کد خبر: 10435
A

برخی کارتن‌خواب ها، دکترا دارند!

حجت الاسلام قاسمیان با بیان اینکه امروز در کشور ما مسؤولانی وجود دارند که هیچ نوع برداشتی از سطح بالای محرومیت جامعه پیرامون خود ندارند گفت: گورخوابی نشان داد که برخی مسئولین به وظایف‌شان عمل نمی‌کنند.

برخی کارتن‌خواب ها، دکترا دارند!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، حجت الاسلام غلامرضا قاسمیان در نشست ارائه عملکرد قرارگاه جهادی امام رضا (ع) گفت: این گروه یا تشکل 3 سال قبل و با کاشت درخت در سطح تهران و البرز آغاز به کار کرد و حدود 5 میلیون درخت کاشته شد و بعد از آن به این نتیجه رسیدیم که می توانیم کارهای بزرگ تری را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه در ابتدا به شکل سنتی گروه‌های جهادی را برگزار می‌کردیم، ادامه داد: در آن گروه‌ها حدود 5 تا 7 هزار نیروی جهادی به منطقه‌ای می‌رفتند و اقدامات جهادی را انجام می‌دادند، بعد از آن راهیان نور جهادی را راه‌اندازی کردیم که در آن علاوه‌ بر بازدید از یادمان‌ها اقدامات جهادی هم صورت می‌گرفت.

مسئول گروه جهادی امام رضا (ع) اظهار داشت: متاسفانه حزب اللهی‌ها بیشتر درگیر مسایل سیاسی شده‌اند و کارهای اجتماعی را فراموش کرده‌اند.

حجت السلام قاسمیان بیان داشت: تصور نمی‌کردیم عمق فاجعه در تهران تا این اندازه باشد، ولی صحنه‌هایی در تهران دیده می شود که آزاردهنده است و آمارهای آزاردهنده‌ای در تهران داریم، به طور مثال 20 خانوار در یک خانه 70 متری زندگی می‌کنند.

وی افزود: گروه‌های جهادی به دلیل موسمی بودن هیچ زمان با یکدیگر همگرا نمی‌شدند، بر همین اساس تشکل بزرگ جهادی امام رضا(ع) تشکیل شد تا دست به اردوهای جهادی بزند، هرچند در ابتدای کار نیز حجم کار ما زیاد بود و ابداعاتی را نیز در این عرصه به کار بستیم.

مسؤول قرارگاه جهادی امام رضا(ع) درباره پیشرفت برنامه‌های این قرارگاه، عنوان داشت: پس از مدتی تمرکز خود را بر روی پایتخت گذاشتیم، زیرا در تهران بیشتر خدمات اجتماعی را افرادی ارائه می‌دهند که از فضاهای جهادی کمی دور هستند.

وی تصریح کرد: قرارگاه ما نمی‌خواهد دست به افشاگری در خصوص معضلات اجتماعی بزند، باید بدانیم که وضعیت تهران بسیار بد است و بدترین اتفاق این است که مردم هیچ احساس مسؤولیتی نسبت به هم ندارند. هرچند مسؤولان نیز مسؤولیت پذیری را از یاد برده‌اند.

حجت الاسلام قاسمیان تاکید کرد: قرارگاه امام رضا(ع) تلاش دارد که مردم را برای مردم به کار بگیرد. امروز نیز برخی از افراد که در جامعه بدحجاب نامیده می‌شوند کار جهادی می‌کنند، ما نیز از تمام اقشار جامعه در کار خود استقبال می‌کنیم.

وی پیرامون نقش مردم، بیان داشت: در تمام جهان مردم را برای امور خیر به کار می‌گیرند، زیرا وقتی مردم وارد عمل شوند یک نوع فرهنگ سازی ایجاد می‌شود و جامعه را به سوی دغدغه مندی سوق می‌دهد.

حجت الاسلام قاسمیان گفت: هدف کلی قرارگاه این است که مردم خودشان به میدان بیایند و ما در ابن مهم مردم را گزینش نمی‌کنیم همان طور که در ماه محرم مردم برای سینه زنی گزینش نمی شوند. امروز نیز ما از تخصص و حضور مردم می‌خواهیم استفاده کنیم و انتظار مالی از افراد در کار خیر نداریم.

وی با برشمردن تعداد خانوارهای شناسایی شده در تهران، گفت: بیش از 180 هزار خانوار رصد شده‌اند که حدود 71 هزار خانوار به صورت بسیار بد در حال زندگی هستند، هرچند در نقطه مقابل هم خانوارهایی در این شهر وجود دارد که از حد سیری در حال اشباع شدن هستند.

مسؤ‌ول قرارگاه جهادی امام رضا(ع) با اشاره به مجموعه صبح رویش، ابراز داشت: در این مرکز کودکان بازمانده از تحصیل ساماندهی می‌شوند. هرچند تمرکز ما بر تمام معضلات است و در تمامی این بخش‌ها تلاش می‌کنیم تا گره‌ای را از کار مردم گرفتار باز کنیم.

وی تصریح کرد: ما چندین مرکز ترک اعتیاد داریم که در آن آموزش‌هایی هم برای افراد داده می شود،  از سوی دیگر مجموعه بهاران و صبح رویش نیز ذیل این قرارگاه فعالیت می‌کنند، از سوی دیگر ما 331 نفر زندانیان غیرعمد را با هزینه 4 میلیارد تومانی از زندان آزاد کردیم.

حجت الاسلام قاسمیان در خصوص طرح بزرگ جهاد مهربانی نیز، گفت: در این طرح به ساماندهی 71 هزار خانوار محروم تهرانی می‌پردازیم، در این طرح نیز با شعار من جهادی‌ام مردم را تشویق می‌کنیم تا در یک سامانه جامع قرار بگیرند تا به ارائه خدمات به افراد محروم نزدیک خود بپردازند.

وی افزود: متقاضیان این طرح می‌توانند عدد 8 را به سامانه 100014 ارسال کنند.

حجت الاسلام قاسمیان یادآور شد: برخی از مسؤولان را به تورهای سیاه بردیم و واقعیات زیر پوست جامعه را به آنها نشان دادیم، زیرا برخی از مسؤولان باور نداشتند که محرومیت در جامعه در سطح بالایی قرار دارد.

حجت الاسلام قاسمیان در پاسخ به سوالی درباره اظهار نظر برخی مقامات دولتی مبنی بر انکار برخی محرومیت‌ها گفت: برخی از مسؤولان ما بی‌اطلاع هستند، اگر بی اطلاع نبودند هرگز واقعیات موجود در امر محرومیت را انکار نمی‌کردند. برای مثال برخی مسؤولان باور ندارند که جرایم غیر عمد زیر 10 میلیون تومان وجود داشته باشد.

وی گفت: در این شهر برخی از معتادان حتی دست به فرزندخواری می‌زنند. این واقعیات را متاسفانه مسوولان نمی‌دانند. زیرا این مسوولان با جامعه پیرامون خود بیگانه هستند.

مسؤول قرارگاه جهادی امام رضا(ع) در خصوص رویکرد قرارگاه متبوع خود، گفت: ما می‌خواهیم از طریق مردم مسؤولان را به چالش بکشیم تا آنها نیز به سمت مسؤولیت پذیری و کمک به محرومان سوق دهیم.

حجت الاسلام قاسمیان در ادامه این نشست در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تا چه میزان مدارس علمیه و طلاب استان تهران در امر جهادی فعال هستند، گفت: متاسفانه تعداد مدارس علمیه در امور جهادی کم است، اما طلاب داوطلب در این کار زیاد هستند و حدود 200 طلبه در حال خدمت رسانی به محرومین نیز هستند.

وی افزود: در قرارگاه جهادی امام رضا(ع) تلاش داریم نگاه حوزوی را نیز حاکم کنیم و در ادامه کار هم می‌خواهیم با کل مدارس علمیه برای خدمت رسانی به محرومان مکاتبه کنیم.

حجت الاسلام قاسمیان بیان داشت: فقرا و نیازمندان تنها از این قرارگاه کمک دریافت نمی کنند، بلکه آنها اعضای قرارگاه به شمار می‌روند و حتی فرزندان مدرسه صبح رویش که یک زمانی در چهارراه‌ها دستفروشی و کار می‌کردند، امروزه خودشان نذری پخش می‌کنند.

وی با اشاره به کارتن خواب‌های تهران اظهار داشت: در میان کارتن خواب‌ها افرادی را داریم که مدرک دکترا از دانشگاه‌های معتبر کشور دارند و اینگونه نیست که بگوییم که خودمان و نزدیکان مان در معرض این معضل قرار نداریم.

مسئول گروه جهادی امام رضا (ع) گفت: انجام دادن یکسری کارها در قرارگاه مانند اعتمادسازی میان مردم کار بسیار سختی است و با تجربه 30 ساله‌ام می‌گویم که توفیقات قرارگاه فراتر از حد انتظار بوده است و امروزه در 15 استان محرم دفتر قرارگاه دایر شده است و حتی خدمات بین‌المللی را هم شروع کرده‌ایم.

حجت الاسلام قاسمیان خاطر نشان کرد: امسال در مراسم پیاده‌روی اربعین 3 هزار و 500 نفر از طرف قرارگاه مسئول نظافت مسیر نجف و کربلا شدند، در حقیقت در قرارگاه چنین کارهایی را نیز انجام می‌دهیم.

منبع: فارس

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر