کد خبر: 10506
A
رئیس پلیس راهور ناجا اعلام کرد:

اعمال محدودیتهای جدید برای دارندگان گواهینامه رانندگی از ماه آینده/ ممانعت پلیس از شماره‌گذاری خودروهای آمریکایی

رئیس پلیس راهور ناجا گفت: دارندگان گواهینامه پایه سوم تا سه ماه حق رانندگی به تنهایی را ندارند و یکی از افرادی که گواهینامه پایه یک یا ۲ دارد باید هنگام رانندگی کنار این افراد باشد، این رانندگان از ساعت ۱۲ شب تا ۵ صبح حق رانندگی ندارند.

اعمال محدودیتهای جدید برای دارندگان گواهینامه رانندگی از ماه آینده/ ممانعت پلیس از شماره‌گذاری خودروهای آمریکایی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران؛ سردار تقی مهری پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به کاهش 11 هزار نفری جانباختگان براثر تصادفات اظهار داشت: در سال 84 بیش از 27 هزار و 700 نفر براثر تصادفات در سطح کشور جان خود را از دست دادند که این آمار در پایان سال 94 به 16 هزار و 586 نفر کاهش پیدا کرد؛ عواملی مانند جاده، ایمنی خودرو، رفتار راننده، شرایط محیطی و قوانین و مقررات در رفتار رانندگان ایمنی جاده و خودرو اثرگذار است.

رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به مهمترین طرحهای راهور ناجا در سال 95 خاطرنشان کرد: اجرای طرح نوروزی، طرح ترافیکی سالگرد رحلت امام خمینی(ره)، طرح تابستانه، بازگشایی مدارس و طرح ترافیکی اربعین از جمله طرحهای اجرایی در سال جاری توسط پلیس راهور بود و یکی از مهمترین طرح‌ها که اکنون در حال اجراست، طرح زمستانه است که با هماهنگی همه دستگاه‌های اجرایی و امدادی با محوریت پلیس تا 20 اسفند ماه در سطح جاده‌های کشور ادامه دارد، کمتر از یک ماه از آغاز طرح زمستانه گذشته و در این مدت شاهد کاهش 17 درصدی تصادفات و جانباختگان نسبت به مدت مشابه سال قبل بوده‌ایم.

سردار مهری ادامه داد: در هشت ماه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 236 نفر از جانباختگان بر اثر تصادف، کاهش آماری داشتیم، علل وقوع تصادفات در این هشت ماه بر اساس آمار پزشکی قانونی بوده که عدم توجه به جلو، سرعت غیرمجاز و عدم رعایت حق تقدم در 71 درصد از تصادفات هشت ماهه سال جاری نقش داشته است؛ بیشترین ساعات وقوع تصادف بین ساعتهای 12 ظهر تا 12 شب بوده و حدود 69 درصد از تصادفات در این ساعات اتفاق افتاده است، در تصادفات هشت ماه نخست سال جاری 50 درصد خودروهای سواری و 31 درصد موتورسیکلت‌ها نقش داشته‌اند.

وی با اشاره به آمار کشته‌شده‌ها در صحنه تصادف خاطرنشان کرد: در هشت ماه نخست سال جاری 51 درصد از فوتی‌ها بر اثر تصادف در صحنه تصادف و 49 درصد حین انتقال و در مراکز درمانی جان خود را از دست داده‌اند همچنین 21 درصد از فوتی‌ها عابر پیاده، 26 درصد موتورسیکلت‌ها و ترک‌نشینان آنها بوده‌اند، در درون شهرها 82 درصد از کسانی که جان باختند عابر پیاده و موتورسیکلت‌ها بوده‌اند، از تعداد جانباختگان براثر تصادف در 8 ماه نخست سال جاری 87 درصد آقایان و مابقی خانمها بودند که 51 درصد از این تعداد را سنین 21 تا 50 سال رقم زده‌اند. 

سردار مهری درباره شماره‌گذاری خودروها در 9 ماه سال 95 گفت: در 9 ماه سال 95 در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 40 درصد شماره‌گذاری خودروها افزایش پیدا کرده است همچنین شماره‌گذاری خودروهای وارداتی نسبت به سال گذشته 13 درصد افزایش داشته است و در سال جاری 46 هزار و 961 خودرو وارداتی را شماره‌گذاری کرده‌ایم و در مجموع 951 هزار خودرو اعم از وارداتی و غیروارداتی شماره‌گذاری جدید شده‌اند. 

رئیس پلیس راهور ناجا افزود: در مدت 9 ماهه گذشته از سال 95 نسبت به سال قبل حدود یک درصد در صدور گواهینامه جدیدالصدور کاهش داشته‌ایم همچنین براساس دستورالعمل جدید وزیر کشور، کسانی که موفق  شوند گواهینامه پایه سوم بگیرند محدودیت‌هایی در آئین‌نامه برای آنها پیش‌بینی شده که این محدودیتها از ماه آینده اجرایی می‌شود. 

وی در مورد محدودیتهای پیش‌بینی شده برای این افراد تصریح کرد: این افراد تا سه ماه حق رانندگی به تنهایی را ندارند و یکی از افرادی که گواهینامه پایه یک یا 22 دارد باید هنگام رانندگی کنار این افراد باشد، این رانندگان از ساعت 12 شب تا 5 صبح حق رانندگی ندارند همچنین آنها تا یک سال نمی‌توانند خارج از شهر رانندگی کنند و حداکثر تا 25 کیلومتری شهرها مجاز به رانندگی هستند؛ از دیگر محدودیتهای پیش‌بینی شده برای این افراد این است که علامت احتیاطی را باید در سمت راست جلوی خودرو و در سمت چپ شیشه عقب خودرو نصب کنند. 

سردار مهری افزود: این رانندگان اگر دچار تخلفات رانندگی حادثه‌ساز شوند یا در تصادف مقصر شناخته شوند گواهینامه آنها ضبط می‌شود و راننده موظف است تا یک ماه به محل ارسال گواهینامه مراجعه کند و توسط پلیس به آموزشهای رانندگی معرفی می‌شوند و پس از طی کردن 40 ساعت آموزش سپس گواهینامه دریافت کنند. 

رئیس پلیس راهور ناجا درباره محدودیتها برای افرادی که گواهینامه موتورسیکلت جدید می‌گیرند، خاطرنشان کرد: این اشخاص تا یک سال حق ندارند از موتور بیش از 125 سی‌سی استفاده کنند همچنین حق رانندگی با موتور از ساعت 10 شب تا 5 صبح و رانندگی در خارج از شهر را به مدت یک سال ندارند. 

اعمال محدودیت‌های جدید برای خودروهای فرسوده در کلانشهرها

سردار مهری با اشاره به مصوبه اخیر دولت درباره خودروهای فرسوده گفت: براساس این مصوبه برای تردد خودروهایی که در سن فرسودگی قرار دارند در هشت کلانشهر تهران، کرج، تبریز، اصفهان، مشهد، شیراز، اهواز و اراک جریمه صادر خواهد شد و این خودروهای فرسوده در صورت تردد در این کلانشهرها در هر 24 ساعت 50 هزار تومان جریمه می‌شوند. 

وی درباره سن فرسودگی خودروها در کلانشهرها افزود: سن فرسودگی سواری شخصی در کلانشهرها 20 سال، وانت 15 سال، تاکسی 10 سال، مینی‌بوس 10 سال، میدل‌باس 12 سال، اتوبوس شهری هشت سال، اتوبوس برون‌شهری 12 سال، کامیون و کشنده 20 سال و موتورسیکلت هشت سال است؛ این طرح فعلا توسط همکاران در شهرها به صورت دستی آغاز شده و به دنبال اجرای مکانیزه آن توسط دوربینها هستیم. 

رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه در سطح کشور یک میلیون و 350 هزار خودرو در سن فرسودگی قرار دارند، اظهار داشت: حدود 3 تا 4 میلیون موتورسیلکت در سطح کشور در سن فرسودگی قرار دارند و مصرف سوخت در هر 100 کیلومتر تا 10 لیتر چهار دستگاه، 10 لیتر به بالا 6 دستگاه و زیر پنج لیتر یک دستگاه باید اسقاط شود همچنین معاینه فنی امسال نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است.

سردار مهری با بیان اینکه در داخل شهرها 32 درصد در 9 ماهه سال 95 نسبت به سال گذشته افزایش اعمال قانون داشته‌ایم، خاطرنشان کرد: در تهران در محدوده زوج و فرد اعمال قانون توسط دوربین‌ها انجام گرفته است و از این بعد برای خودروهای فاقد معاینه فنی به صورت 24 ساعته در تمام نقاط کشور به صورت دستی و مکانیزه اعمال قانون جریمه می‌شوند. 

وی با اشاره به مصوبه مجلس مبنی بر بخشودگی جرائم دو برابری خاطرنشان کرد: براساس مصوبه مجلس از خرداد ماه امسال تا پایان آذر ماه کسانی که جرایم‌شان را در سال 94 پرداخت نکرده بودند آن دسته از جرائم که دو برابری به آنها تعلق گرفته بود، بخشیده شد اما پس از پایان این مهلت دیرکرد جرائم به جای خود برگشته است البته این موضوع مربوط به جریمه‌های تسلیمی، خودداری و الصاقی بود و مردم از این طرح استقبال خوبی کردند. 

رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه در شهر تهران کمتر از 5 درصد از وسایل نقلیه در سن فرسودگی قرار دارند، خاطرنشان کرد: در این آمار، اتوبوسهای داخل شهری بیشترین فراوانی را دارند در کل کشور بین 18 تا 19 میلیون وسیله نقلیه داریم که حدود یک میلیون 350 هزار خودرو در سن فرسودگی قرار دارند که این ارقام بیشتر مربوط به سواری و وانت است. 

سردار مهری با بیان اینکه در سالجاری 700 تا 800 دستگاه دوربین ثبت تخلف در سطح جاده‌ها نصب می‌شود، گفت: تعداد رانندگان متخلف که منجر به تصادفات فوتی می‌شوند، کم است؛ سال گذشته 16 هزار و 586 نفر در تصادفات در سطح کشور جان باختند که مربوط به 6 هزار و 300 تصادف فوتی بود؛ از این تعداد 50 درصد مقصر و 50 درصد غیرمقصر بودند که در مجموع 3 هزار و 200 راننده متخلف از میان 25 میلیون نفری که گواهینامه فعال دارند و حدود 18.5 میلیون خودرو وجود دارد همچنین سال گذشته در هر روز 45 نفر در تصادفات جان خود را از دست دادند و 800 نفر نیز مجروح شدند. 

وی با بیان اینکه اگر خودروساز، متولیان جاده یا راننده در تصادف مقصر شناخته شود به دستگاه قضایی معرفی می‌شود، اظهار داشت: برابر قوانین و مقررات، خودروهای وارداتی در کشور شماره‌گذاری می‌شوند و فرقی نمی‌کند که خودرو لوکس یا غیرلوکس باشد البته خودروهای لوکس تخلفاتی مانند حرکات نمایشی، سرعت‌های غیرمعمول که همراه با مصرف مشروبات الکلی  و مواد روانگردان است را انجام می‌دهند که پلیس هم در تهران و هم در سایر شهرها با آنها برخورد می‌کند. 

رئیس پلیس راهور ناجا درباره تعریف خودروهای لوکس گفت: خودروی که میزان قیمت آن به اندازه یک دوم دیه یک نفر در سال در ماه‌های حرام باشد خودرو لوکس محسوب می‌شود؛ اکنون که دیه در ماه‌های حرام 2566 میلیون تومان برای هر نفر است نصف این مبلغ در تعریف خودرو لوکس گنجانده شده است. 

سردار مهری در پاسخ به سؤالی مبنی بر اظهارات رئیس صدور گواهینامه ناجا در رابطه با کنکوری شدن صدور گواهینامه گفت: به دنبال این هستیم که در شهرها به صورت متمرکز آزمون صدور گواهینامه را برگزار کنیم. 

وی درباره شماره‌گذای خودروهای یورو 4 نیز اظهار داشت: در حال حاضر خودروهایی که شماره‌گذاری می‌شوند یورو 3 و 4 هستند قبلا در مورد موتورسیکلت‌ها نیز شماره‌گذاری آنها یورو 2 بود اما اکنون فقط موتورسیکلت‌های انژکتوری شماره‌گذاری می‌شوند. 

رئیس پلیس راهور ناجا درباره ترافیک شهر تهران نیز تصریح کرد: در تهران و کلانشهرها افزایش خودرو، کوتاه شدن زمان در زمستان از نظر ساعت روز نسبت به تابستان، برودت هوا و استفاده از خودروهای تک‌سرنشین ترافیک را افزایش داده است؛ ترافیک تهران موضوعی چند وجهی است و به نظرم راه حل اساسی برای حل مشکل ترافیک تمرکز در حمل و نقل عمومی، بازسازی حمل و نقل عمومی به ویژه مترو و اتوبوسهای شهری است و به دنبال این هستیم که سرویس رفت و آمد کارکنان مانند گذشته از وسایل نقلیه عمومی استفاده شود همچنین پیشنهاد خروج نمایشگاه بین‌المللی از تهران و تجدید‌نظر در ساخت و ساز در معابر کم عرض و اصلاح هندسی برخی معابر را داده‌ایم. 

سردار مهری ادامه داد: در تهران 15 محور ورودی وجود دارد و طی چند سال گذشته ساخت تونلها و بزرگراهها افزایش پیدا کرده اما باز شاهد ترافیک هستیم باید به این سمت برویم که کسانی که قصد زندگی در تهران را دارند سال فرسودگی خودروی آنها کاهش پیدا کند و سن فرسودگی خودرو از 20 سال کمتر شود. 

وی با اشاره به اینکه مخدوش کردن پلاک خودرو جریمه دارد تاکید کرد: مخدوش کردن پلاک جرم نیز است و  متخلفان به مراجع قضایی معرفی می‌شوند. 

رئیس پلیس راهور ناجا درباره قانون سند مالکیت خودرو گفت: برابر قانون، پلیس مدارکی که تحت عنوان سند مالکیت خودرو صادر می‌کند، جنبه قانونی دارد و قانونگذار تکلیف مسئولیت صدور سند مالکیت خودرو و گواهینامه را به پلیس داده است؛ در کمیسیون اصل 90 مجلس، نمایندگان نیروی انتظامی و سازمان ثبت اسناد حضور داشته و استماع کردند و هنوز تصمیمی در این خصوص گرفته نشده و پلیس در این زمینه کار غیرقانونی انجام نداده است. 

پلیس  خودروهای آمریکایی را شماره‌گذاری نمی‌کند

سردار مهری درباره شماره‌گذاری خودروهای آمریکایی خاطرنشان کرد: در سال جاری برای خودروهایی که ساخت آمریکا و تحت عنوان برند آمریکا باشند به مناطق آزاد ابلاغ شد که از ورود آنها جلوگیری شود و پلیس از شماره‌گذاری خودروهایی با نام‌ و نمای آمریکایی جلوگیری می‌کند؛ آمریکا به مواضع خود بر ضد ملت ایران پایبند بوده است. 

وی درباره جرائم رانندگی که به صورت ایستگاهی توسط پلیس صادر می‌شود و بعضا به صورت تسلیمی است، اظهار داشت: جرائمی که توسط پلیس در سراسر کشور صادر می‌شود، بخشی به صورت دستی و بخشی به صورت دوربین‌ است؛ جرائم دستی امکان خطا دارد و شهروندان می‌توانند در مراکز اجرائیات پلیس راهنمایی و رانندگی اعتراضات خود را در هر شهرستان رسیدگی کنند و اگر قانع نشدند اعتراض را از دیگر مکانهای قانونی مانند پلیس +10 رسیدگی کنند.

منبع: تسنیم

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر