کد خبر: 10685
A
مناظره احمد حکیمی پور و رضا تقی پور در "دیده بان ایران" :

حکیمی پور: شهردار تهران نقطه کفایت خود را در سال 91 رد کرده است/ هزینه های سرسام آور شهرداری با پروژه ها همخوانی ندارد / شورای شهر تهران نتوانست بر عملکرد قالیباف نظارت کند/ تقی پور: 90 درصد تصمیمات شهری درست بوده است/ محکوم کردن شورا تف سربالاست!

شورای شهر باید از میان مشکلات متعدد این شهر، مهمترین آنها که ترافیک شهر تهران است را شناسایی و در مدت زمانی کوتاه حل کند. واقعیت آن است که تهران نه براساس استانداردهای علمی ساخته شده است و نه برآن اساس اداره می شود.

حکیمی پور: شهردار تهران نقطه کفایت خود را در سال 91  رد کرده است/ هزینه های سرسام آور  شهرداری با پروژه ها همخوانی ندارد / شورای شهر تهران نتوانست بر عملکرد قالیباف نظارت کند/ تقی پور: 90 درصد تصمیمات شهری درست بوده است/ محکوم کردن شورا تف سربالاست!

به گزارش سایت خبری تحلیلی دیده بان ایران؛ ترافیک یکی از عمده ترین و مهمترین مشکلات کلان شهر تهران است که ازعوامل مختلفی شکل گرفته است، جهت رفع این مشکل نیاز به قانون، سیاست گذاری و توسعه حمل و نقل وسیله عمومی ها است. تهران دارای مشکلات بی شماری با کلان شهرهای بزرگ جهان است و در بحث حمل و نقل، ترافیک و... دارای مشکلات بسیاری است لذا نمی توان گفت که همه مشکلات این شهر در کوتاه مدت حل خواهد شد؛ لذا شورای شهر باید از میان مشکلات متعدد این شهر، مهمترین آنها که ترافیک شهر تهران است را شناسایی و در مدت زمانی کوتاه حل کند. واقعیت آن است که تهران نه براساس استانداردهای علمی ساخته شده است و نه برآن اساس اداره می شود.

 

در همین رابطه احمد حکیمی پور و رضا تقی پور دو عضو شورای شهر تهران با قبول مناظره درباره مشکلات ترافیک پایتخت به دفتر پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران دعوت شدند تا نظر آنها را در این خصوص جویا شویم.

 مشروح این گفت و گو به شرح زیر می باشد:

 

دیده بان ایران: ضمن بیان ارزیابی کلی شما از عملکرد شهرداری تهران؛ آیا به نظر شما مصوبات شورای شهر طی چند سال گذشته به سود و صلاح شهروندان بوده است؟

 

حکیمی پور: انتظاری که بنده از بدو ورود به شورای چهارم داشتم، به طور کامل برآورد نشده و همیشه باید وضعیت موجود را با دو وضعیت قبل مقایسه کرد. یکی وضعیت مطلوب که قطعا شورای شهر با آن فاصله دارد و یکی هم  وضعیت نسبت به گذشته که قطعا رویکرد های بسیار خوب و مثبتی داشته است؛ ارزیابی کلی من از وضعیت کنونی شورا مثبت نیست البته من قصد ندارم  عملکرد مدیریت شهری را زیر سوال ببرم، اما باید هزینه ها را با خروجی  بسنجیم .ارزیابی من از مدیریت کلی شهری این است که هزینه ها با نتایج  کارهمخونی ندارد و قطعا با این هزینه ها باید بهتر از این ها کار می شد. بنده کاملا به وضعیت موجود انتقاد دارم  به همین دلیل هم کارهای صورت گرفته را نقد می کنم. شورای شهر تهران در جایگاه خود قرار نگرفته و در طول سال های اخیر نتواسته بر شهرداری تهران نظارت کند و شهردار را پاسخگو کند.

 

دیده بان: به نظر شما بهتر نبود به جای توسعه فضای فیزیکی شهر (ساختن پل دو طبقه، زیر گذر و تونل) و هزینه های گزافی که در این خصوص صرف شده به توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی کمک می شد و آیا شورای شهر از این عملکرد راضی بوده است؟

 

تقی پور: نگاه من به موضوع تفکیک نظارت از اجرا یک نگاه مشخص است و قطعا به بسیاری از تصمیمات ایراداتی وارد است و 100 درصد از بسیاری از این تصمیمات هم می توان ایراد گرفت. اینکه دائم بگوییم که آیا ساخت پل صدر کار اشتباه و یا درستی بوده،که  کاری از پیش نمی رود. به  نظر من، اگر نگاه سیاسی به  پل صدر داشته باشیم به شدت کار اشتباهی است. برای اینکه از این بحث احتراز کنیم، بهتر است این 2 فرایند را به یاد داشته باشیم که آیا ساختن پل، تصمیم یک نفر بوده است و آیا افرادی که این تصمیم را گرفتند سابقه و سواد کافی در این خصوص نداشتند؟ پس ما باید از این تصمیم گیری ها دفاع کنیم، نه به این دلیل که تصمیم گیری ها 100 درصد درست است ولی اگر بخواهیم شخصی را محکوم کنیم رفتار کاملا غیر حرفه ای است. در حال حاضر این تصمیم گیری هایی که شورای شهر برای توسعه فضای شهری گرفته به روان شدن ترافیک در شهر کمک می کند.

 

 

1

دیده بان ایران : به نظر شما هزینه هایی که تاکنون صرف پل ها و زیر گذرها شده، گره ای از ترافیک شهر تهران باز کرده است؟

 

تقی پور: به نظر بنده بالای 90 درصد تصمیمات شهری درست بوده است، به ضرسع قاطع می گویم که اگر ساخت این پل ها و زیر گذرها و وتونل ها نبود، وضعیت شهر صد ها برابر بدتر بود. مشکلاتی که ترافیک تهران این روزها دارد می توان به عنوان یک رویکرد و یا اشتباه تاریخی یاد کنیم واگر تهران هم 50 سال پیش برای آینده کشور طرحی اصولی داشت، زیر ساخت ها را مطابق با نقشه پیش می بردند، این روزها درگیر مشکلات پل و ترافیک نمی شدیم و حالا که مشکلات شهر را پذیرفته ایم، باید الگو ترافیک را تغییر دهیم و شهرداری هم مطالعاتی را در این زمینه انجام داده است.

 

دیده بان ایران : با توجه به خودروهایی که در طول روز شماره گذاری می شوند، اتوبان ها و خیابان های این شهر جوابگوی این حجم ترافیک هستند؟

 

تقی پور: با توجه به این حجم خودروهایی که در طول روز شماره گذاری می شوند، کمیسیون عمران محاسبه کرده فقط برای پارکینگ این تعداد خودرو باید سالی 60 کیلومتر اتوبان 6 باند اضافه کنند، در حال حاضر دیگر تهران جایی  برای ساخت پل هم ندارد و تنها راه این است که مترو و زیر ساخت های شهر را توسعه دهیم.

 

دیده بان ایران: به نظر شما تاثیر گذاری یک عضو شورای شهر در ایجاد فرهنگ در حرکت بخشی در روند شهرداری و سازمان های وابسته در رابطه با حل معضل آلودگی هوا و ترافیک می تواند نقش داشته باشد؟

 

 حکیمی پور: به نظر بنده در بسیاری از مسائل مهمی که در شورا درباره آن تصمیم گیری می شود باید همه حرف های اعضای شورای شهر در رابطه با معضل ترافیک و آلودگی هوای تهران یکی شود و بهتر است همه باهم در مورد اینکه شورا چه کارهایی می خواهد در طول دوره 4 ساله دوره خود انجام بدهند صحبت کنیم.

دوم اینکه شورا در طول این 4 سال با شهرداری چه کارهایی می خواهد انجام بدهد اینکه شهردار چه توقعاتی از شهرداری و شورا دارد را مورد بحث و گفت و گو قرار دهند تا به نتایجی درباره عملکرد شهرداری و شورای شهر برسند.

بعضی از پروژه ها متاسفانه بدون پیوست فرهنگی اجتماعی است و گاهی اوقات صرفا جهت اینکه آن پول را باید یک جایی هزینه می کردن،  پروژه ای ساخته شده  «مانند پروژه شهر آفتاب»

 پروژه شهر آفتاب است وقتی متولیان امر نمایشگاه در کشور معتقدند که از اول نباید در آن  منطقه نمایشگاه ساخته می شد و حالا اگر به فرض شهرداری نمایشگاهی در آن منطقه ساخت آیا این ساخت قرار بود به اسم پروژه ای به نام مشارکت شورا مصوبه بگیرد و هر 3 فاز "شهر آفتاب" تا جایی که من خبر دارم  تقریبا 1200 میلیارد تومان هزینه در بر داشته است و آیا کارهای شهرداری مگر «فهرست بها» ندارد که این همه هزینه برای ساخت یک نمایشگاه صرف شده است؟

 

دیده بان ایران : تقریبا 1200 میلیارد تومان هزینه صرف ساخت پروژه شهر آفتاب شده است! شهر آفتاب پروژه ای است که در راستای طرحی برای تغییر ساخت الگوی ترافیکی تهران، هزینه هزارو دویست میلیاردی صرف شده ؛عدد هنگفتی در ساخت این پروژه صرف نشده است؟!

 

تقی پور: ما در کشوری زندگی می کنیم که عمر شورای شهر آن  به 14سال می رسد و اینکه اساسا آیا این تحولات به مرحله بلوغ خود نرسیده بنده این حرف را قبول ندارم که این بحث ها را به محکوم کردن شورا که تف سربالاست بکشانیم. مگر پارلمان ما چقدر قدمت داره و آیا نظارت بر دولت کامل است اگر واقعا مردم چیزی را انتخاب می کنند ما نباید به انتخاب مردم انتقاد کنیم واگر این ها را ما به عنوان یک چهارچوب پذیرفته ایم و نباید بحث های کلیشه ای را مطرح کنیم. خیلی ها معتقدند که مجلسی که ما اسم آنرا گذاشته ایم مجلس شورای اسلامی مجلس "عوام " نام دارد و شورا به نظر من اصلا در ذیل شهرداری نیست.! واقعا شورا در حد و اندازه خودش فارغ از شرایط محیط و فارغ از چهار چوبی که قرار دارند هم فکر می کنند و هم بعضی بحث ها را مطرح می کنند. اینکه ما ایده آل و بلند فکر کنیم بسیار هم عالی است ولی اینکه آیا مثلا حرفی که زده می شود را غیر از خودمان شخص دیگری هم با توجه به محیط و شرایط حاکم! قبول دارد یا نه؟

 

دیده بان ایران : دیپلماسی یعنی طوری صحبت کنیم که نتیجه بگیریم، آیا شهر آفتاب را به عنوان یک کار حرفه ای می پذیرید؟

 

تقی پور : نمایشگاه شهر آفتاب در حال حاضر ناقص است و به طور کامل هنوز ساخته و آماده نشده است .خواهش من این است که اجازه دهید مشکل ترافیک را حل کنیم و واقعا یکی از گره های ترافیک در تهران وجود نمایشگاه در خیابان سئول است و بنده که همسایه نمایشگاه بین الملی هستم هر روزه با مشکل ترافیک مواجه هستم و این روزها نمایشگاه به صورت دو شیفت فعالیت دارد و تقریبا بعد از ساعت 5 بعدازظهر در آن منطقه ای که تراکم ترافیک وجود دارد، ترافیک کنسرت ها هم به تشدید حجم تردد خودروها کمک می کند.

 

 

 

2

دیده بان ایران: آیا برای ساخت نمایشگاه آفتاب از مخاطب عام امکان سنجی شده بود که آیا آنجا مکان مناسبی برای ساخت نمایشگاه است و قرار بوده که این نمایشگاه مشارکتی باشد و حالا نشده و در مرحله آخر آقای شهردار گفتند که بانک شهر سهام را بگیرد که ما هزینه های خود را جبران کنیم؟ آیا به نظر شما این کار درست است؟

 

حکیمی پور: نگاه بنده هم به این داستان ها 0 و 100 نیست در تعاملات بالاخره باید سقف و کف را تعیین کنیم و کار شهردار کمک به تعامل است و دوگزینه پیش رو داریم تعامل دوستانه و تعامل قانونی که ما باید ببینیم کف عقب نشینی ما کجاست و سطح توقعات بر شما کجاست؟ مثلا ما از 80 درصد بیشتر از شما توقع نداشته باشیم و شما هم 20 درصد بیشتر از ما توقع نداشته باشید و ما باید واقعیت ها را ببینیم و واقع بینانه به جلو حرکت کنیم. بنده هم قبول دارم که نمایشگاه باید ازآن محیط دور باشد تا بتوانیم حجم ترافیک را کاهش دهیم.

 

دیده بان ایران : به نظر شما نمایشگاه شهر آفتاب در حال حاضر آماده است؟

 

حکیمی پور: من معتقدم برای ساخت نمایشگاه باید اول به فکر اسکان باشیم نه اینکه اول نمایشگاه برگزار کنیم و بعد برای ساخت هتل برنامه ریزی کنیم.

تقی پور: زمین بیابانی و زمین نمایشگاه  قیمت جداگانه دارد و زمانی در یک منطقه هتل سازی می کنند که توجیه اقتصادی هم درآن منطقه وجود داشته باشد.

حکیمی پور: شما که با پول مردم سوله و تاسیسات ساختید با همان پول ها هتل برای اسکان مردم در نظر می گرفتید و می ساختید.

تقی پور: زیر ساخت های خوبی تا الان در شهر آفتاب فراهم شده و بسیاری کارشناسان و سرمایه گذاران خارجی به شرط مهیا بودن سایر شرایط عمومی  برای سرمایه گذاری کشور قطعا با کمال میل خواهان هستند و تمامی زیر ساخت ها در شهر آفتاب آماده شده و شهر آفتاب در حال حاضر یک بیابان نیست و آنجا یک نمایشگاه است و تک تک سالن ها و هتل و سالن اجتماعات آماده است و تهران به همچنین جایی خارج از محدوده ترافیک نیاز دارد. 

 

3

 

دیده بان ایران: حالا به نظر شما گره معضلات ترافیکی حل خواهد شد؟

 

 تقی پور: اصلا شهر آفتاب بد!! موقتا برای برگزاری نمایشگاه ها آنجا بروند و بعد که انشالله جای بهتر ساخته شد، به آنجا مهاجرت کنند و قطعا نمایشگاه شهر آفتاب بهتر از نمایشگاه بین المللی است و در این فشردگی و آلودگی هوا واقعا با معضل بسیار جدی روبه رو هستیم و برای مقابله با این معضل باید الگو ترافیکی شهر تهران را تغییر دهیم.

حکیمی پور: قرار شده دولت 50 درصد از هزینه های مترو را پرداخت کند و در دولت قبلی چیزی پرداخت نشد و 2 میلیارد تومان را برای توسعه حمل و نقل را تخصیص دادند و حالا بگذریم که هنوز آن 2 میلیارد تومان هم پرداخت نشده و بعد مشکل جابه جایی ارز را بهانه کردند و گفتند باید ال سی گشایش کنیم و هنوز پولی برای اینکه واگن بخریم به ما داده نشده و به همین دلیل نتوانستیم مترو را توسعه دهیم و هنوز پولی دست مدیریت شهری را نگرفته و بالاخره این پول هزینه کمی نیست و تا زمانی که این مشکل را حل نکنند، ما نمی توانیم واگن بخریم.

 

دیده بان ایران: به نظر شما عدم مدیریت منابع مالی، نقشی در بدهی های شهرداری داشته است؟

 

تقی پور: من سابقه مدیریتی داشتم و می دانم که یک شرکت نباید با تمام پول خودش کار کند، بلکه باید با حداکثر یک سوم از پول خودش و دو سوم را وام یا از جایی تامین سرمایه کند  و این را هم باید اضافه کنم که شهرداری یک شرکت نیست.

حکیمی پور: من معتقدم بدهی ها انواع مختلفی دارد و یک بخشی از آن بدهی ها مربوط به پیمانکاران و بخشی مربوط به بدهی وام هاست و به اعتقاد بنده اداره شهر تهران واقعا گران است؛ به نظربنده مدیریت آقای قالیباف نقطه کفایت خود را در سال 91  رد کرده و ایشان قول داده بودند که من قالیباف دیگری خواهم شد ولی ما همچین چیزی ندیده ایم.

نوگل تاجدوزیان /  پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر