کد خبر: 10643
A
مدیر کل دامپزشکی است گیلان در گفت و گو با دیده بان ایران؛

تاکنون هفت هزار قطعه پرنده به دلیل ابتلا به آنفلولانزای فوق حاد پرندگان درشهرستان صومعه‌سرا معدوم‌ شده اند/ این آنفولانزا برای انسان خطری ندارد

«سهراب عاقبتی» مدیر کل دامپزشکی استان گیلان در خصوص زمان شیوع آنفولانزا حاد پرندگان و روند انتشار و جلوگیری آن در استان اظهار کرد: بیماری آنفولانزا حاد پرندگان در نیمه دوم سال و با آغاز فصل سرد سال در پرنده های بومی مشاهده شد و چون این فصل هم زمان با مهاجرت حیوانات وحشی است و استان گیلان هم همه ساله میزبان تعداد کثیری از گونه های مختلف پرندگان مهاجر است متاسفانه این بیماری در استان گسترده شد.

تاکنون هفت هزار قطعه پرنده به دلیل ابتلا به آنفلولانزای فوق حاد پرندگان درشهرستان صومعه‌سرا معدوم‌ شده اند/  این آنفولانزا برای انسان خطری ندارد

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی  دیده بان ایران؛ «سهراب عاقبتی» مدیر کل دامپزشکی استان گیلان در خصوص زمان شیوع  آنفولانزا حاد پرندگان و روند انتشار و جلوگیری آن در استان اظهار کرد: بیماری آنفولانزا حاد پرندگان در نیمه دوم سال و با آغاز فصل سرد سال در پرنده های بومی مشاهده شد و چون این فصل هم زمان با مهاجرت حیوانات وحشی است و استان گیلان هم همه ساله میزبان تعداد کثیری از گونه های مختلف پرندگان مهاجر است متاسفانه این بیماری در استان گسترده شد.

وی با اشاره به اینکه شیوع آنفولانزا حاد پرندگان در کدامیک از شهرستان های این استان بیشتر مشاهده شده است، خاطر نشان کرد: بیشترین آمار مبتلا به 2 شهرستان صومعه سرا و رشت بوده که آمار دقیقی تاکنون به ما گزارش داده نشده است.

مدیر کل دامپزشکی گیلان اظهار کرد: با توجه به ضرورت همکاری همه جانبه دستگاه های ذیربط (جهاد کشاورزی، محیط زیست، دانشگاه علوم پزشکی، دامداری، مدیریت استانداری و دام پزشکی) و مدیریت منسجم نیروها، جلسات مستمر ستاد پیشگیری از آنفولانزا تا پایان کار ادامه خواهد داشت و ضمن اینکه اطلاع رسانی صحیح و گسترده و آموزش های مردمی در پیشگیری این بیماری از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

عاقبتی همچنین افزود: تاکنون تعداد هفت هزار قطعه پرنده به دلیل تأیید سویه تیپ H5N8 آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در روستای اسپند صومعه‌سرا معدوم‌سازی شدند.

 

وی به ابتلای ۵۰ کشور در جهان به بیماری آنفولانزا پرندگان اشاره کرد و افزود: استان گیلان به این دلیل که در مسیرمهاجرت پرندگان وحشی از روسیه و اروپای شمالی قرار دارد، یکی از استان‌های آلوده به شمار می رود. 

عاقبتی؛  بی‌حالی، افسردگی، خون‌ریزی در ساق پا و افت شدید تخم‌گذاری در طیور مادر و تخم‌گذار را از نشانه‌های بیماری آنفولانزا پرندگان عنوان کرد و افزود: نشانه‌های بالینی مذکور اختصاصی بیماری آنفلوآنزای پرندگان نیست و می‌تواند این نشانه‌ها را هم وجود نداشته باشد.

وی با اشاره به تلفات بسیار بیماری آنفلوآنزای پرندگان، تصریح کرد:در این نوع از آنفلولانزا به این دلیل «فوق حاد» گفته می‌شود که آغاز آن ناگهانی بوده و در مدت زمان کوتاهی می‌تواند تلفات بالایی را از خود برجای بگذارد.

مدیرکل دامپزشکی گیلان همچنین پرندگانی نظیر؛ مرغ، خروس، اردک، غاز؛ بوقلمون، شترمرغ، کبک، طوطی و مینا را حساس‌تر از دیگر طیور دانست و گفت: طیورهای نام برده نسبت به بیماری آنفلوآنزای پرندگان حساس تر هستند.

عاقبتی از تشکیل ستاد مهار بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان درشهرستان صومعه‌سرا خبر داد و گفت: عملیات معدوم‌سازی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان و اداره کل حفاظت محیط زیست استان با محوریت فرمانداری صومعه‌سرا انجام شده است که پس از معدوم کردن این پرندگان مبتلا، عملیات دفن بهداشتی و آهک‌پاشی برلاشه پرندگان معدوم شده هم به دقت صوت می گیرد.

وی با تاکیید بر این موضوع که خطر ابتلا به بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در روستاهای حاشیه تالاب بیشتر است ادامه داد: به همین خاطر ویروس آنفلوآنزای انسانی از فردی به فرد دیگر قابل انتقال بوده و شایع‌ترین شیوع آن از راه تنفس است؛ اما این آنفولانزا برای انسان خطری ندارد. 

وی در خصوص جلوگیری از فروش و بسته شدن مغازه های پرنده فروشی اظهار کرد: روستائیان دست فروش در بازار های محلی این طیور را به صورت آزاد عرضه می کنند که ما بارها در این رابطه تذکرات لازم را ابلاغ کرده ایم که  بحث جمع آوری این پرنده فروشان بر عهده شهرداری است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون فشاری برای جلوگیری از اطلاع رسانی شیوع بیماری آنفولانزا حاد پرندگان بر ما وارد نشده است گفت: شایعاتی که در برخی شبکه های مجازی مبنی بر جلوگیری از انتشار خبر مطرح می شود به هیچ وجه صحت نداشته و برعکس؛ ما طی این مدت بارها به صورت کامل اطلاع رسانی کرده ایم و جا دارد در اینجا این نکته را متذکر شوم که مردم هم بهتر است اخبار را از منابع درست و دقیق و رسمی در استان پیگیری نمایند.

عاقبتی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا با از بین بردن پرندگان خانگی غرامتی به افراد و روستاییان داده می شود، گفت: قطعا غرامتی بابت از بین بردن پرندگان خانگی به صاحبانشان داده می شود که با توجه به طی کردن مراحل لازم و پس از گذراندن این بحران به این مسئله هم رسیدگی خواهد شد.

گفت و گو نوگل تاجدوزیان 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر