کد خبر: 10158
A

دست کلاه قرمزی از دنیا کوتاه شد/ حضور هنرمندان در مراسم وداع با «دنیا فنی زاده»

با حضور جمعی از هنرمندان و علاقه‌مندان، پیکر دنیا فنی‌زاده، عروسک‎گردان کلاه قرمزی از خانه سینما تا قطعه هنرمندان تشییع شد.

دست کلاه قرمزی از دنیا کوتاه شد/ حضور هنرمندان در مراسم وداع با «دنیا فنی زاده»

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، صبح امروز، 9 دی ماه، ساختمان شماره دو خانه سینما شاهد تشییع پیکر دنیا فنی‌زاده بر شانه‌های جمعی از هنرمندان و مردم بود.

مراسم بدرقه عروسک‌گردان کلاه قرمزی تا خانه ابدی، با حضور هنرمندانی چون حمید جبلی، ایرج طهماسب، منوچهر شاهسواری (مدیرعامل خانه سینما)، سعید پورصمیمی، فرشته طائرپور، همایون اسعدیان، حمید مدرسی، علی قائم مقامی، آزاده پورمختار، ایرج نوذری، حبیب ایل‌بیگی (مدیر اداره نظارت و ارزشیابی)، حبیب رضایی، احمد حامد، علیرضا رضاداد (دبیر جشنواره‌ فیلم کودک و نوجوان)، محمدحسین لطیفی، مازیار میری، ستاره اسکندری، مهتاج نجومی، شهرام حقیقت‌دوست، علیرضا تابش (مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی)، عادل بزدوده، حبیب دهقان‌نسب، یدالله صمدی و ... جمعی از مردم برگزار شد.

در ابتدای مراسم، پیام تلفنی فاطمه معتمدآریا که در رامسر مشغول بازی در فیلم فرمان‌آرا است،پخش شد. سپس با این‌که حمید جبلی و ایرج طهماسب در مراسم حاضر بودند، پیام مشترک این دو هنرمند توسط احسان کرمی خوانده شد.

طائرپور: هیچ‌کس دنیا را بدون خنده ندید

در ادامه‌ مراسم، فرشته طائرپور، تهیه‌کننده سینما در سخنانی گفت: «اگر دردها و رنج‌ها رو از عمر دنیا فنی‌زاده کم کنیم، به چیزی حدود 15 تا 20 سال می‌رسیم. دنیا با همین سن و سال از بین می‌رود یعنی یک جوان 20 ساله که خوب زندگی کرد در حالی که همه بهانه‌ها را برای غمگین بودن داشت ولی غمگین زندگی نکرد و همه دلایل را برای نشستن داشت اما هیچ لحظه‌ای از کوشش دست برنداشت.»

او افزود: «هیچ کس دنیا را بدون خنده ندید حتی در لحظه‌هایی که درد داشت و حالش را می‌پرسیدی با لبخند خدا را شکر می‌کرد. امیدوارم پسرانش، این راه و رسم او را حفظ کنند و همسرش که از این پس مسئولیت سنگینی دارد.»

طائرپور با اشاره به دوستی میان معتمد آریا، مرضیه محبوب و دنیا فنی زاده و نیز دوستان صمیمی دیگرش گفت: «آنها درس دوستی را خیلی خوب پس دادند و در تمام ماه‌ها و سال‌ها که بیماری به جان دنیا چنگ انداخت، کنارش بودند.»

 

او خطاب به ایرج طهماسب و حمید جبلی گفت: «تمام این حلقه‌ای که برای بچه‌ها کار می‌کنند، خوب می‌دانند که جای خالی دنیا فقط با رفتار کردن شبیه دنیا پُر می‌شود. این پیکر که اینجا آرمیده دیگر از درد و رنج رها شده و من یقین دارم روحش بین ما است و دوست دارد به زندگی فکر کنیم و علاوه بر دعا و صلوات به احترام زندگی و شادی که او دوستش داشت دست بزنیم و او را با شادی بدرقه کنیم.»

فرشته طائرپور پس از کف زدن حاضران در حیاط خانه سینما بیان کرد: «خدا همه ما را بیامرزد که مثل دنیا شاد کردن و شاد زندگی کردن را همراه داشته باشیم و امیدوارم این اول آرامش دنیا و شادی لایزال او و آخر غم همه شما باشد.»

محبوب: دنیا با همه بی‌مهری‌ها عاشقانه کار کرد

در ادامه مرضیه محبوب از دوستان، همکاران دنیا فنی‌زاده در سخنانی گفت: «دنیا با همه‌ بی‌مهری‌ها و نادیده گرفتن‌ها عاشقانه کار کرد. من و او، پشت آن دکورهای عروسک‌ها با هم زندگی کردیم درباره همه چیز حرف زدیم، اشک ریختیم، خندیدیم و حتی بچه‌هایمان را آنجا بزرگ کردیم.»

او با اشاره به صحبت‌هایی که میان خود و دنیا فنی‌زاده درباره اینکه کدام یک زودتر می‌میرند، رد و بدل شد، افزود: «او به من می‌گفت وقتی من مُردم باید در چنین جایگاهی بیایی و درباره‌ام صحبت کنی اما من هم می‌گفتم، روی من حساب نکن من آن بالا نمی‌روم. می‌گفتم دنیا من از تو بزرگ‌ترم، تو می‌روی آن بالا و این حرف‌ها را می‌زنی یعنی باید بروی و مجبوری.»

ایرج نوذری: او 11 سال جنگید

در ادامه مراسم از ایرج نوذری به عنوان دوست صمیمی‌ این خانواده دعوت شد تا صحبت کند. نوذری گفت: «او بیش از 11 سال جنگید و مرگ را مسخره می‌کرد و کسی حتی باور نمی‌کرد او بیمار باشد. دنیا به معنای واقعی، خود عشق بود.»

این هنرمند خطاب به پسران دنیا فنی‎زاده که در مراسم حاضر بودند، گفت: «سرتان را بالا نگه دارید! با افتخار هم بالا نگه دارید، چون مادری داشتید که هم مرد بود و هم زن. غم سنگینی است اما بدانید که او نمرده است.»

شاهسواری: سپاسگزار خواهرانم در سینمای ایران هستم

در ادامه، منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما پشت تریبون قرار گرفت و گفت: «این جمع و حتی آنهایی که نیستند با عشقی که در دل دارند برای سینمای ایران کار می‌کنند و اینجا به بهانه‌ دنیا فنی ‌زاده می‌خواهم سپاسگزار بانوان و خواهرانم در سینمای ایران باشم. آنهایی که کمتر دیده می‌شوند و آنهایی که پایه‌های سینما هستند.»

او ادامه داد:‌ «امروز را به بهانه‌ دنیا فنی‌زاده به بانوان سینمای ایران تقدیم کنیم و به یاد داشته باشیم که این جمع، آینده سینمای کودک را خواهد ساخت.»

مدیر عامل خانه سینما افزود: «نمی‌دانم چقدر از بغض‌ها و دردهای پنهان سینما را می‌توان در اینجا گفت اما در این حد بگویم که سینمای ایران مسلط و پایدار است. و این تسلط و پایداری را به یمن هنرمندانی دارد که با جان و دل کار کرده و کار می‌کنند از پرویز فنی‌زاده تا دنیا فنی زاده.»

آغوش مادربزرگ سینما برای دنیا فنی‌زاده

عادل بزدوده از هنرمندان پیشکسوت نمایش عروسکی از دیگر سخنرانان این مراسم بود. او با یادآوری سال‌های گذشته گفت: «این نازنینی که می‌خواهیم او را تشییع کنیم، حدود سال 54 همراه با پدرش به کانون پرورش فکری می‌آمد و تمام کارها را می‌دید و بعدها که بنا به خواست یکی از بهترین مدیران بعد از انقلاب کانون، یعنی کامبیز صمیمی‌مفخم بنا شد گروه‌هایی را تشکیل دهیم از دنیا فنی زاد برای کار دعوت کردم.»

عادل بزوده در پایان به عنوان نماینده‌ای از صنف عروسکی‌های تئاتر درخواست کرد که جایگاه این گروه از هنرمندان نیز در خانه سینما مشخص شود.

کامران ملکی هم در بخشی از این مراسم به دفن پیکر دنیا فنی‌زاده در مزار مهین بزرگی اشاره و اظهار کرد: «خانواده این هنرمند به دلیل علاقه‌ای که مهین بزرگی به دنیا فنی‌زاده داشت، این مسئله را پذیرفتند  و چقدر این اتفاق به ما آرامش داد که مادربزرگ صدای سینمای ایران، آغوش خود را برای دنیا باز می‌کند.»

منبع: خبرآنلاین

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر