کد خبر: 99953
A

عماد افروغ: فراموشی مردمی در تصمیم گیری ها؛ زمینه‌ساز بحران، شورش و آشوب است

عماد افروغ، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه، می‌گوید فراموشی مردم یعنی فاصله بین قدرت سیاسی و قدرت اجتماعی ایجاد کردن که این مساله زمینه مساعد برای بحران، شورش و آشوب است.

عماد افروغ: فراموشی مردمی در تصمیم گیری ها؛ زمینه‌ساز بحران، شورش و آشوب است

به گزارش دیده بان ایران؛ بحث درباره جایگاه مردم در نظام جمهوری اسلامی بحثی قدیمی و ریشه‌دار است، اما حالا در ارزیابی از مهم‌ترین تهدیدات و فرصت‌های نظام جمهوری اسلامی عماد افروغ تاکید دارد که وضعیت جایگاه مردم در نظام جمهوری اسلامی هم تهدید و هم فرصت برای این نظام در یک دهه پیش روست.

 

این استاد دانشگاه و نماینده دوره هفتم مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با اعتمادآنلاین در این باره گفت: جایگاه مردم در نظام جمهوری اسلامی هم تهدید و هم فرصت است؛ به نظر می‌رسد ما به طور فزاینده خاستگاه اصلی این انقلاب را که مردم هستند فراموش کرد‌ه‌ایم و وزنی که به قدرت سیاسی می‌دهیم به هیچ وجه هم‌طراز با وزنی که نیست باید به خاستگاه اصلی قدرت سیاسی یعنی قدرت اجتماعی بدهیم.

 

او ادامه داد: ذیل هر شرایط و به هر توجیهی این بی‌توجهی در حال انجام است و منجر به تهدید بزرگی خواهد شد.

 

افروغ با ذکر این نکته که نباید مردم، نیازها و مطالبات و قدرت آنها را فراموش کنیم، افزود: فراموشی مردم یعنی فاصله بین قدرت سیاسی و قدرت اجتماعی ایجاد کردن که این فاصله زمینه‌ساز بحران، شورش و آشوب است.

 

او توضیح داد: ما با هیچ دلیل و علتی نمی‌توانیم مردم را از صحنه دور نگه داریم، هیچ توجیه شرعی‌ای هم در این زمینه نداریم. هر اندازه که فرمان حاکم، شرعی است، حضور و نظارت مردم هم شرعی است. بماند که مردم علاوه بر شرعیت حضور ناظرانه خود، یک وجه مقبولیت نیز دارند؛ یعنی اگر نظامی مقبولیت و رضایت عامه را نداشته باشد، از اساس مشروع هم نیست.

 

عماد افروغ در پایان گفت: توجه به مردم، فرصت و بی‌توجهی به مردم تهدید است و ما متاسفانه در شرایط تهدید به سر می‌بریم و اگر نگوییم در اوج این تهدید هستیم، بدون شک در حال طی مسیر در جاده این تهدید هستیم. دوری از این وضعیت نیازمند بازنگری صاحبان قدرت در رفتارها و سیاست‌هایشان است.

 

منبع: اعتمادآنلاین

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر