کد خبر: 99325
A

آیا لاریجانی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری می شود؟

لاریجانی؛ از ناحیه بخشی از قدرت در جریان اصولگرایی تحت فشار زیادی قرار داشته باشد که خودش را از دایره رقابت‌های 1400 کنار بکشد.

آیا لاریجانی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری می شود؟

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ روز گذشته یک نماینده سابق و یک نماینده فعلی به استقبال از آمدن لاریجانی رفتند، البته ‌تنها نه، بلکه با ظریف و گفته‌اند او اگر منافع ملی را در خطر ببیند برخلاف میل باطنی‌اش خواهد آمد.

 

این یعنی به نظر می‌رسد لاریجانی هنوز برای آمدن دچار تردید است یا در حال بررسی است و رسانه‌ای‌شدن آن را فعلا به صلاح نمی‌داند. حتی بسیار محتمل است که از ناحیه بخشی از قدرت در جریان اصولگرایی تحت فشار زیادی قرار داشته باشد که خودش را از دایره رقابت‌های 1400 کنار بکشد. تا جایی که وقتی خبر دیدار اخیر نمایندگان ادوار مجلس با لاریجانی، انتخاباتی تعبیر شد، یک فعال رسانه‌ای در توییتر نوشت که این نشست انتخاباتی نبوده، بلکه بیشتر جنبه نفی و توبیخی داشته و لاریجانی از اینکه بدون پرسش از او درباره‌اش خبرسازی می‌کنند، شکایت داشته است.

البته به نظر می‌رسد ماجرا این‌گونه که این فعال رسانه‌ای توییت کرده نبوده است، بلکه بیشتر ناظر بر تردیدهای لاریجانی است که فعلا خبر این آمدن را به مصلحت خودش نمی‌داند. مهم‌ترین دلیلش روشن‌شدن آتش توپخانه اصولگرایان به سمت خودش است؛ برای مثال حملات اخیر مرتبط با برخی پرونده‌های اقتصادی نزدیکان خاندان لاریجانی در شبکه‌های اجتماعی به‌ویژه توییتر در ظاهر اگرچه برادر کوچک‌ترش را که این روزها در مسند ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام نشسته هدف گرفته اما قطعا هدف ثانویه خود اوست. شاهد دوم هم مراسم تشییع مصباح‌یزدی بود که عده‌ای با دردست‌داشتن پلاکاردهایی خواستار محاکمه مشترک او و ظریف شده بودند. برخی اخبار حکایت از این دارد که مسیر کنونی متکی به دیپلماسی و بازسازی برجام (با توجه به نتیجه انتخابات آمریکا) اگر قرار است ادامه پیدا کند، زوجی برای آن بهتر از دوقلوی لاریجانی-ظریف نیست. ظریف در مصاحبه اخیر خود با سایت انتخاب از تمایل برای ادامه کار به‌عنوان وزیر خارجه صحبت کرد و همچنین با توجه به مأموریت دولت به لاریجانی برای پیگیری سند ۲۵ساله با چین، فاش کرد که لاریجانی دفتری برای این مأموریت در وزارت امور خارجه در اختیار دارد و با او به طور مداوم در ارتباط است. روز اول اسفند ۹۷ هم محمدجواد ظریف با اشاره به سفر علی لاریجانی به چین، در صفحه توییتر شخصی خود نوشت: «آقای لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی را تا پکن همراهی کردم. صحبت‌هایی مهم با رئیس‌جمهور «شی» و رهبری چین بر سر شراکت استراتژیک گسترده میان دو کشور انجام شد. موضوع اصلی این صحبت‌ها، نقش ایران در ایجاد راه ابریشم جدید و همچنین تداوم همکاری‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی بود و همراهی این قطعا چیزی نیست که خوشایند بخشی از جریان قدرت به‌ویژه درون اردوگاه اصولگرایی باشد، به‌ویژه با نقشه راهی که بخشی از آنها در پارلمان یازدهم آغاز کرده‌اند، در حال پیمودن جهتی کاملا خلاف مسیر برجام هستند.

جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی، نماینده مجلس، گفته اگر ما فرض کنیم که آقای لاریجانی مورد اجماع اصلاح‌طلبان و اصولگرایان‌ میانه‌رو قرار گیرد و در انتخابات حضور پیدا کند و پیروز هم شود، به عقیده من ترکیب ریاست‌جمهوری آقای لاریجانی و وزارت امور خارجه آقای ظریف یک ترکیب طلایی خواهد بود؛ اما اینکه آیا همه این فرضیات محقق شود یا خیر، هنوز مشخص نیست؛ چراکه هنوز تا زمان انتخابات ممکن است اتفاقات زیادی بیفتد که همه معادلات را به کلی به هم بریزد. او گفته با وجود اینکه خود آقای ظریف می‌گوید برای قرارگرفتن در جایگاه ریاست‌جمهوری برنامه، تخصص و علاقه‌ای ندارد، اما به نظر من اصلاح‌طلبان یک نیم‌نگاهی هم به او و ظرفیت‌ها و محبوبیتش دارند؛ اما من بعید می‌دانم که آقای ظریف در این عرصه حضور پیدا کند، چون او هم مانند آقای لاریجانی یک محافظه‌کاری خاصی دارد.

کمال‌الدین پیرمؤذن هم با اشاره به احتمال حضور علی لاریجانی در انتخابات ۱۴۰۰ گفته توجه به شرایط جهانی و به‌ویژه با عنایت به شناختی که از لاریجانی دارم و همچنین گفت‌وگوهایی که در این چند سال به‌ طور پراکنده در این زمینه با او داشته‌ام، در صورت اینکه گروه‌های مرجع، بزرگان مذهبی، ملت و دلسوزان نظام و کیان انقلاب از او برای حضور در این امر فوق‌العاده مشکل و خطیر درخواستی داشته باشند، برخلاف میل باطنی‌اش، به ‌خاطر منافع ملت وارد انتخابات خواهد شد.

نکته‌ای که از خلال اخبار و نقل قول‌ها می‌توان دریافت، این است که لاریجانی به دلایلی این روزها تمایلی به بودن روی خط رسانه ندارد. شاید دلیل مهمش پرهیز از حواشی و گمانه‌زنی‌هاست. ایسنا نوشته بود که از ششم خرداد ۹۹ که علی لاریجانی به‌عنوان رئیس مجلس دهم با فرماندهان ارشد نظامی کشور دیدار کرد، دیگر هیچ فعالیت خبرسازی از سوی او دیده نشده یا در واقع اخبار مرتبط با وی رسانه‌ای نشده است. تنها خبرسازی لاریجانی در هفت ماه گذشته ابتلای مجددش به بیماری کووید ۱۹ در مردادماه و بستری‌شدن یک‌هفته‌ای او در یکی از بیمارستان‌های تهران بود.

بااین‌حال برخی هم معتقدند او واقعا تصمیم جدی برای آمدن ندارد. منصور حقیقت‌پور، از نیروهای نزدیک به لاریجانی و مشاور او در دوره ریاستش بر مجلس دهم، به‌تازگی گفته بود تا این لحظه همچنان باور دارد که علی لاریجانی تصمیمی برای شرکت در انتخابات ندارد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر