کد خبر: 11576
A
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی:

اسنپ و تپسی نیازی به مجوز راهور ندارند

ژانس‌های موبایلی ازهمان ابتدای ورود به عرصه خدمات مورد استقبال مردم قرار گرفتند اما مسئولان شهری چندان دل‌خوشی از فعالیت این سرویس‌ها ندارند. بعد از اظهارنظر رئیس سازمان تاکسیرانی درمخالفت با این سرویس‌ها، وزیر ارتباطات از فعالیت نرم‌افزارهای تاکسی‌یاب دفاع کرد، حالا هم رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی گفته که این آژانس‌های موبایلی نیازی به مجوز راهور ندارند.

اسنپ و تپسی  نیازی به مجوز راهور ندارند

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران؛  آژانس‌های موبایلی ازهمان ابتدای ورود به عرصه خدمات مورد استقبال مردم قرار گرفتند اما مسئولان شهری چندان دل‌خوشی از فعالیت این سرویس‌ها ندارند. بعد از اظهارنظر رئیس سازمان تاکسیرانی درمخالفت با این سرویس‌ها، وزیر ارتباطات از فعالیت نرم‌افزارهای تاکسی‌یاب دفاع کرد، حالا هم رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی گفته که این آژانس‌های موبایلی نیازی به مجوز راهور ندارند.


تقی مهری درنخستین اظهارنظر خود درباره فعالیت آژانس‌های آنلاین مسافربری این توضیحات را ارایه کرد: «این آژانس‌ها مجوز نگرفته‌اند و باید درساماندهی که توسط شهرداری‌ها و وزارت کشور صورت می‌گیرد، تحت عنوان شرکت‌های حمل‌ونقل بار یا مسافر مجوز بگیرند.» آنطور که او به ایسنا گفته است؛ هیچ نیازی نیست صاحبان آژانس‌های آنلاین تاکسی‌یاب ازسوی پلیس راهنمایی و رانندگی مجوز دریافت کنند: «فعالیت این آژانس‌ها می‌تواند در زمینه کاهش حجم ترافیک و آلودگی هوا نیز، موثر باشد اما همان‌طور که گفتم، حتما باید مجوز‌های مربوطه را اخذ کنند.»


اعتراض سازمان تاکسیرانی دفاع عضو شورا


فعالیت نرم‌افزارهای تاکسی‌یاب با عنوان اسنپ و تپسی اگرچه از سه‌سال قبل آغاز شده، اما از یک‌سال‌‌ونیم قبل مشتریان این سازمان‌ها بیشتر شده و محبوبیت زیادی هم کسب کرده‌اند؛ محبوبیتی که باعث شد تا نهادهای تاکسیرانی و آژانس‌ها در این‌باره احساس خطر کنند. چندی پیش میثم مظفر، رئیس سازمان تاکسیرانی درباره فعالیت آژانس‌های آنلاین گفت: «نحوه جذب و فعالیت رانندگان این خودروها مشخص نیست و از آنجا که هیچ‌گونه مجوز فعالیتی ندارد، لازم است ارگان‌های ذیربط به این مسأله ورود کنند.» همان زمان البته علی صابری، عضو حقوقدان شورای شهر تهران در گفت‌وگو با «شهروند»، از فعالیت آژانس‌های آنلاین دفاع کرد: «اگر این تاکسی‌ها تبلیغ کنند و آژانس‌های رسمی هم تبلیغات جداگانه‌ای داشته باشند، مردم حق دارند هر کدام را انتخاب کنند. دراین شرایط دولت می‌تواند هیچ دخالتی نکند.» او چند روز بعد درجلسه غیرعلنی شورای شهر تهران در واکنش به مخالفت‌هایی که با فعالیت این تاکسی‌های آنلاین می شود، سخنانی را مطرح کرد: «این رویه که با هر پدیده جدید مقابله شود، باید اصلاح شود، باید به دنبال راهکاری بود تا منافع همه درآن حفظ شود. برخورد با پدیده‌های جدید باید روند دیگری به خود گیرد. به هر روی این پدیده شکل گرفته و مردم از آن استفاده می‌کنند و این‌که امروز گفته می‌شود دارای امنیت نیست و سخنانی از این دست درست نیست. به جای مقاومت دربرابر پدیده‌های جدید می‌بایست روش‌های مسالمت‌آمیز را درپیش گرفت.»


شورا راهکار بدهد


با گسترش فعالیت آژانس‌های موبایلی اتحادیه صنف فناوران رایانه وابسته به اتاق اصناف ایران نیز از دو نرم‌افزار معروف تاکسی‌یاب آنلاین به دادگاه شکایت کرد و آنها را متهم به نداشتن مجوز فعالیت کرد. اتحادیه آژانس‌ها و رانندگان تاکسی نیز، از اسنپ و TAP٣٠ شکایت کرده و خواستار منحل‌شدن این شرکت‌ها شده که سخنان سیدعلی رضوی، مدیر ساماندهی آژانس‌های تهران، شمیرانات و ری درباره طرح شکایت در دستگاه قضائی این موضوع را تأیید می‌کند. علی صابری درمواجهه با این اعتراضات نیز، گفت: «وظیفه ما به‌عنوان شورای اسلامی شهر این است که به کارهای اینچنینی وارد شویم تا راهکار‌های مدبرانه درکنار حفظ منافع اقشار مختلف اتخاذ کنیم. من ازکمیسیون عمران و حمل‌ونقل و نیز کمیته مربوطه می‌خواهم به این موضوع ورود کنند تا بیش از این امنیت روانی مردم دچار خدشه نشود.»


جانبداری وزیر ارتباطات از کسب و کارهای اینترنتی


یک هفته قبل هم محمود واعظی، وزیر ارتباطات در برنامه تلویزیونی از فعالیت آژانس‌های آنلاین دفاع کرد: «کسب‌وکارهای سنتی نمی‌توانند جلوی تکنولوژی را گرفته و برای کسب‌وکارهای جدید ایجاد مشکل کنند. درحوزه کسب‌وکارهای جدید براین باوریم که وظیفه دولت آن است فضایی ایجاد کند که علاوه بر آن‌که کسب‌وکارهای سنتی به فعالیت می‌پردازند، شرایط برای کسب‌وکارهای جدید نیز مهیا باشد.» او گفت: «درگذشته هم زمانی که قرار بر راه‌اندازی مراکز خرید بزرگ در دنیا بود، بسیاری از واحدهای کوچک نگران بوده و به اعتراض می‌پرداختند؛ چراکه فکر می‌کردند ایجاد این مجموعه‌ها کسب‌وکار آنها را متضرر خواهد کرد اما بعدها تجربه ثابت کرد که هریک از آنها مشتریان خاص خود را دارند. به این ترتیب درفضا رقابت ایجاد شده و مردم استفاده بردند. حال در زمینه نرم‌افزارها و ابزارهای مدرن نیز همین اتفاق رخ داده است. ما نمی‌توانیم ابزارهای مدرن را دراختیار داشته باشیم و به سبک ۲۰‌سال پیش زندگی کنیم. برهمین اساس لازم است که از این تکنولوژی‌ها دربخش‌های مختلف از کشاورزی و صنعت گرفته تا سلامت و... بهره بگیریم.» رضا باقری‌اصل؛ معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات هم تقابل میان انواع مشاغل را به نفع عموم مردم دانست: «درتمام رسته‌ها و مشاغل این اتفاق جریان دارد و طبیعی است که این یک چالش گذرا بوده و شرایط باثبات خواهد شد.»

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر