کد خبر: 99960
A

حقیقت پور: لاریجانی در این شرایط نامزد انتخابات ۱۴۰۰ شود فحش می‌خورد/ اصولگرایان فقط روی ابراهیم رییسی اجماع می‌کنند

مشاور علی لاریجانی و نماینده سابق مجلس می‌گوید: توصیه می‌کنم رفتار حرفه‌ای داشته باشیم و فضای انتخاباتی را بمباران شیمیایی نکنیم و اجازه دهیم افراد توانمند ورود کنند، اما اگر شرایط به همین منوال باشد توصیه می‌کنم که آقای لاریجانی حضور پیدا نکند، چرا بیاید و فحش بخورد؟

حقیقت پور: لاریجانی در این شرایط نامزد انتخابات ۱۴۰۰ شود فحش می‌خورد/ 
اصولگرایان فقط روی ابراهیم رییسی اجماع می‌کنند

به گزارش دیده بان ایران؛ در حالی که برخی از رسانه‌ها از آماذه شدن علی لاریجانی برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ صحبت می‌کنند، یکی از نزدیکان او تلویحا حضور او در انتخابات را تکذیب می‌کند و می‌گویند لاریجانی در صورتی در انتخابات حاضر می‌شود که همه روی او اجماع کنند.

چیزی تا انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم باقی نمانده و گمانه‌زنی‌ها در رابطه با اسامی مختلفی مطرح می‌شود، از سعید محمد و ضرغامی تا قالیباف و جلیلی. از سمت اصلاح طلبان نیز گزینه‌هایی همچون جهانگیری و عارف مطرح و گمانه‌زنی می‌شوند. یکی از مهمترین گزینه‌ها علی لاریجانی است، لاریجانی مرد با سابقه پارلمان که رزومه بلند بالایی چه در مذاکره و چه در صدا وسیما و چه در شورای عالی امنیت ملی دارد. او تاکنون صحبتی از آمدن یا نیامدن نکرده است، اما حدس و گمانه‌ها در خصوص او بی‌شمار است. برخی معتقدند او از آن دست افرادی است که می‌تواند اجماع از هر دو طیف اصلاح طلب و اصولگرا داشته باشد و هم رابطه خوبی با نظام دارد، هرچند درباره اقبال جامعه به وی با توجه حواشی پیرامون برادرش صادق آملی لاریجانی، تردید وجود دارد.

برخی از گروه‌های اصلاح طلب همچون کارگزارانی‌ها تمایل زیادی دارند که بتوانند سایر اصلاح طلبان را مجاب به ائتلاف روی لاریجانی کنند. او فعلا مشغول تدوین قرارداد ربع قرنی با چین است و مدتی دیگر مشخص می‌شود.

منصور حقیقت پور نماینده پیشین مجلس درباره تازه‌ترین تحولات انتخابات ۱۴۰۰ گفت: فضای انتخاباتی اکنون ولرم است نه سرد، در ماه‌های فروردین و اردیبهشت تنور انتخابات گرم خواهد شد و جای نگرانی نیست. ما معتقدیم که همه احزاب و جریان‌های کشور دارای عقل و بینش سیاسی هستند، منطق سیاسی حکم می‌کند که نباید با انتخابات و صندوق رای قهر کنیم. ما همواره برند مشارکت حداکثری را در اختیار داریم و در دوره‌های قبل کسانی که به جمهوری اسلامی اعتقادی نداشتند هم در انتخابات شرکت کردند. نرخ مشارکت همواره روی امینت، اقتصاد و سیاست ما تاثیر دارد.

حقیقت پور ادامه داد: برخی می‌گویند عدم مشارکت مردم در انتخابات مجلس به نوعی نشان دهنده اعتراض مردم است. من می‌پرسم به چه چیزی اعتراض دارند؟ این وضعیت معیشت ناشی از انتخاب شما است! وضعیت کنونی حاصل عملکرد دولتی است که ۲۴ میلیون رای داشت! به مردم می‌گویم که باید خوب انتخاب می‌کردید. خودتان اشتباه کردید حالا می‌خواهید از خودتان قهر کنید؟

مهدوی کنی هم نتوانست میان اصولگرایان وحدت ایجاد کند

این فعال سیاسی با بیان اینکه رسیدن به وحدت در میان اصولگرایان بسیار سخت است، تصریح کرد: جامعه روحانیت مبارز برای خود سازوکاری تعریف کرده است، از آن‌ طرف جمنا برای خود شورای وحدت ترتیب داده، جبهه پایداری برای خود آهنگ دیگری می‌زند، از طرف دیگر جریان انحرافی که زمانی از اصولگرایان بودند نیز مشی دیگری در پیش گرفته‌اند. در دوره‌های گذشته افراد بزرگی مانند مرحوم مهدوی کنی هم نتوانستند در میان اصولگرایان وحدت ایجاد کنند.

او با بیان اینکه همه اصولگرایان احساس تکلیف شرعی می‌کنند و از همین باب می‌خواهند به انتخابات ورود کنند، تصریح کرد: همه فکر می‌کنند تعیین تکلیف‌کننده نظام هستند، درحالی که نظام قیم نمی‌خواهد و مردم نیز به این بلوغ رسیده‌اند. ما باید به دنبال جریان‌های حرفه‌ای انقلابی و شایسته باشیم. ما باید از همه افراد دیندار انقلابی برای اداره کشور استفاده کنیم، مانند زمان جنگ. مگر دوران جنگ لشگر اصلاح طلب و اصولگرا داشتیم؟ همه خادم نظام و فدایی مردم بودند و ما نیز باید به آن سمت حرکت کنیم.

قالیباف برای انتخابات ۱۴۰۰ گرفتار پارادوکس است

این فعال سیاسی با اشاره به تحرکات افرادی مانند رئیسی و قالیباف برای انتخابات ریاست جمهوری گفت: فکر می‌کنم رئیسی برای نظام یک سرمایه است و اکنون هم در قوه قضاییه بارقه‌ای از امید را می‌بینیم، هرچند که در این قوه نیازمند پالایش بسیار زیادی هستیم. جابجایی ایشان به سمت پاستور شاید برکاتی داشته باشد، اما حتما هزینه‌هایی را برای ما دارد.

وی افزود: قالیباف هم به مردم تهران قول داده که در مجلس برایشان کار کند و در خرداد ماه که سالگرد یکساله شدن حضور نمایندگان جدید در مجلس است، باید به مردم توضیح دهد که در این یکسال چه کار کرده است؟ شاید جابجایی او از بهارستان به سمت پاستور، باعث این شود که مردم نگاهشان به سمت او تغییر پیدا کند. قالیباف باید به دنبال این باشد سرمایه اجتماعیی که به دست آورده را حفظ کند. او از ابتدا نباید وارد مجلس می‌شد و باید صبر می‌کرد و دوباره در انتخابات ریاست جمهوری شرکت می‌کرد و هیچ اشکالی هم ندارد. ضمن اینکه او در یک پارادوکسی هم گیر کرده است.

وی ادامه داد: ۷ خردادماه سال آینده انتخابات ریاست مجلس را داریم، اگر قالیباف دوباره رئیس مجلس شود، فقط ۲۰ روز تا انتخابات ریاست جمهوری فاصله دارد، او اگر می‌خواهد در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند نباید در انتخابات ریاست مجلس حضور داشته باشد و باید به عنوان یک نماینده عادی به سمت ریاست جمهوری برود که نمی‌دانم او توان پذیرش این موضوع را دارد یا خیر!

لاریجانی فعلا قصد کاندیداتوری در انتخابات ۱۴۰۰ را ندارد

مشاور رئیس پیشین مجلس با بیان اینکه لاریجانی توان اجماع سازی را دارد، یادآور شد: آقای لاریجانی اگر بیایید، می‌تواند اجماع‌ساز باشد. ایشان اجماع‌آفرین و ثمر‌بخش و تاثیرگذار خواهد بود، اما قصد ندارد در عرصه رقابت‌ها حضور پیدا کند و فعلا تصمیمی برای ریاست جمهوری ندارد. ما از دوستان و نزدیکان او هستیم و مدام با هم دیدار و جلسه داریم و هیچ نشانه‌ای دال بر حضور در انتخابات از او مشاهده نکردیم. البته ممکن است در روز‌های منتهی به انتخابات تصمیم او تغییر کند، اما واقعا درجریان نیستم و می‌دانم که در انتخابات شرکت نمی‌کند.

چرا لاریجانی بیاید و فحش بخورد؟

وی با بیان اینکه اصولگرایان قطعا روی افرادی مانند جلیلی، ضرغامی، سعید محمد و ... اجماع نمی‌کنند، ادامه داد: توصیه می‌کنم رفتار حرفه‌ای داشته باشیم و فضای انتخاباتی را بمباران شیمیایی نکنیم و اجازه دهیم افراد توانمند ورود کنند، اما اگر شرایط به همین منوال باشد توصیه می‌کنم که آقای لاریجانی حضور پیدا نکند، چرا بیاید و فحش بخورد؟ اما اگر مولفه‌های تعیین کننده انتخابات تصمیم بگیرند که اخلاق و ادب را رعایت کنند، افراد بسیاری مانند لاریجانی، ناطق و ... که افراد بزرگی هستند می‌توانند در صحنه حضور پیدا کنند. با توجه به همین گزینه‌هایی که وجود دارد معتقدم کسی که ممکن است بتواند اجماع‌آفرین باشد رئیسی است و شاید به احترام حضور او، بقیه بنشینند.

منبع: رویداد24

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر