کد خبر: 99421
A

نماینده سابق مجلس: به احترام روح قانون اساسی جلوی مصوبات اخیر مجلس گرفته شود

داریوش قنبری، نماینده مجلس هشتم درباره طرح اصلاح قانون انتخابات در مجلس اظهار کرد: در رابطه با واژه اصلاح که در این روند به کار می برند، ابتدا توضیح می دهم که اتفاقی که می افتد اصلا اصلاح کردن نیست، بلکه تغییر است؛ چرا که قانون اساسی دارد با این موضوعات تغییر می کند

نماینده سابق مجلس: به احترام روح قانون اساسی جلوی مصوبات اخیر مجلس گرفته شود

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ داریوش قنبری، یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره طرح اصلاح قانون انتخابات در مجلس اظهار کرد: در رابطه با واژه اصلاح که در این روند به کار می برند، ابتدا توضیح می دهم که اتفاقی که می افتد اصلا اصلاح کردن نیست، بلکه تغییر است؛ چرا که  قانون اساسی دارد با این موضوعات تغییر می کند. قانون اساسی ما شرایط انتخاب شوندگان را در انتخابات ریاست جمهوری مشخص کرده است . قانون اساسی تابعیت جمهوری اسلامی، رجال سیاسی بودن که برخی ها به مرد تعبیر می کنند_ اما تلقی جنسیتی نباید باشد_ و سواد خواندن و نوشتن را به عنوان معیار در نظر گرفته است.

وی ادامه داد: بی دلیلی نیست که این شرایط حداقلی هستند؛ چراکه روح قانون چارچوب های دموکراتیک را در نظر داشته است و اصل بر آن بوده که همه مردم، هم حق انتخاب شدن داشته باشند و هم حق انتخاب کردن؛ چراکه این دو موضع از ملزومات دموکراسی ها هستند.

این فعال سیاسی ادامه داد: متاسفانه بعضی ها با توجه به تعداد دفعاتی که برای انتخابات ریاست جمهوری آمدند این موضوع را یک ایراد تلقی کردند. اما این حسن دموکراسی است که هر کسی می تواند خود را در معرض انتخاباب شدن قرار دهد. عده ای فکر می کنند مردم نمی دانند، مردم به مصالح خودشان آگاه هستند. در مجموع آنچه که الان توسط مجلس تحت عنوان اصلاح قانون انتخابات صورت می گیرد اصلاح نیست؛ تغییر است.

وی افزود: تغییر قانون اساسی از حیطه اختیارات مجلس خارج است. تغییر قانون اساسی نیاز به رفراندوم دارد. نمایندگان مردم حق این را ندارند که قانون اساسی را تغییر دهند. اگر قرار باشد قانون اساسی با قانون عادی حذف شود معنای دموکراسی از دست می رود. اینکه قانون اساسی مشخص کرده حد و حدود را برای این بوده که بعد ها در قالب قانون عادی برای کاندیدا شدن شرط تعیین نشود.

قنبری گفت: انتخابات جزو حقوق مردم است. این کاری که توسط مجلس صورت می گیرد اساسا از حوزه اختیارات مجلس خارج است. انتظار می رود نهادهایی که به نوعی باید قانون اساسی را حفظ کنند، از جمله شورای نگهبان جلوی تصویب این قانون را بگیرند. از رئیس جمهور انتظار می رود واکنش نشان دهد. در کل انتظار می رود این تغیرات اجازه طی شدن پیدا نکنند. بر اساس احترام به روح قانون اساسی باید جلوی این مصوبه گرفته شود.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر