کد خبر: 99271
A

حجت الاسلام جوادی آملی: هدف امام خمینی تشکیل «حکومت اسلامی» نبود

رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء گفت: اگر امروز بخواهیم در برابر "جمهوری اسلامی" واژه سازی کنیم، در آینده مشکلات جدی و عمیق خواهیم داشت.

حجت الاسلام جوادی آملی: هدف امام خمینی تشکیل «حکومت اسلامی» نبود

به گزارش دیده بان ایران؛ حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی سه شنبه شب در مراسم افتتاح سرای فرهنگ و قرآن آیت الله هاشمی رفسنجانی در قم با اشاره به ویژگی های ممتاز شخصیتی و فضائل اخلاقی مرحوم آیت الله هاشمی، گفت: همانگونه که خود ایشان بیان کرده بودند، ما باید ایشان را به عنوان «قهرمان صلح» بدانیم و این خصلت ماندگار آن مرحوم است.

وی خاطرنشان کرد: در دهه پایانی عمر آیت الله هاشمی رفسنجانی تقارن به درستی شکل نگرفت، زیرا کسی می خواست قهرمان جنگ باشد و ایشان قهرمان صلح و جمع این دو کار بسیار دشواری است و ایشان که دهه های گذشته را در پیروی از امام گذرانده بود، دهه آخر را در همراهی گذراند که البته بسیار سخت و دشوار بود و دغدغه ایشان حفظ عزت و آبروی نظام اسلامی بود.

وی با بیان اینکه آیت الله هاشمی رفسنجانی همواره در جهت اعتلای اسلام و سربلندی ایران تلاش می کرد و ایران اسلامی را عزیز و باشکوه و سربلند می خواست، اظهار داشت: ایشان از عمده ترین شخصیت هایی بود که انقلاب اسلامی را معماری کرد و استوار ساخت و انقلاب را به نظام اسلامی تبدیل کرد.

جوادی آملی با بیان اینکه امروز نظام اسلامی آسیب های سنگینی را درون خود تجربه می کند و از دوری ها و تفکیک های ناروایی که درون نظام شکل گرفته است، رنج می‌برد، گفت: آنچه حضرت امام(ره) به عنوان یک فقیه، حکیم، عارف و اسلام شناس می خواست، آمیختگی جمهوریت و اسلامیت بود و هنگامی که شنید سخن از حکومت اسلامی است، خروش برآورد که این جمهوری اسلامی است.

وی تفکیک جمهوریت از اسلامیت را آسیبی بزرگ برای کشور و نظام اسلامی عنوان کرد و افزود: اگر ما بگوییم جمهوری اسلامی ولی حکومت اسلامی را دنبال کنیم، این هدف معمار بزرگ انقلاب و آیت الله هاشمی رفسنجانی نبوده است و ما باید قرائتی از اسلام را ارائه کنیم که با جمهوری اسلامی هماهنگ باشد.

وی پیچیده ترین و عمیق ترین واژه سیاسی در دوران معاصر را واژه «جمهوری اسلامی» دانست و گفت: ما باید اندیشه بزرگ امام راحل را که آیت الله هاشمی همه وجودش را برای آن داد، به صورت فلسفی، کلامی و فقهی تبیین کنیم و آنچه نهادهای فکری و فرهنگی باید دنبال کنند، پابرجا بودن تفکر اصیل حضرت امام(ره) است.

وی در پایان با بیان اینکه امروز مباحث تفسیری به روز شده است، اما فقه مناسبات خود را با جهان امروزی پیدا نکرده است، گفت: برای دفاع از اندیشه جمهوری اسلامی نیازمند فقه زنده و پویا هستیم و باید از همه ظرفیت های انقلاب در قالب نظام اسلامی بهره مند شویم.

منبع: قم نیوز

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

  • ناشناس

    ایشان هم اقازاده هستند؟

ارسال نظر