کد خبر: 99989
A

سخنگوی هیات رئیسه مجلس: اصلاح قانون انتخابات مطالبه ملی بود

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت که مجلس شورای اسلامی مصوبه‌ای در مورد حذف غربالگری زنان باردار نداشته است.

 سخنگوی هیات رئیسه مجلس: اصلاح قانون انتخابات مطالبه ملی بود

به گزارش دیده بان ایران؛ محمدحسین فرهنگی، سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در نشست خبری ظهر امروز شنبه خود با تسلیت ایام فاطمیه اظهار کرد: موضوع غربالگری بانوان باردار نه در کمیسیون های مجلس مطرح است و نه به طور جدی مطرح می شود بلکه نظری در یکی از فراکسیون ها مطرح شده و در این زمینه تصمیم گیری نشده است. 

 

وی اضافه کرد: این موضوع در یکی از فراکسیون ها مطرح بوده و در کمیسیون ویژه خانواده مطرح شده اما تصویب نشده است. 

 

سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی یادآور شد: گاهی موضوعی به عنوان پیشنهاد در یک فراکسیون غیرسیاسی مطرح می‌شود یا به عنوان دیدگاه شخصی یک نماینده است ولی به عنوان نظر مجلس شورای اسلامی منعکس می شود درخواست ما از رسانه ها این است که نظرات نمایندگان را به عنوان نظر خودشان و نه نظر مجلس منعکس کنند چرا که نظر مجلس شورای اسلامی در مصوبات مجلس و نظر کمیسیون ها در مصوبات کمیسیون ها منعکس می شود.  ضمن این که مصوبه مجلس هم باید به تایید شورای نگهبان و بعضا تایید مجمع تشخیص مصلحت نظام و اجرای نهایی نیازمند است. اما نهایتا مصوبه مجلس را میتوان به عنوان نظر مجلس تلقی کرد. 

 

نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به خبرنگاری که معتقد بود این ایراد به نمایندگانی بر میگردد که موضوعی را پیش از نهایی شدن مطرح می کنند و نباید موضوع را به گردن رسانه ها انداخت، گفت: این ایراد وارد نیست من نخواستم این را به گردن کسی بیندازم بلکه بحث این است که وقتی نظر نماینده منعکس می شود نباید به عنوان نظر مجلس شورای اسلامی تلقی شود نمایندگان را هم طبق قانون اساسی نمیتوان محدود کرد. اصل ۸۴ قانون اساسی می گوید که نمایندگان در اظهارنظر در همه زمینه ها اختیار دارند. ما باید به این موضوع توجه کنیم که نظر نماینده لزوما مصوبه مجلس نیست گرچه ممکن است به مصوبه منتهی شود یا نشود. 

 

فرهنگی خاطرنشان کرد: اظهارنظر یک نماینده یا تصویب یک فوریت یا دو فوریت و حتی مصوبه کمیسیون، مصوبه مجلس شورای اسلامی نیست گاهی مجلس به دوفوریت موضوعی با دو سوم آرا رای داده ولی در بحث های کارشناسی به این نتیجه رسیده که این موضوع به صلاح کشور نیست و به کلیات رای نداده است یا ممکن است طرحی با امضای تعدادی نماینده اعلام وصول شود و نهایتا در کمیسیون تغییرات اساسی کند که متفاوت از طرح اولیه باشد. 

 

سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به نهایی شدن طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری در مجلس در هفته گذشته اظهار کرد: در برخی رسانه ها مطالب خلاف واقع در این باره منتشر شده است آنچه در مجلس شورای اسلامی تصویب شد باعث ایجاد محدودیت برای داوطلبان واجد شرایط نمی شود بلکه ما چهار سال سابقه کار در سطح ملی و مدرک کارشناسی ارشد و همچنین ضابطه مند کردن ثبت نام و تکمیل پرسشنامه را در نظر گرفتیم. اصلاح این قانون مطالبه ملی بود و مجلس شورای اسلامی این قدم را برداشت اما مشخص نیست تحلیل های ناصحیح در برخی رسانه ها به چه معنا و با کدام منظور سیاسی و غیرسیاسی است. 

 

وی با اشاره به تصویب کلیات طرح اصلاح قانون انتخابات شوراها نیز گفت: این طرح به کمیسیون شوراها ارجاع شده تا مجددا در این کمیسیون مورد بررسی قرار گیرد. 

 

فرهنگی با اشاره به پیگیری بررسی بودجه در کمیسیون تلفیق خاطرنشان کرد: نهایتا آنچه تصمیم گیری خواهد شد جمع بندی کمیسیون تلفیق است و از رسانه ها و صاحبنظران هم می خواهیم قبل از مشخص شدن نظر نهایی دولت و کمیسیون تلفیق موضوع را در حد اظهارنظر کارشناسی بگذارند تا ببینیم بعد از جمع بندی مجلس شورای اسلامی چه اتفاقی می افتد. 

 

سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به تعطیلی رسمی فردا یکشنبه اظهار کرد: ما جلسه علنی روز یکشنبه را به روز دوشنبه موکول کردیم تا سه روز پشت سر هم جلسه داشته باشیم و مسائل در دست اقدام مجلس شورای اسلامی پیش از آغاز بررسی بودجه جمع بندی شود. 

 

فرهنگی ادامه داد: یکی از موضوعات مهمی که از ادوار گذشته پیگیری می شد و چند بار بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان رفت و برگشت داشت موضوع جرم انگاری اهانت به اقوام، ادیان و مذاهب اسلامی بود در گذشته چند وقت یکبار موضوعی مطرح می شد و بخشی را ملتهب  می کرد در حالی که این موضوع جرم انگاری نشد مگر این  ضد امنیت ملی تلقی می شد ما برای اولین بار این موضوع را جرم انگاری کردیم و این مصوبه با رفع ایراد شورای نگهبان مجددا به این شورا ارجاع شد که امیدواریم با نهایی شدن این قانون یکی از نیازهای بخش کیفری قانون مجازات تکمیل شود و بتواند جلوی التهابات را بگیرد البته طبق این مصوبه بحث های علمی تحقیقاتی و آموزشی شامل اهانت نمی شود.همچنین در مورد برخی فرقی غیرقانونی که با استفاده از روش های تبلیغاتی خاص موفق می شدند القائاتی ایجاد کنند این خلأ رفع شد و در همین مصوبه جرم انگاری شد. 

 

سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی  درباره طرح شوراهای حل اختلاف گفت: اختلاف دیدگاه هایی بین قوه قضایه و مجلس شورای اسلامی نیز وجود دارد که باید منتظر بمانیم کمیسیون قضایی درباره جزییات تصمیم بگیرد.

 

نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به جزییات طرح ساماندهی فولاد در مجلس و ارجاع آن به کمیسیون تخصصی گفت: حرف و حدیث هایی در برخی رسانه ها مطرح شده که بعضا خلاف واقع و بعضا به خاطر منافع بوده است. هدف کمیسیون صنایع نظم دهی به این موضوع بود صنعت فولاد تاثیر زیادی بر انواع تولیدات داخلی از جمله خودروسازی، لوازم خانگی و صنعت ساختمان دارد و هر ناهنجاری در این زمینه آثار نامطلوب دارد. بحث هایی جدی در این مصوبه پیش بینی شده و ما امیدواریم به ناهنجاری ها پایان داده شود قطعا سیاست گذاری در این باره به نفع عموم مردم باشد. 

 

فرهنگی همچنین از حضور پنج نفر از وزرا در کمیسیون های تخصصی در هفته جاری برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان خبر داد. 

 

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره نشست رییس مجلس شورای اسلامی با خبرنگاران گفت: احتمالا آقای قالیباف در آینده نشست هایی از این دست داشته باشند اما من از آن بی اطلاع هستم. 

 

منبع: ایسنا 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر