کد خبر: 99684
A

حسینعلی امیری: همه مجلس، کمیسیون تلفیق نیست/ از جزء به جزء لایحه بودجه دفاع می‌کنیم/ تامین ارز برای دولت راحت نیست

معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: از جزء به جزء لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ دفاع می‌کنیم چرا که پشت تمامی احکام آن منطق وجود دارد.

حسینعلی امیری: همه مجلس، کمیسیون تلفیق نیست/ از جزء به جزء لایحه بودجه دفاع می‌کنیم/  تامین ارز برای دولت راحت نیست

به گزارش دیده بان ایران؛ حسینعلی امیری درباره اظهارات برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبنی بر این‌که احتمال رد لایحه بودجه ۱۴۰۰ که از سوی دولت به مجلس ارائه شده است، گفت: نمی‌خواهم  پیش بینی کنم و بگویم در صحن علنی مجلس شورای اسلامی لایحه بودجه دچار چه سرنوشتی می‌‌شود چرا که این کار درست نیست.

معاون پارلمانی رئیس جمهور خاطر نشان کرد: مواردی که در کمیسیون تلفیق تصویب می‌شود  ممکن است در صحن علنی مجلس شورای اسلامی دچار تغییراتی اساسی شود زیرا دیگر نمایندگان نیز پیشنهادات خودشان را دارند و همه آنها در کمیسیون تلفیق مطرح نمی‌شود. بنابراین کمیسیون تلفیق همه مجلس نیست و به لایحه بودجه، باید کل مجلس رأی دهد.

وی تاکید کرد: دولت نسبت به تعیین احکام بودجه، تبصرها، هزینه ها و درآمدها چند شیفت کاری جلسه برگزار کرد و منطق‌های قوی پشت این احکام  وجود دارد، بنابراین از جز به جز لایحه بودجه دفاع و تلاشمان را می‌کنیم تا نمایندگان مجلس شورای اسلامی واقعیت‌های موجود همچون کرونا، جنگ اقتصادی تمام عیار که در آن هستیم و نیز شرایط سختی که این موارد بر مردم تحمیل کرده‌ اند را در نظر بگیرند.

امیری بابیان این که طبیعتا تامین ارز برای دولت راحت نیست و باید تلاش کنیم، اظهار داشت: در تهیه لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ تنها توجه به درآمدهای دولت نکردیم. هرچند اگر ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی حذف شود این موضوع خود درآمدزا است اما دولت نمی‌خواهد فشارهای بیشتری از تحریم و کرونا بر مردم بیاید.

وی با بیان اینکه درست است مالیات می‌تواند یکی از منابع درآمدی برای کشور باشد اما مردم در حال حاضر با وضعیت خاصی مواجه هستند، اظهار کرد:بخش قابل توجهی از مشاغل توسط از کرونا از بین رفته و این یک واقعیت است. باید گفت در حال حاضر جنگ تحمیلی اقتصادی وجود دارد و مشکلات بسیاری هم برای ما به وجود آورده است اگر در این شرایط بخواهیم مالیات‌ها را افزایش دهیم درست است که به نفع دولت می‌شود اما در واقع به ضرر مردم است و ما نمی‌خواهیم هیچ‌گاه چنین فشارهایی را به مردم منتقل کنیم.

معاون پارلمانی رئیس جمهور به برخی از اخبار مبنی بر افزایش عوارض گمرکی اشاره کرد و گفت:دولت میتواند عوارض گمرکی را افزایش و حتی نرخ آن را بالاتر هم ببرد اما این اتفاق منجر به بالا بردن قیمت اجناس می‌شود. بنابر این پشت احکام بودجه منطق وجود دارد و امیدوار هستیم نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نظر بگیرند ما در چه شرایطی هستیم .

وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر این‌که مجلس ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی را حذف و بنا دارد قیمت ارز داخل بودجه از یازده هزار و پانصد تومان را به ۱۷ هزار و ۵۰۰ تغییر دهند. این اقدام چه تبعاتی در پی خواهد داشت، گفت:وقتی قیمت ارز را بالا می برند قطعا تاثیرش را بر کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم مشاهده می‌کنیم. اگر قیمت ارز نیمایی ۴ هزار و ۲۰۰ عنوان شده قطعا کار کارشناسی بر روی آن صورت گرفته و قصد این است که فشار بیشتری بر روی مردم وارد نشود.

امیری بیان کرد: پشت قیمت‌هایی که برای ارز در لایحه بودجه در نظر گرفته شده منطق وجود دارد و وزرای اقتصادی و آقای نوبخت آمادگی دارند در مجلس منطق این قیمت گذاری را عنوان کنند.

وی با بیان این که بودجه کار مشترک بین مجلس و دولت است، اظهار کرد:تلاش می‌کنیم در سال پایانی دولت و در تصویب لایحه بودجه همکاری مشترکی بین مجلس و دولت صورت گیرد تا این پیام را به خارجی‌ها برساند که ما متحد و همراه هستیم و هیچ اختلافی بین قوای سه گانه وجود ندارد.

منبع: ایلنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر