کد خبر: 11065
A
یک آسیب شناس اجتماعی در گفت و گو با دیده بان ایران؛

نباید از افرادی که خودکشی می کنند قهرمان بسازیم!

جعفر بای: خودکشی به واسطه تقلیدی بودن آن نوعی حس اثرپذیری برای تماشاگران به همراه دارد، به همین دلیل انتشار هرگونه خبر در مورد خودکشی اثر نامطلوبی را در افکار عمومی بر جای می گذارد و خبر خودکشی می تواند تاثیر نامطلوبی را بر شنونده و بیننده از خود بر جای گذاشته و تاکید بر آن است که خودکشی را حدالمقدور در فضای عمومی اعلام نکنند.

نباید از افرادی که خودکشی می کنند قهرمان بسازیم!

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران؛ چندی است که شاهد انتشار اخباری مبنی بر ازدیاد آمار خودکشی در کشور؛  از طریق روش های جدید هستیم.

اخبار این رویدادها به همراه تصاویر و فیلم هایی از لحظه مرگ این افراد یا در ابتدا اقدام و سپس منصرف شدن آنها در تمام شبکه های مجازی و رسانه ها به سرعت انتشار یافته و دست به دست می چرخد.

این در حالی است که مخاطبان رسانه ها و شبکه های مجازی را افرادی عمدتا" در گروه سنی جوانان و نوجوانان تشکیل می دهند ، برخی با دیدن این تصاویر تحت تاثیر قرارگرفته و برخی دیگر به صورت تفریحی این اخبار را به دوستان خود بازنشر می کنند تا به صورت گروهی موضوعی برای بحث و سرگرمی داشته باشند و اما گروهی از افراد هم شامل کودکانی می شوند که هیچ پیش زمینه ای از این موضوع نداشته و شاید فکر میکنند اقدام خوبی برای جلب توجه باشد و متاسفانه شاید برخی دیگر از مخاطبان این تصاویر و فیلم ها، افرادی باشند که برای اقدام به خودکشی دل و جرأت لازم را نداشته و حالا با دیدن افرادی که همانند آنها بوده و اقدام خود را برای خودکشی عملی کرده اند، پیرو همین مسیر و همین افراد، دست به خودکشی بزنند.

جعفربای در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران؛ در خصوص علت زیاد شدن پدیده ای به نام «خودکشی در مترو» اظهار کرد: خودکشی در مترو، یک امر مُد پرستی و مُد گرایی در بین جوانان است و این نوع خاتمه دادن به زندگی  در بین این افراد، امری آموزش پذیر شده است.

بای ادامه داد: پدیده خودکشی امری تقلیدی است. وقتی اخبار خودکشی در رسانه آنهم در این وسعت انعکاس پیدا می کند. مردم؛ بسیاری از روش هایی را هم که نمی دانستند را توسط اخبار منتشر شده، آموزش می بینند و زمانی که  با مشکل مواجه می شوند، اولین گزینه ای که به ذهنشان میرسد خودکشی است.

این آسیب شناس اجتماعی خاطر نشان کرد: انتشار تصاویر فردی که خودکشی کرده، باعث ترویج این آسیب اجتماعی می شود. در صورتیکه ما نباید از افرادی که خودکشی می کنند قهرمان و اسطوره بسازیم.

وی با اشاره به اینکه پخش تصاویر خودکشی باعث می شود که قبح آن از بین برود تصریح کرد: انتشار تصاویر کسانی که اقدام به خودکشی می کنند باعث اشاعه این عمل می شود بنابراین به نظر بنده نباید این موضوعات از طریق رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی نمایش و تبلیغ داده شود.

بای در پاسخ به این سوال که برای جلوگیری از خودکشی در مترو چه راهکاری را می توان بکارگرفت، گفت: قرار بر این بود تا اقداماتی همچون دریچه ای شیشه ای در هنگام ورود به قطار در نظر بگیرند که بنده معتقدم این اقدامات زودگذر است و باید برای حل معضل خودکشی اقدامات ریشه ای انجام شود.

این آسیب شناس اجتماعی معتقد است: باید بررسی میدانی از جوانان صورت بگیرد که یک جوان به چه علت اقدام به خودکشی می کند و اگرعدم اشتغال، شکاف طبقاتی و مشکلات اقتصادی جوانان را به سوی خودکشی می کشاند، پس باید برای این معضلا جامعه راهکاری اندیشیده شود و برای حل معضل جامعه باید مسئولان پیگیر شوند.

بای افزود: خودکشی از جمله کنش های اجتماعی است که به واسطه تقلیدی بودن آن، به نوعی حس همدردی اثرپذیری برای تماشاگر را به دنبال دارد، به همین دلیل انتشار هرگونه خبر در مورد خودکشی اثر نامطلوبی را در افکار عمومی بر جای می گذارد و خبر خودکشی می تواند تاثیر نامطلوبی را بر شنونده و بیننده از خود بر جای گذاشته و تاکید بر آن است که خودکشی را در صورت امکان منتشر نکنند.

نوگل تاجدوزیان 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر