کد خبر: 10298
A
مدیر گروه جامعه شناسی در گفت و گو با دیده بان ایران؛

نمی توانیم زنی را به اجبارعقیم کنیم / فقط زنان کارتن خواب نیستند که شرایط نگهداری از فرزندشان را ندارند

نیره توکلی: به صرف گورخواب بودن نمی شود، گفت که این زنان حق بچه دار شدن ندارند. باید برای این افراد شرایطی را فراهم کنیم که نیازی به عقیم کردن این زنان کارتن خواب نباشد.

نمی توانیم زنی را به اجبارعقیم کنیم / فقط زنان کارتن خواب نیستند که شرایط نگهداری از فرزندشان را ندارند

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران؛ نیره توکلی، مدیر گروه جامعه شناسی و هنر انجمن جامعه شناسی ایران با اشاره به اینکه عقیم کردن زنان کارتن خواب باید به انتخاب خودشان باشد، اظهار کرد: بنده موافق این هستم که انتخاب این موضوع بر عهده خود زنان کارتن خواب باشد. به اعتقاد من باید آگاهی لازم را به این افراد بدهند و مشوق های مادی و معنوی را در اختیارشان قرار دهند و بعد با اختیار خودشان عقیم کردن را انتخاب کنند.

توکلی در خصوص اینکه اگر زنی به اختیار خودش این کار را بخواهد انجام دهد؛ افزود: عقیم کردن نمی تواند اجباری باشد و نمی توانیم کسی را به اجبارعقیم کنیم بلکه باید بخشی از این عقاید را که ناشی از این می شود را سر و سامان دهیم.

این جامعه شناس خاطر نشان کرد: زنان کارتن خواب تنها 20 درصد جامعه ما را تشکیل میدهند و افرادی که به هر دلیلی مشکلات این چنینی  دارند باید تحت نظارت و کنترل قرار بگیرند و مسئولین باید آن ها را به توصیه های بهداشتی  و پیشگیری تشویق کنند.

وی با تاکید براینکه اگر خانواده ای نمی تواند بچه ای را با سیاست هایی که خودشان اصرار به افزایش جمعیت داده بودند را کنترل کنند، ادامه داد: دیگر اقشار جامعه هم ممکن است شرایط نگهداری از فرزندان خود را نداشته باشند و این شرایط فقط مختص به زنان کارتن خواب نیست و جامعه باید نظارت به همه خانواده ها داشته باشد.

توکلی در خصوص اینکه زنان کارتن خوابی که مشمول طرح عقیم سازی می شوند باید چه شرایطی را داشته باشند، اظهار کرد: بسیار مشکل است که معیاری را تعیین کنیم و من معیاری برای این افراد نمی توانم عنوان کنم. 

وی همچنین با اشاره به اینکه قبل از اینکه موضوع عقیم سازی زنان کارتن خواب در جامعه مطرح شود، افزود: قبل از اینکه موضوع عقیم سازی زنان کارتن خواب در جامعه مطرح شود، بهتر است به فکر راه حلی برای آسیب های اجتماعی داشته باشیم؛ باید برای همه افراد جامعه معیاری بطور یکسان وجود داشته باشد و بیمه زنان در دوران بارداری و بعد از زایمان، تحصیلات رایگان فرزاندان، مسکن، سلامت روانی و جسمی و حداقل امکانات زندگی را برای افراد فراهم کنند و نظارت را در بین همه اقشار جامعه داشته باشند و بعد برای عقیم سازی زنان تصمیم بگیرند.

وی همچنین اظهار کرد: به صرف گور خواب بودن نمی شود، گفت که حق بچه دار شدن را ندارند و باید برای این افراد شرایطی را فراهم کنیم که لازم به عقیم کردن زنان کارتن خواب نشویم.

مدیر گروه جامعه شناسی در خصوص اینکه آیا گور خواب ها حق فرزند آوری دارند یا خیر، اظهار داشت: هر زنی حق فرزند داشتن را دارد و نمی توان گفت که فقط کودکان زنان کارتن خواب  در معرض خطر هستند و بقیه افراد جامعه را خطری تهدید نمی کند و  جامعه امروزی ما با تغییر کاربری، کمبود آب، ترافیک سنگین، آلودگی های مداوم هوا و ژنراتورهای برقی که در ساختمان ها به کار می برند، همه این ها در به دنیا آمدن فرزند نا سالم نقش دارد و جنین های درون شکم های مادران را تهدید می کند.

 وی تصریح کرد: اگر زنی بیماری و یا اعتیاد دارد و ممکن است از طریق مادر بیماری به فرزندش انتقال داده شود، اگر خود فرد با عقیم کردن خود موافق بود، اشکالی ندارد این کار صورت بگیرد و باید جامعه طوری باشد که هر فرزندی که در به دنیا می آید، تحت حمایت نهادهای آن مملکت باشد.

توکلی در خصوص ارزیابی عملکرد سازمان بهزیستی در چند سال اخیر در این رابطه گفت: تمام نهاد هایی که در این زمینه فعالیت دارند، بسیار ضعیف عمل کرده اند، به خصوص سازمان بهزیستی که بودجه ضعیفی در اختیار دارد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر