کد خبر: 99437
A

روحانی: برای خرید واکسن، هر میزان ارزی و ریالی که نیاز باشد تامین می‌کنیم

رئیس‌جمهور گفت: یکی از مطالبات مردم این است که ما سریع‌تر بتوانیم واکسن کرونا را در اختیار آنها قرار دهیم؛ واکسنی که مورد اطمینان مرجع ما یعنی وزارت بهداشت و درمان نیز باشد؛ امیدواریم که هر چه سریع‌تر بتوانیم این موضوع را به نتیجه برسانیم.

روحانی: برای خرید واکسن، هر میزان ارزی و ریالی که نیاز باشد تامین می‌کنیم

به گزارش دیده بان ایران؛ حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا با اشاره به شیوع نوع جدیدی از ویروس کرونا گفت: این روزها مشاهده می‌کنیم نوع جدیدی از ویروس کرونا در  بسیاری از مناطق جهان  توسعه است و مشکلات فراوانی را در بسیاری از کشورها به وجود آمده است .

رئیس جمهور ادامه داد:  به حمدلله با همکاری خوب مردم عزیز کشورمان و مراعات پروتکل‌ها روند کاهشی داشته‌ایم مراعات در   آذر ماه ۸۰ درصد مرگ و میر و روند ابتلا را کاهش داده است؛ البته باید هنوز به تلاش های خودمان را ادامه دهیم.

وی بیان کرد:  همکاری مردم باعث شد امروز جزء مصوبات ما یک وضعیت جدیدی اضافه شود، یعنی علاوه بر وضعیت قرمز، نارنجی و زرد، شرایط آبی هم اضافه شد. 

رئیس قوه مجریه در خصوص وضعیت آبی کرونایی در برخی از مناطق گفت: وضعیت آبی یعنی کووید مثبت ۲ در صدهزار باشد و شرایط به سمت سفید بودن پیش می‌رود که این مناطق آبی خواهد بود. در مناطق آبی  تقریباً همه کسب و کارها فعالیت خودشان را انجام می‌دهند و مناطق زرد هم با مراعات شدید پروتکل،  کسب و کارها ادامه پیدا می‌کند.

روحانی با تاکید بر اینکه باید اقدامات پیشگیرانه را انجام دهیم که وارد موج چهارم نشویم و تا پایان سال و مشکلی نداشته باشیم، اظهار داشت: باید در اجتماعات و وسائل حمل‌ونقل عمومی فاصله گذاری و پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود. در جلسه امروز نیز گله‌هایی نسبت به برخی اجتماعات که نمی بایست به آن صورت انجام بگیرد مطرح شد. همه تلاش ما این است که زحمات که تاکنون کشیده شده است با خطر مواجه نشود.

وی افزود: برای اینکه در مبارزه با این ویروس پیروز شویم باید مجموعه کارهایی را انجام دهیم چرا که این مجموعه‌ پروتکل‌‌ها آسیب ببیند ما را با خطر مواجه می‌کند؛ یعنی علاوه بر استفاده از ماسک،‌ ضروری است فاصله گذاری و نبود اجتماع نیز رعایت شود همه اینها حلقه‌هایی را تشکیل می‌دهند تا از گسترش ویروس جلوگیری کنند و هر یک از این حلقه‌ها اگر ضعیف شود کل مدیریت را از بین می‌برد.

رئیس جمهور با بیان اینکه این مجموعه باید مورد مراعات و استمرار ما باشد،‌ بیان داشت:‌ محدودیت‌های شدیدی که اعمال می‌شود و مشکلات فراوانی را در زندگی مردم و فرهنگ مردم ایجاد کرده است را باید رعایت کنیم تا بتواینم با همکاری هم زمان محدودیت‌های شدید را به حداقل ممکن برسانیم. 

وی با تاکید بر اینکه تهیه واکسن از مطالبات مردم است، گفت: در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیمات خوبی گرفته شد، یکی از مطالبات مردم این است که ما سریع‌تر بتوانیم واکسن را در اختیار آنها قرار دهیم؛واکسنی که مورد اطمینان مرجع ما یعنی وزارت بهداشت و درمان نیز باشد. امیدواریم که هر چه سریع‌تر بتوانیم این موضوع را به نتیجه برسانیم. الحمدالله اقدامات خوبی در داخل کشور در حال انجام است.  امیدوارم بتوانیم یک واکسن خوب و مورد اطمینان را نیز از خارج کشور وارد کنیم. علی‌رغم همه محدودیت‌ها و مشکلات که حدود ۴۰ روز در نقل و انتقال پول با آن مواجه بوده‌ایم، اقدامات خوبی صورت گرفته است.

رئیس دولت اظهار داشت:‌ مثال روشن جنایتی که آمریکا علیه ملت ایران انجام داده، تهیه واکسن کرونا است. مشکلاتی را برای جابجایی پول برای تهیه واکسن برای ما ایجاد کرده‌اند، با این حال دولت همه اقدامات لازم را انجام داده و چه واکسن مشترک بسازیم و چه در داخل تولید کنیم، فرقی نمی‌کند، هر جا از پول به صورت ریال و ارز نیاز بوده است علی‌رغم همه سختی‌ها دولت بدون هیچ مضایقه‌ای با دست باز وارد شده است. برای ساخت واکسن یا خرید واکسن، هر میزان ارزی و ریالی که نیاز باشد ما به هر قیمتی که باشد آن را تامین می‌کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه برای استفاده از واکسن که خریداری شود و به کشور بیاید نیاز به سند عملکرد داشتیم، بیان داشت: برای زمانی که واکسن در اختیار ما قرار می‌گیرد و می‌خواهیم از آن استفاده کنیم نیاز به یک سند و مقرراتی داشتیم که چگونه از آن استفاده کنیم. برهمین اساس یک منشور عملکرد امروز در این جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت و نکاتی که مورد نظر اعضای جلسه بود در آن منظور شد.

وی ادامه داد: براساس این سند ما واکسیناسیون را چهار فاز انجام خواهیم داد که در فاز اول اجرای واکسیناسیون برای یک میلیون و سیصد هزار نفر انجام می‌شود که این‌ها اعضای کادر درمان و افراد پرخطر مانند سالمندان، معلولین و جانبازان خواهند بود. همچنین در فاز دوم یک جمعیت حدود ۱۲ ملیون نفری خواهند بود که این‌ها هم اولویت‌های خاص خود را دارند مثلا کسانی هستند که سن بالا یا بیماری زمینه‌ای و یا هر دو ویژگی را دارند. فاز سوم واکسیناسیون برای جمعیت حدودا ۱۹ میلیون نفری انجام خواهد شد و پس از آن هم فاز چهارم.

رئیس‌ دولت تدبیر و امید با تاکید بر تلاش مسئولان برای کاهش فواصل زمانی این فازها اظهار داشت: البته مردم ما می‌دانند که اگر واکسن هم در اختیار باشد و ما اگر به ۶۰ میلیون نفر واکسن بزنیم باید در دو نوبت یعنی ۱۲۰ ملیون بار این فرآیند انجام شود. اگر بتوانیم روزانه واکسیناسیون را روی ۵۰۰ هزار نفر هم انجام بدهیم حدود ۲-۳ ماه زمان نیاز دارد.

روحانی با اطمینان خاطر به مردم پیرامون عدم آزمایشی بودن واکسن وارداتی احتمالی، تصریح کرد: مردم عزیز مطلع باشند که پیش از این واکسن‌هایی در اختیار ما بود که به کشور بیاوریم، منتها واکسن‌هایی بود که می‌خواستند روی مردم ما آزمایش کنند اما وزارت بهداشت ما به‌حق نپذیرفت. بنابراین مردم ما مطمئن باشند که آن ها وسیله آزمایش برای شرکت‌ها قرار نخواهند گرفت.

وی افزود: یک مساله دیگر شایعاتی است که درخصوص واکسن مطرح می‌شود و اینکه درفلان جا واکسن موجود است یا فلان قیمت را دارد که در این رابطه صداوسیما و رسانه‌ها باید با شایعات مقابله کرده و در این زمینه شفاف‌سازی کنند. همچنین مردم ما نیز باید به افراد متخصص گوش کنند. به مردم اطمینان می‌دهیم که خرید و تهیه واکسن حتما جزو اولویت‌های ما است و در شرایط مناسب در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه واکسناسیون به معنای پایان رعایت پروتکل‌ها نیست، گفت: مردم عزیز ما بدانند اگر واکسن آمد و تزریق واکسن شروع شد، معنایش آن نیست که می‌توانند پروتکل‌ها را کنار بگذارند، نخست اینکه خود واکسن اثر ۱۰۰ درصدی ندارد و بعد اینکه اثر آن یک دوره دارد که باید آن دوره طی شود، تاثیر گذار باشد و سپس دوز بعدی باید تزریق شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: تقریباً همه آن‌هایی که در حال تزریق واکسن هستند، حتی اگر واکسن به اندازه کافی وجود داشته باشد، هنوز برای ماه‌ها باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم تا شرایط به طور کامل مناسب شود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر