کد خبر: 99586
A

مبلغ: شرایط کنونی کشور نتیجه «نظارت استصوابی» است

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب: علیرغم تمامی این چالش‌هایی که اشاره شد اما همچنان اصلاح‌طلبان وظیفه دارند که در حد توان بی‌وقفه و خستگی‌ناپذیر در راستای خیر عمومی و مصالح کوشش کنند و سعی کنند که این موانع و مشکلات به نحوی کم‌اثرتر شود.

مبلغ: شرایط کنونی کشور نتیجه «نظارت استصوابی» است

به گزارش دیده بان ایران؛ مرتضی مبلغ، فعال سیاسی اصلاح‌طلب درخصوص پیام سیدمحمد خاتمی به کنگره حزب اتحاد ملت که در آن خواستار «نجات اصلاح‌طلبان از آشفتگی و پراکندگی، استقرار نهادی‌ اجماع‌ساز و تببین راهکارهای مناسب برای برای ترمیم اعتماد آسیب دیدهی مردم و رقم زدن آینده‌ای بهتر برای ایران عزیز و جمهوری‌اسلامی» شده بود، گفت: آنچه که آقای خاتمی مطرح کردند به شرایطی که در حال حاضر بر سپهر سیاسی کشور حاکم شده است باز می‌گردد. متاسفانه به‌دلیل برخی رویکرد‌های نادرست و سیاست‌های غلط و ناکارآمد در طول سالیان گذشته مشکلات روزافزونی در اداره کشور فراهم شده و این باعث شده است که در عرصه‌های مختلف با چالش‌های عدیده‌ای مواجه شویم. محصول این فرآیند نیز کاهش سرمایه اجتماعی و ایجاد نارضایتی‌های گسترده بوده است.

 

وی افزود: این مشکلات در جنبه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و بالاخص اقتصادی زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده و منجر به سرخوردگی و نارضایتی گسترده‌ در جامعه شده است. این وضعیت یعنی افت و کاهش سرمایه‌ اجتماعی و سرخوردگی و انفعال مردم یک اتفاق بسیار بد برای هر نظام و جامعه‌ای است که می‌تواند خطرساز باشد و برای حاکمان، شخصیت‌های صاحب‌نظر و فعالان سیاسی یک هشدار جدی درپی داشته باشد.

 

فعال سیاسی اصلاح‌طلب با تاکید بر اهمیت چاره‌اندیشی به منظور برون‌‌رفت از وضع کنونی توسط حاکمیت و جریانات سیاسی، اظهار داشت: در چنین شرایطی بر همه طیف‌های اثرگذار در این وضعیت که چنین مشکلی را درک می‌کنند، یعنی هم حاکمیت و هم شخصیت‌ها، احزاب و گروه‌ها فرض است که برای خروج از این شرایط انفعال چاره‌اندیشی کنند؛ تا شور و نشاط اجتماعی و سیاسی در جامعه ایجاد شده و از طریق آن «امید» احیاء شود و از رهگذر این فرآیند از ایجاد آسیب‌های خسارت‌زا و جبران ناپذیر جلوگیری شود.

 

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت درباره اینکه برای تحقق چنین شرایطی چه باید کرد؟ بیان داشت: مدیریت سیاسی کشور و دستگاه‌های مختلف هیات حاکمه است باید در این رابطه چاره‌اندیشی اساسی کنند، این چاره‌اندیشی از طریق طرح مسائل روز کشور روی میز، روشن شدن سیاست های غلط و رویکردهای نادرست محقق می‌شود که از این مسیر عوامل پدید آمدن وضع کنونی شناخته شود. در مرحله بعد تبیین موضوعات شناسایی شده، تفاهم برسر آن‌ها، تجدید‌نظر در قبال روش‌ها و روندهای اشتباه و جایگزینی آن با رویکرد‌های سازنده است. البته نیاز است که این مساله را با مردم در میان بگذارند و با این اقدام وارد مرحله جدیدی از ارتباط با جامعه شوند.

 

وی ادامه داد: در کنار مسئولیت‌هایی که برای دستگاه های حاکمیتی اشاره کردیم احزاب و گروه‌های سیاسی نیز علی‌الخصوص در شرایط نزدیک به انتخابات وطایفی برعهده دارند. احزاب باید بتوانند ارتباط سازنده‌ای را با مردم فراهم کنند و از این طریق فرآیند‌های کارشناسانه و راه‌حل‌های جدی و اساسی را برای برون‌رفت از این مشکلات و ورود به یک فضای توسعه‌بخش و سازنده طراحی کنند. سپس این موارد را با مردم در میان بگذارند، ریشه‌های مشکلات و راه‌حل‌های عملیاتی خود را بیان کنند تا مردم هم نسبت مسائل آگاه شوند و هم بتوانند انتخاب سازنده‌ای داشته باشند؛ این مساله از جمله وظایف بسیار ضروری احزاب است.

 

مبلغ نظارت استصوابی را یکی از عوامل قرار گرفتن در وضع موجود دانست و تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که با آن مواجه هستیم و در شکل‌گیری شرایط کنونی نقش دارد مساله روند اعمال نظارت استصوابی است که موجب محدودیت به‌کار‌گیری نیروهای توانا شده و حتی زمینه‌ساز یکطرفه شدن انتخابات است که گزینه های مردم برای انتخاب را محدود می‌کند. محصول این شرایط را در مجلس مشاهده می‌کنیم که چه فاجعه بزرگی برای کشور ایجاد شده است. این یک معضل بزرگی است که متاسفانه فعالان سیاسی در آستانه هر انتخاباتی با آن مواجه هستند اما مهم آن است که همه جریانات سیاسی‌ای که دلسوز کشور و مردم هستند همه تلاش خود را به‌کار گیرند تا نشاط و امید در جامعه احیاء شود.

 

معاون سیاسی وزیر کشور دولت اصلاحات ضمن تاکید بر اهمیت نزدیکی و همخوانی شعارهای اصلاح‌طلبان با انتظارات مردم، خاطرنشان کرد: اصلاح طلبان با توجه به شعارهایی که بیان می‌کنند و رویکردی که نسبت به جامعه دارند باید بیش از سایر گروه‌ها در راستای آن فرآیند سازنده که اشاره کردم تلاش کنند. آ‌ن‌ها همچنین در شرایط کنونی وظیفه دارند ارتباطات خود را با بدنه اجتماعی و اقشار مختلف جامعه بیشتر کنند و در عین حال تلاش کنند به موضوع عدالت که همواره دارای اهمیت بوده اما در گذر زمان بر اهمیت آن افزوده شده است، توجه بیشتری مبذول دارند و در این راستا هم برنامه‌های اجرایی و تحقق‌پذیری را با کمک صاحب‌نظران دلسوز کشور تبیین کنند.

 

وی افزود: متاسفانه یکی از معضلات موجود این است که تندروهایی که در جامعه حضور و نفوذ جدی دارند، نگاه‌های آنان تطبیق و تناسب چندانی با خواسته‌های مردم و روش کارآمدی مدیریت کشور ندارد؛ اما همین گروه در عین این که بسیار پرمدعا و متوهم هستند و حاضر نیستند هیچگونه خطا و اشتباهی را بپذیرند، در مقابل هرگونه گشایشی سنگ اندازی و چالش‌آفرینی می‌کنند. از همین جهت دولت‌هایی که رویکرد‌های اصلاح‌طلبانه دارند همواره با کارشکنی‌ها و سختی‌های مختلف و شدید مواجه می‌شوند و علت این مساله هم آن جریان تندرویی است که در بخش‌هایی حضور دارند و تلاش می‌کنند تا آن چیزی که منویات مردم است و در انتخابات خود را نشان داده، آنطور که باید و شاید محقق نشود.

 

فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پایان باردیگر نقش احزاب و شخصیت‌های اثرگذار سیاسی را قابل توجه دانست و بیان داشت: علیرغم تمامی این چالش‌هایی که اشاره شد اما همچنان اصلاح‌طلبان وظیفه دارند که در حد توان بی‌وقفه و خستگی‌ناپذیر در راستای خیر عمومی و مصالح کوشش کنند و سعی کنند که این موانع و مشکلات به نحوی کم‌اثرتر شود.

 

منبع: ایلنا 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر