایت کرده است، هنگامی که وی در سخنانش از بزرگان شهر یزد از جمله مرحوم آیت الله خاتمی سخن به میان آورد و یا از دستاوردهای دولت و برجام سخن گفت، اغتشاش کنندگان بر حجم شعارها و هجمه‌هایشان افزودند؛ معاون رییس جمهور همچنین در مصاحبه ای که با یکی از خبرگزاری ها داشت، این را هم گفت که  «چهره همه این‌ افراد (اغتشاشگران) برای ما آشناست و د‌ر همه مراسم‌ها با برنامه حضور د‌ارند‌ و معمولا هر فرصتی به د‌ست بیاورند‌ د‌ست به چنین اقد‌اماتی می‌زنند»‌.

 

پس از اتفاق ناگواری که برای آقای امیری معاون رئیس جمهور از سوی عده ای تندرو در نماز جمعه یزد رخ داد، جمع کثیری از علماء و بزرگان این شهر و حتی مجمع نمایندگان استان یزد طی مکاتبات و مراسلاتی از وی دلجویی کردند و به محکوم کردن اتفاق روز جمعه پرداختند.

 

البته در این بین فردی همچون نقوی حسینی نماینده نزدیک به جبهه پایداری که هنوز خاطره نقش‌آفرینی‌اش در برهم زدن سخنرانی حجت‌الاسلام موسوی لاری در آبان 94 در قرچک ورامین از اذهان زدوده نشده است، در مورد اغتشاشگری در نماز جمعه یزد و تلاش برای برهم زدن سخنرانی معاون رئیس جمهور نظر دیگری ارائه داده و با طعنه گفته است:«من وقتی در دانشگاه سخنرانی می‌کنم، حرفی نمی‌زنم که مردم لنگ کفش پرت کنند»!

 

همچنین حجت الاسلام سید رضا تقوی رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه نیز در مصاحبه‌ای در واکنش به اتفاقات روز جمعه مصلی شهر یزد، گفت: «وقتی جوانی جوش می‌آورد، نمی‌توان او را کنترل کرد.» 

 

اما اتفاقی که روز جمعه برای معاون اول رئیس جمهور در یک مکان مذهبی و مقدس رخ داد، مسبوق به سابقه است و در سالهای گذشته نیز ما شاهد بودیم که سخنرانی عالی‌رتبه‌ترین مقامات و شخصیت‌های نظام در اماکن مقدس توسط عده‌ای افراد تندرو برهم زده می‌شد و با اغتشاش همراه می گشت؛ و نکته جالب اینکه در این اغتشاشگری‌ها، سلاح اغتشاشگران مهر و تسبیح بود!

 

 

در ادامه نگاهی خواهیم داشت به مهم ترین این اغتشاشگری‌ها   

 

15 خرداد 85؛ بر هم زدن سخنرانی آیت الله هاشمی در قم/ عامل اصلی بعدها با مشایی دیده شد!

 

در 15 خرداد سال 85  در شرایطی که هنوز دولت متبوع اقتدارگرایان و افراطیون یک ساله نشده بود؛ آئین گرامیداشت قیام 15 خرداد در شهر مقدس قم هنگام سخنرانی هاشمی رفسنجانی به تشنج کشیده شد.

همزمان با پانزده خرداد و سخنرانی تاریخی امام خمینی(ره) در مدرسه فیضیه، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در مراسمی به همین مناسبت که در شبستان امام خمینی حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (ص) برگزار ‌شد، شرکت کرد و به ایراد سخنرانی پرداخت.

در میانه‌های سخنرانی هاشمی رفسنجانی یکی از حاضران با بیان اینکه سؤالی می‌خواهد بپرسد، نظم عمومی سالن را به هم زد و در ادامه اعتراضات پراکنده ادامه یافت که با واکنش جمعی از حاضران روبرو شد. در حالی که رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تلاش می‌کرد با آرام کردن مردم به سخنان خود ادامه دهد، ناگهان شخصی که به لباس روحانیت ملبس بود، با فریاد نظم مراسم را به‌هم زد که این امر با واکنش شدیدی روبرو شد و منجر به درگیری‌های پراکنده فیزیکی در میان حاضران شد.

در این میان عده‌ای با سردادن شعار «مرگ بر منافق» و «خامنه‌ای زنده باد هاشمی پاینده باد» و «هاشمی هاشمی حمایتت می‌کنیم» مخالفت خود را با این نوع حرکات ابراز داشتند.

 رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه سخنان خود را نیمه کاره گذاشت و با پایان دادن به سخنان خود، به سرعت حرم حضرت فاطمه معصومه را ترک کرد و این در حالی بود که درگیری‌های پراکنده و سردادن شعار تا مدتی پس از پایان مراسم نیز ادامه داشت.

با آغاز درگیری‌ها پخش این مراسم از شبکه استانی قطع شد، برخی از شهروندان قمی خود را به حرم مطهر رساندند تا موضوع را جویا شوند که این باعث ازدحام جمعیت شد.

 

جعفری معاون امنیتی دادستان عمومی و انقلاب قم در همین رابطه گفت: بی‌شک برهم زدن یک مراسم رسمی و توهین به شخصیت‌های سیاسی بر خلاف قانون و جرم محسوب می‌شود. پس از آنکه گزارش حوادث امروز از طریق نیروی انتظامی به ضابطین قضایی ارجاع شد، پرونده بررسی و با متخلفین برخورد خواهد شد. مطمئناً این مسئله اگر اخلال در نظم عمومی باشد، نیازمند برخورد قاطع است و اگر توهینی به مقامات کشوری روی داده باشد، با دقت و تامل بررسی و با عاملین آن برخورد می‌شود.

به رغم آنکه دفتر آیت الله مصباح حضور برنامه ریزی شده شاگردان این استاد حوزه در مراسم بحث برانگیز سخنرانی اکبر هاشمی رفسنجانی در قم را تکذیب کردند منابع مطلع در قم ایجاد اغتشاش در این مراسم را بر عهده یکی از مدیران موسسه آموزشی آیت الله مصباح بوده دانستند.

هفت سال بعد از این ماجرا سایت‌های خبری تصویری از "مسعود شفیعی‌کیا" از عوامل اصلی اخلال در سخنرانی 15 خرداد 1385 اکبر هاشمی رفسنجانی در حرم حضرت معصومه (س) را در مراسم سخنرانی اسفندیار رحیم مشایی که کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شده بود منتشر کردند.

 

93297

 

14 خرداد 89؛ بر هم زدن سخنان یادگار امام

 

در 14 خرداد سال 89، در مراسم سالگرد رحلت امام خمینی(ره) برخی عناصر تندرو و افراطی هنگام سخنرانی سید حسن خمینی نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، اقدام به تشنج آفرینی و سردادن شعارهایی کردند که در شان مراسم سالگرد بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی نبود و به نوعی اسائه ادب به ساحت مقدس امام راحل محسوب می شد؛ این جسارت‌ها هنگام سخنرانی یادگار امام(ره) از سال 88 شروع شده بود و تا همین امسال هم ادامه داشت. نکته قابل توجه آنکه در همان سال 89 که عده ای افراطی سخنرانی یادگار امام را ناتمام گذاشتند، رهبر معظم انقلاب که پس از سخنرانی نیمه تمام سید حسن خمینی، به جایگاه تشریف آوردند به گرم ترین شکل ممکن با یادگار امام مصافحه کردند تا به آن افراطیون این پیام مخابره شود که عمل قبیحی مرتکب شدند

 

21 مرداد 91؛ حمله به ناطق نوری در مشهد/ سعید قاسمی: من بودم!

 

در 21 مرداد 91، آیت الله واعظ طبسی از حجت الاسلام و المسلمین ناطق نوری دعوت کرده بود که در یک مراسم احیای شب قدر در مشهد شرکت کند. در میانه سخنان او عده‌ای شروع به همهمه کردند. همان موقع شنیده می شد که این همهمه از سوی برخی سازماندهی شده بوده است. آنها ابتدا سعی داشتند با اعتراض‌های چندنفره و فرستادن صلوات در اطراف تریبون، فضا را ملتهب کنند. بعد از چند بار که اقدام به فرستادن صلوات کردند، ناطق نوری گفت صلوات جای خودش را دارد و صحبت خود را تا پایان ادامه داد. برخی از معترضین نیز شعار «مرگ بر ضد ولایت فقیه» سر دادند و عده ای بطری‌های یک بار مصرف آب را به سمت ناطق نوری و آیت‌الله طبسی پرتاب کردند و به واعظ طبسی اعتراض می‌کردند که چرا از ناطق نوری به عنوان سخنران دعوت کرده است.

چند روز بعد از این اتفاق، سعید قاسمی از چهره‌های نزدیک به انصارحزب الله، صریحا اعلام کرد که در ایجاد آشوب در هنگام سخنرانی رئیس دفتر بازرسی مقام معظم رهبری، نقش آفرین بوده است.

 

22 بهمن 91؛ حمله به رئیس مجلس در قم/ مصباح: والله خبر نداشتم

 

در تاریخ 22 بهمن 1391 درست یک هفته پس از یکشنبه سیاه مجلس که مجادله شدیدی بین روسای دو قوه مجریه و مقننه شکل گرفته بود؛ علی لاریجانی برای سخنرانی در حرم حضرت معصومه (س) به قم رفته بود؛ وی بعد از گذشت چند دقیقه از سخنانش ، با شعارها و جنجال عده ای مواجه شد که حرم را به آشوب کشیدند و سخنان وی را قطع کردند.

مهاجمان ، با پرتاب کفش و مهر به سمت جایگاه ، سعی در مضروب کردن لاریجانی داشتند؛ برخی از این افراد ، کفن هم پوشیده بودند.

در مقابل ، گروهی دیگر از مردم و روحانیون ، مقابل آنها ایستادند و کوشیدند با سپر کردن دست هایشان در هوا ، مانع از فرود آمدن مهر و کفش ها بر سر و روی خود و سخنران شوند.

لحظاتی بعد ، مهاجمان خود را به مقابل جایگاه رساندند و با کنار زدن نرده ها ، به سمت لاریجانی حمله کردند . لاریجانی هم برای این که اوضاع حرم بیش از پیش متشنج نشود ، سخنان خود را قطع کرد و در میان محافظانش مراسم را ترک کرد.

حمله کنندگان که ادعای ارزشی بودن داشتند در حالی این اقدام را انجام دادند که مقام معظم رهبری در آن روزها مکررا بر اجتناب از بداخلاقی و اختلاف زایی ، صریحاً تأکید کرده بودند.

جالب این که برهم زنندگان سخنرانی رئیس مجلس در روز 22 بهمن ، آن هم در حرم حضرت معصومه ، شعار "خونی که در رگ ماست ، هدیه به رهبر ماست" سر می دادند. آنها همچنین لاریجانی را به داشتن بصیرت دعوت می‌کردند.

همچنین قبل از ورود لاریجانی به حرم ، عده ای در خیابان های اطراف حرم نیز با دادن شعارهایی سعی در ایجاد آشوب کردند که لاریجانی مسیر خود را تغییر داد و به جای خیابان شهدا از خیابان چهارمردان به سمت حرم حرکت کرد. این افراد در حالی که پوسترهایی منقش به تصاویر رهبری و احمدی نژاد در دست داشتند، شعارهای "زنده باد بهار" ، "لاریجانی ، بصیرت بصیرت" ، رئیس بی بصیرت نمی خواهیم" سر می دادند.

در این میان، خبرگزاری رسمی دولت احمدی نژاد با لحنی مثبت به بازتاب این رویداد پرداخت و بر هم زنندگان سخنرانی حرم را " مردم ولایتمدار قم" خواند که خواستار "وحدت" بودند و نوشت: سخنرانی علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی با شعارهای مردم درباره ضرورت حفظ وحدت و اتحاد میان مسوولان ناتمام ماند.هنگام سخنرانی رییس مجلس ؛ مردم ولایتمدار قم با سردادن شعارهایی مانع از ادامه سخنان وی شدند.

حدود سه سال پس از این اتفاق ناگوار، حجت الاسلام آقاتهرانی از نزدیکان علامه مصباح و دبیرکل جبهه پایداری طی مصاحبه ای با نشریه رمز عبور گفت: «آیت الله مصباح به من فرمودند که به آقای لاریجانی بگو به والله العلی العظیم من در این قصه نه خودم از قبل خبر داشتم، نه همان موقع می‌دانستم، بعد به من خبر دادند که چه شده است. اصلا به من ربطی ندارد، ولی آقای لاریجانی همه برخوردهایش حاکی از این است که شخص آقای مصباح این کار را کرده که بسیار برای خودش بد است. برای خود آقای لاریجانی این کار خیلی زشت است. واقعا دلم می‌سوزد. حاج‌آقا که اساسا اهل این حرف‌ها نیست قسم خورد که به او بگو که بیخودی در دلش نماند و خیال نکند من کرده‌ام. ربطی به من ندارد. در این قصه کاری نداشتم.»

 

13 خرداد 94؛ رئیس جمهور هم در امان نماند!

 

در 13 خرداد 94 رئیس جمهور روحانی که به منظور سخنرانی در مراسم بیست و ششمین سالگرد ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در مرقد مطهر امام خمینی حضور یافته بود، با شعار عده ای خاص مواجه شد.

درحالیکه رئیس جمهور در حال ایراد سخنرانی خود بود، برخی سعی کردند با سر دادن شعار سخنان او را قطع کنند.این عده شعارهایی از قبیل «مرگ بر منافق» و «مرگ بر آمریکا» سر می دادند.

شعارهای این عده باعث شد روحانی چند ثانیه ای سخنان خود را قطع کند. وی سپس خطاب به شعار دهندگان گفت: متشکرم، بفرمایید.

رئیس جمهور سپس بر وحدت کلمه بین مردم تاکید کرد و خواستار اتحاد داخلی شد؛ وی همچنین گفت: اگر ما امروز از اعتدال و امید می گوییم، آن را از امام آموخته ایم.

1

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر