کد خبر: 10926
A
پروانه سلحشوری، فاطمه ذوالقدر و طیبه سیاوشی در میزگرد "دیده بان ایران" :

پروانه سلحشوری: برخی انتقادها به این خاطر است که ما زن هستیم /فاطمه ذوالقدر : در برنامه ششم توسعه به مسائل بازنشستگی زنان رسیدگی خواهد شد /طیبه سیاوشی: ما 17 نفر زن در مقابل یک لشکر مرد هستیم

رجال سیاسی می تواند 2 معنی داشته باشد یکی تحت الفظی و دیگری اصطلاحی است، لذا هرکسی که توانایی انجام کار سیاسی بعلاوه شرایط وصلاحیتهای لازم را داشته باشد رجال سیاسی است.

پروانه سلحشوری: برخی انتقادها به این خاطر است که ما زن هستیم /فاطمه ذوالقدر : در برنامه ششم توسعه به مسائل بازنشستگی زنان رسیدگی خواهد شد  /طیبه سیاوشی: ما 17 نفر زن در مقابل یک لشکر مرد هستیم

دیده بان ایران: مجلس دهم فقط با پیروزی «لیست امید» ایرانیان را غافلگیر نکرد بلکه موفق شد رکورد حضور زنان نماینده را هم در بهارستان بشکند. تا پس از مجلس پنجم که در بهار اصلاحات با حضور 14 زن تشکیل شده بود در دوره دهم با راهیابی 17 نماینده زن به مجلس این قشر از جامعه به پیگیری مطالبات خود امیدوارتر شده و موضع گیری‌های اغلب سیاسی دو دوره مجالس قبلی در این حوزه را به فراموشی بسپارند.

شمار داوطلبان زن برای حضور در مجلس دهم نزدیک به دو برابر زنان شرکت‌کننده در مجلس نهم بود و تقریباً با مجلس پنجم برابری می‌کرد، به طوری که هزار و 234 زن برای مجلس دهم کاندیدا شدند که از بین این تعداد، 586 نفر از سوی شورای نگهبان صلاحیت نماینده شدن در مجلس دهم را کسب کردند. حالا بهارستان با وجود اینکه سال‌ها شاهد حضور کم رنگ زنان نماینده بود پذیرای 17 زن نماینده است که قرار است تحولی در حوزه زنان ایجاد کنند. اگرچه در بین کاندیداهای مجلس دهم چهره‌هایی از اصولگرایان بویژه آنهایی که در مجلس نهم حضورداشتند به چشم می‌خورد ولی این بار صندلی زنان مجلس دهم در اختیار جبهه اصلاح‌طلبان و مستقلان قرار گرفت. نکته قابل توجه دیگر این است که مجلس دهم دو برابر مجلس نهم که مجلسی اصولگرا بود، نماینده زن دارد. نگاه سلیقه‌ای به حوزه زنان از طرفی و کاهش تعداد زنان در این دوره موجب شد مسائل زنان به حاشیه رفته و بیشتر از آنکه جنبه اجتماعی پیدا کند بوی سیاست بگیرد و مشکلات جامعه زنان را بیشتر کند. از همین رو سه تن از نمایندگان زن مجلس فعلی یعنی خانم ها پروانه سلحشوری، فاطمه ذوالقدر و طیبه سیاوشی به تحریریه «پایگاه خبری و تحلیلی  دیده بان ایران» آمدند تا 7 ماه پس از حضورشان در ساختمان بهارستان از تجربه جدیدشان و سختی های «نماینده زن بودن» بگویند؛ مشروح این گفت و گو را در زیر می خوانید:

 

محورهای میزگرد پروانه سلحشوری، فاطمه ذوالقدر و طیبه سیاوشی در پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران  به شرح ذیل است:

 

پروانه سلحشوری: یکسری رسانه ها به صورت هدفمند می خواهند بگویند زنان این دوره مجلس ناکارآمد هستند

طیبه سیاوشی: استقلال جنسیتی زنان در این دوره از مجلس نسبت به دوره های قبل بیشتر است

فاطمه  ذوالقدر: زمانی که وارد مجلس شدیم یک کارزار بود انگار وارد یک میدان جنگ شده بودیم و حتی برای گرفتن زمان برای نطق و تذکرهایمان مانده بودیم

پروانه سلحشوری: صدا و سیما مصاحبه دو ساعته را در 8 دقیقه خلاصه کرد

فاطمه ذوالقدر:فاطمه ذوالقدر:دوبار در نطق اضطراری از رییس جمهور خواستم که حتما از زنان توانمند در وزارت خانه ها استفاده کنند 

 

طیبه سیاوشی: رسانه های اصلاح طلب هم حرف های ما پوشش نمی دهند

 

مشروح میزگرد  نمایندگان مجلس دهم در  پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان  ایران ذیل آمده است: 

 

 

دیده بان ایران: در هفت ماه گذشته عملکرد فراکسیون زنان را چطور ارزیابی می کنید؟ به نظر شما فراکسیون مذکور چند کار مهم در حوزه تخصصی خود که حوزه زنان است، انجام داده است؟

 

پروانه سلحشورى

: فراکسیون زنان یک تشکیلات کاملا مجزایی است و نقد به عملکرد آن مربوط است و تک تک افراد عملکرد جداگانه ای برای خود دارند. پس عملکرد یک فرد، و عملکرد فراکسیونی بصورت متفاوت باید دیده شود. یکسری رسانه ها به صورت هدفمند به دنبال این هستند که بگویند زنان این دوره از مجلس شورای اسلامی ناکارآمد هستند و به همین دلیل مترصد کوچکترین و پیش پا افتاه ترین فرصت هستند تا سوژه ای درست کنند تا زنان را مورد انتقاد قرار دهند.

بنابراین بسیار طبیعی است کسانی که در مجلس بیشتر پیگیر مسائل هستند مورد انتقاد بیشتری هم قرار خواهند گرفت از این رو "دیکته ننوشته غلط ندارد". بنابر این ممکن است و البته طبیعی است که اشتباهات کلامی رخ دهد ولی برای زنان بسیار مطرح میشود در صورتیکه در مورد مردان این چنین نیست.بنابراین یک گروهی به دنبال این هستند تا نشان دهند زنان مجلس دهم کارامدی ندارند در حالی که من می توانم با افتخار بگویم یکی از فعال ترین زنان تمامی دوره های مجلس شورای اسلامی، زنان مجلس دهم هستند.

در این مجلس اولین باری است که در کمیسیون انرژی یک خانم حضور دارد و یا حتی در کمیسیون صنایع و همچنین در کمیسیون هایی که مردانه به نظر می رسند، خانم ها نیز حضور دارند. از طرفی دیگر در کمیسیون تلفیق برای لایحه برنامه ششم توسعه چهار زن و در کمیسیون تلفیق بودجه هم یک زن حضور دارد و این یعنی اینکه زنان در فراکسیون های خودشان فعال هستند.

 

 

طیبه سیاوشی: این موضوع  نوعى خشونت علیه زنان است، متاسفانه رسانه هایی که حتی محورشان خانم ها هستند و شعارشان این است که ما برای خانم ها کار می کنیم، به اینگونه حاشیه ها دامن می زنند در واقع تعامل این رسانه ها نیز تخریبی است. در کشورهای غربی اگر نماینده ای خشونتی علیه زنان حتی در کلام خود داشته  باشد پیگرد قانونی دارد  اما در کشور ما یک خانم با یک بیت شعر مورد انتقاد قرار می گیرد.

متاسفانه ما از طرف جناحی که خودمان را متعلق به آن می دانیم (اصلاح طلب) هم شاهد اینگونه رفتارهاهستیم.

از تیرماه که فراکسیون زنان به طور رسمی کار خود را آغاز کرده، تمام تلاش مان این بود که  یکسری از قوانینی را که یا خلاء در آنها وجود داشته و یا مورد غفلت قرار گرفته بودند را مورد بررسی قرار دهیم، از جمله این اقدامات بررسی تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با اتباع بیگانه است که ما این موضوع را بررسی کردیم و همه نماینده های خانم در این مورد تلاش کردند لذا یک فوریت آن رای آورد و در حال حاضر نیز امیدواریم به صحن علنی مجلس بیاید و به تصویب برسد.

موضوع بعدی که فراکسیون زنان به دنبال بررسی و تصویب آن است مسئله حمایت از حقوق کودکان زیر 18 سال است که صرفا تدابیر قضایی نیست بلکه تدابیر حمایتی از این کودکان است که  متاسفانه در مجلس نهم به تصویب نرسید.

از جمله اقدامات دیگر فراکسیون زنان اختصاص 27 صدم درصد از 9 در صد مالیات بر ارزش افزوده برای توسعه ورزش همگانى به ویژه برای زنان است؛ لذا این مسائل تنها چند مورد از اقداماتی است که فراکسیون زنان به دنبال آن است که متاسفانه این اقدامات بخاطر رسیدگی به لایحه برنامه ششم توسعه به تاخیر افتاده است.

البته فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی پس از بررسی لایحه برنامه ششم توسعه، بررسی لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان را در دستور کار قرار می دهد و در این راستا با حقوق دانان و کارشناسان نیز جلساتی را برگزار خواهد کرد و بنا دارد در دوره دهم این لایحه را به سرانجام برساند. در جامعه مشکلاتی برای کودکان و نوجوانان وجود دارد که نشان دهنده اهمیت تصویب این لایحه در مجلس دارد امروز کودکان و نوجوانان ما یکی از طبقات اجتماعی هستند که نیاز به حمایت قانونى دارند. امروزه ما با مشکلاتی همچون کودک آزاری و بزه دیدگی آنها مواجه هستیم و سه قوه باید از آنان حمایت کنند.

 

 فاطمه ذوالقدر: در مورد مسئله اسید پاشی زنان هم با خانم ملاوردی صحبت کردیم و قرار شد در لایحه خشونت علیه زنان آورده شود؛ همچنین در مورد بیمه بازنشستگی زنان قرار شد خانم هایی که بیشتر از دو فرزند داشته باشند زودتر از مزایای بازنشستگی استفاده کنند.

در مورد کودکان بیوه نیز تلاش می کنیم طرحی را ارائه دهیم که به لحاظ شرعی ، فقهی و قانونی بررسی شود تا شاهد چنین مشکلاتی در جامعه نباشیم.

بحمدالله حضور و فعالیت کاری ، فراکسیونی و کمیسیون زنان مجلس در دوره دهم نسبت به ادوار قبل بیشتر و بهتر بوده که این علاوه بر انگیزه بالآی همکاران و فراکسیون زنان مجلس دهم  نشانگر توقع جامعه زنان ، از نمایندگان خود می باشد وهمه این ها مسئولیت و رسالت ما را بیشتر می کند.

لذاعملکرد فراکسیون زنان مجلس درچنین ماه  گذشته حاکی از این است که  حضور زنان در مجلس دهم صرفا حضور فیریکی و بقول معروف صندلی پرکردن نبوده و بواقع تلاشمان بر این است تا صدای نیمی از جامعه باشیم ما در این 6ماه به اندازه چهار سال قبل کار کرده ایم اما متاسفانه دیده نمی شود.

 

 

1

*دیده بان ایران: با توجه به صحبت هایی که فرمودید اخیرا خانم دانشور عضو شورای شهر تهران در مصاحبه ای گفتند که نماینده های زن مجلس با ما همکاری ندارند؟

 

سیاوشی: ایشان کم لطفی کرده اند، ما که نباید به دنبال آنها برویم. کاش افرادی که به ما کم لطف هستند به ماده 2 برنامه ششم توسعه نگاهی بیاندازند تا ببینند فقط این امر مهمی که همه نسبت به آن تمسخر کردند و گفتند که زنان سرپرست خانوار جزء سیاست های کلان کشور شده اند! با تلاش زنان در سیاستهاى کلان برنامه ششم به تصویب رسید و چقدر تصویب آن کار دشواری بود.

سلحشوری: خانم دانشور تا کنون درخواست یا دعوتی از ما نکرده اند که پاسخ منفی شنیده باشند.

اتفاقا ما خیلی استقبال میکنیم به عنوان نمایندگان تهران که در زمینه های متفاوت با شورای شهر همکاری کنیم.

 

 

دیده بان ایران: نمایندگان زن چقدر خودشان را به عنوان یک نماینده زن باور کرده اند؟ با توجه به مشکلاتی که زنان جامعه دارند اما در بیشتر موضوعات بازهم به مردان وابستگی دارند، چقدر نماینده های زن در مجلس دهم استقلال جنسیتی دارند؟

 

سیاوشی: استقلال جنسیتی زنان در این دوره از مجلس نسبت به دوره های قبل بیشتر است.

در مسئله رای گیری برای بند پیشنهادی مان به سراغ اقایان و حتى آقای قاضی پور رفتم و به ایشان گفتم شما به ما یک قول داده اید (زمانی که بحث اعتبار نامه ایشان مطرح بود) و باید به این مورد رای دهید و ایشان هم رای دادند.

 

*دیده بان ایران: یعنی شرطی کار کردید؟

 

سیاوشی: نه اصلا، در این دوره خانم ها تعامل دارند و به سراغ اقایان مى روند و براى طرح هایمان نیاز به رای آنها داریم.

ما 17 نفر زن در مقابل یک لشکر مرد هستیم؛ جالب است بدانید هفته گذشته یک خبرنگار نروژی  به مجلس آمده بود و می گفت شما خانم ها خیلی تعدادتان نسبت به نماینده های مرد در مجلس کمتر است.نمى ترسید؟

سلحشوری: استقلال جنسیتی به عنوان یک زن یک جنبه است و تعهد سیاسی ما مسئله دیگری است. یعنی ما در راستای آنکه اعضای یک تشکیلات هستیم و به عنوان فراکسیون وارد شده ایم جایی که قرار باشد رای ما فراکسیونی باشد، رای فراکسیونی است؛ اگر مخالفت هایی هم داشته باشیم در جلسات فراکسیون مطرح می کنیم نه اینکه به من بگویند الان باید فلان کار را انجام دهی من هم بگویم چشم. لذا استقلال داریم.

 

ذوالقدر: زمانی که وارد مجلس شدیم یک کارزار بود انگار وارد یک میدان جنگ شده بودیم و حتی برای گرفتن زمان برای نطق و تذکرهایمان مانده بودیم. در جلسه انتخاب وزرا با اینکه همه خانم ها ثبت نام کردیم اما در قرعه کشی نام هیچ کداممان درنیامد و در پایان هم خانم سلحشوری وقتی یکی از آقایان فراکسیون را گرفتند و نطق خود را ارائه کردند.

به هر حال ما هدفمان این است تا صدای زنان جامعه  را برسانیم و سعی کرده ایم در تذکرات لوایح شرکت کنیم در حالی که خانم های دوره های قبل اینطور نبودند و حتی خود آقایان می گفتند خانم ها فقط می آمدند و کارت می زند و صندلی اشغال می کردند.

در دیداری که با آیت الله هاشمی رفسنجانی داشتیم ایشان به نکته خوبی اشاره کردند و گفتند باید سعی کنید مجلس را از غلبه مردانه بیرون آورید.

 

سیاوشی: علی رغم اینکه تمام سایت های اصلاح طلب که سیاست های دوگانه صدا و سیما را محکوم می کنند، خودشان از این سیاست ها استفاده می کنند و به زنان مجلس اتهام کم کاری می زنند. من نباید به دنبال رسانه ها بدوم اگر رسانه ها مایل هستند و میخواهند برای جامعه کار کنند بیایند از ما خوراک شان را بگیرند.

 

2

 

دیده بان ایران: با توجه به صحبت هایی که فرمودید در رابطه با ارائه نطق ها، چرا در مجلس به دنبال سهمیه جنسیتی نیستید؟

 

ذوالقدر: باید در این رابطه آیین نامه اصلاح شود چرا که طبق آیین نامه 5 نفر می توانند تذکر شفاهی دهند.

سلحشوری:

من زیاد دوست ندارم مردان لطفی کنند و از اینکه مورد لطف مردانه قرار بگیرم بسیارم بدم می آید، بحث این است که ما بدون نطق و تذکر نبودیم اما با این وجود رسانه ها چقدر همین نطق ها را منعکس کردند؟!

زرآبادىی، الماسی، سعیدی، مافی، اولاد قباد، سیاوشی و دیگر دوستاننطق و تذکر داشته اند ، که اصلا رسانه ها روی آن مانور ندادند اما اگر از آقایان بود حتما مهم جلوه داده می شد.

ما نشست مطبوعاتی برگزار کردیم تا عملکرد 6ماهه فراکسیون زنان را اعلام کنیم . البته چون خود را موظف میدانستیم که به مردم پاسخگو باشیم به صورت مکتوب به مردم گزارشی از عملکرد فراکسیون را ارائه دادیممن به شخصه علاقهاین را ندارم که در مورد شخص خودم خیلی رسانه ای کار انجام دهم. بیشتر علاقه مندم تا بتوانم کاری که در نهایت برای مردم مفید است انجام شود و حتی اگر منعکس هم نشود برایم مهم نیست چرا که در حوزه تبلیغات آدم ضعیفی هستم که به شخصیتم بر میگردد. به نظرم اگر برای مردم کار می کنیم ضرورتی ندارد خخودمان را بخواهیم خیلی مطرح کنیم.

اخیرا مصاحبه ای با 20:30 داشتم که واقعیتش نمی دانستم 20: 30 است چون اصلا تلویزیون نگاه نمی کنم، متاسفانه عوامل 20:30 ،  یک مصاحبه 2 ساعته را در 8 دقیقه خلاصه کردند من در آن مصاحبه گفتم دیگر نمی خواهم برای نمایندگی بیایم زیرا معتقدم اگر نماینده واقعی باشم در 4 سال آنقدر می توانم کار کنم که برای مردم کافی باشد لذا 4 سال زمان کمی برای یک نماینده نیست که بخواهد کاری انجامی دهد اما آنها این حرف مرا انعکاس ندادند.

 

دیده بان ایران: چرا واکنشی به این مصاحبه نشان ندادید؟

 

سلحشوری: اگر اینگونه باشد ما هر روز باید درگیر پاسخگویی در مورد شبهات باشیم. به هر حال در آینده تلاش ما دیده خواهد شد.

 

سیاوشی: من به مناسبت روز منع خشونت تذکر دادم و توقع داشتم حداقل جناح اصلاح طلب آنرا پوشش دهد اما متاسفانه چیزی ندیدم و فقط یکی دو سایت به من زنگ زدند و گفتند این فایل تذکر شما در گروه هایی که فمنیست هستند کار شده می خواستیم ببینیم شما فمنیست هستید یا نه؟!

 

1

 

*دیده بان ایران : بیش از 61 درصد از دانشگاه ها را دختران تشکیل می دهند، دخترانی که با معضل گشت ارشاد دست و پنجه نرم می کنند، البته این گشت ارشاد فقط مختص زنان بی حجاب نیست؛ فراکسیون زنان اصلا راهکار برای حل این موضوع داده است؟ از طرفی هم دولت یازدهم با شعار به کار گرفتن نیمی از افراد جامعه شروع به کار کرد، عملا به هیچ نتیجه ای نرسید، البته به غیر از خانم ملاوردی، ابتکار و افخم؛  دولت استقبال چندانی ازبه کارگیری زنان در پست های مهم دولتی نکرد و دو سه انتصابی هم که انجام شد به خاطر به راه افتادن کمپین "نه به کابینه مردانه اعتدال" بود؛ مشخصا رایزنی شما به عنوان نمایندگان ملت در مواجهه با دولت برای به کارگیری زنان چقدر بوده است؟

 

ذوالقدر: دوبار در نطق اضطراری از رییس جمهور خواستم که حتما از زنان توانمند در وزارت خانه ها استفاده کنند و جلسه ای که اخیرا با وزیر ورزش داشتیم هم این موضوع را مطرح کردیم و ایشان گفتند خانم های توانمند را معرفی کنید.

در مورد گشت ارشاد هم باید بگویم باید شرایط اقتصادی درست شود زیرا اگر شرایط اقتصادی برای افراد جامعه  فراهم باشد دیگر آن جوان فرصت آمدن به خیابان ها را ندارد، چرا بیست سال پیش اینگونه مسائل را نداشتیم چون شغل برای جوانان فراهم بود و جوان زودتر سرو سامان میگرفت.

موضوع دیگر بحث تهاجم فرهنگی است؛ به هر حال نمی توان ماهواره ها را جمع آوری کرد لذا باید صدا و سیما برنامه های خودش را تقویت کند تا جوانان سرگرم رسانه ملی شوند نه ماهواره ها. با توجه بِه پیشرفت تکنولوژی و عصرارتباطات که دنیا به یک دهکده کوچک تبدیل شده است و لاجرم نمی توان مانند گذشته از تبادل اطلاعات در أقصی نقاط دنیا جلو گیری کرد لذا باید صدا وسیما از این قافله تشابان تبادل اطلاعات از حیث تولید محتوا و جذب مخاطب و رفع شبهات عقب نمایند.

سیاوشی: 37 سال از انقلاب می گذرد و تمام برخوردها در تمام عرصه های فرهنگی سلبی بوده است. ما باید انگشت اتهام را به سمت خودمان بگیریم نه به سمت جوانان.

سلحشوری:

ما به رییس جمهور نامه نوشتیم و درخواست کردیم تا از خانم ها در مناصب دولتی استفاده کنند که حکم خانم احمدی پور بعد از نامه ما زده شد. ماهر جایی که می رویم به عنوان اولین دغدغه مان این را مطرح می کنیم که از خانم ها در مناصب دولتی استفاده شود.این موضوع اصلا لطفی در حق زنان نیست بلکه خانم ها لایق آن هستند.

ما باید سرایط را برای زندگی بهتر جوانانمان فراهم کنیم و بجای رویکردهای سلبی از رویکرد های ایجابی استفاده کنیم

شرایط ازدواج جوانان باید فراهم شود متاسفانه بچه های ما با اینکه بسیار توانمند هستند اما من مسوول نتوانسته ام هویت ایرانی اسلامی را به آنها بدهم پس ایراد از جوانان ما نیست بلکه ایراد از من مسوول است که در حق آنها کم کاری کرده ایم. در ترکیه و سایر کشورهای. مسلمان که گشت ارشادی وجود ندارد اما افراد حجابانتخاب کرده اند زیرا به آن باور رسیده اند و حجاب را برگزیده اند، بنابر این کار سلبی جواب نمی دهد.

 

 

 

*دیده بان ایران: یکی از موضوعات فاجعه آمیز کلان شهر ها مثل تهران موضوع زنان بی خانمان است که طبق آخرین آمار رسمی 2000 زن  بی خانمان داریم، فراکسیون زنان مشخصا چندبار در این موضوع ورود کرده است؟

 

سیاوشی: عقیم کردن ممکن است فقط یک مشکل از آنها را حل کند نه همه مشکلات آنها را. باید سیاستهاى حمایتى از این زنان را بیشتر کرد به بهانه افزایش جمعیت امکانان رایگان به آنها نمى دهند،این سیاست جمعیتی غلط است؛ باید ببینیم که می خواهیم جمعیت را کیفی ارتقا دهیم یا کمی؟

اخیرا خانم ها و آقایان فراکسیون امید و همچنین فراکسیون زنان دیداری از محله های دروازه غار داشتند که با صحنه های تکان دهنده ای مواجهه شده بودند.

 

دیده بان ایران : نظر شما در مورد رجال سیاسی چیست؟ آیا فراکسیون برنامه ای در این باره دارد؟

 

ذوالقدر: رجال سیاسی می تواند 2 معنی داشته باشد یکی تحت الفظی و دیگری اصطلاحی است، لذا هرکسی که توانایی انجام کار سیاسی بعلاوه شرایط وصلاحیتهای لازم را داشته باشد رجال سیاسی است.

سیاوشی: توصیه می کنم آقایان کتاب "زن در آینه جمال و جلال" آیت الله جوادی آملی را بخوانند. ایشان می گویند رجل یک لغت عام است و به نظر من برداشت مرد از رجل یک برداشت سلیقه ای است.

گفت و گو: نفیسه عبدالهی

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

  • کارمند

    سرکار خانم ذوالقدر و خانم سلحشوری
    سلام علیکم
    احتراما در صورت امکان ترتیبی اتخاذ فرمایید سن بازنشستگی زنانی که مایلند با 20 سال و 20 روز حقوق بازنشست شوند به 45 سال موافقت شود به خدا سوگند فرزندان زیر 7 سال جهت مراقبت، تربیت و رسیدگی به تحصیلات ( بدو ورود به اول ابتدایی) نیاز به حضور مادر در خانه دارند و از طرفی سرزندگی و شادابی مادر در خانواده به منزله شادابی و نشاط خانواده خواهد بود و از طرف دیگر جا برای جوانان جویای کار باز خواهد شد. خواهشمند است در این خصوص مجددا نظرات خود را به مجلس محترم شورای اسلامی ارائه نمایید. با تشکر واحترام

ارسال نظر