کد خبر: 11725
A

چرا دانشگاه‌های معتبر در زمینه پارازیت‌ها سکوت کرده‌اند؟/ نباید سهل‌انگاری کنیم

رئیس اداره بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: اینکه وزارت بهداشت هنوز نتوانسته در خصوص پارازیت‌ها واکنش قاطعی نشان دهد به این دلیل است که مستند علمی و معتبری در دست ندارد.

چرا دانشگاه‌های معتبر در زمینه پارازیت‌ها سکوت کرده‌اند؟/ نباید سهل‌انگاری کنیم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، علی گورانی، رئیس اداره بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت در مورد پیگیری‌های وزارت بهداشت در خصوص پارازیت‌ها گفت: برابر استاندارد ایران انرژی پرتوها هیچ گاه نباید بیش از 61 ولت به مردم برسد. اکنون همه سیستم‌های رادیویی ما در محدوده قانونی قرار داد و پارازیت‌ها در ایران در محدوده استاندارد قرار گرفته است.

گورانی با اشاره به اظهارات وزیر بهداشت مبنی بر اینکه اطلاعات مستندی در خصوص پارازیت‌ها در دست نداریم، گفت: این اظهارات به این موضوع باز می‌گردد که اعداد به دست آمده از استاندارد قانونی بیشتر نیست. یک اصلی در دنیا وجود دارد به نام "آلارا"، به این معنی که تا جایی که امکان دارد؛ پرتوها را باید کاهش داد. این موضوع هم توجیه اقتصادی و هم توجیه منطقی دارد.

وی ادامه داد: به‌ عنوان مثال گفته می‌شود تا حد امکان بهتر است؛ کمتر از تلفن همراه استفاده شود، اما به طور کلی هیچ مستندی وجود ندارد که اصلا نباید از تلفن همراه استفاده کنیم.

وزارت بهداشت مستندات علمی و معتبر در دست ندارد

گورانی در مورد مستنداتی که وزارت بهداشت در زمینه پارازیت‌ها در اختیار دارد، خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم در زمینه آسیب‌های پرتوها نظر حقوقی و قانونی بدهیم، باید بر اساس مستندات علمی و معتبر باشد. اینکه وزارت بهداشت هنوز نتوانسته در این خصوص واکنش قاطعی نشان دهد به این دلیل است که مستند علمی و معتبر در دست نیست.

وی افزود: پیگیری‌ها در این خصوص را ادامه می‌دهیم، ولی بر اساس اطلاعات داخلی و خارجی مستندی در دست نیست که بتوان گفت در محدوده‌ای آسیب وجود دارد. به همین خاطر وزارت بهداشت بنا را بر احتیاط می‌گذارد. جنبه احتیاط به این معنا است که در خصوص پرتوها در دنیا ابهاماتی وجود دارد.

گورانی خاطرنشان کرد: بر این اساس به این نتیجه می‌رسیم که از آنجایی که ما در دنیا ماهیت پرتوها را به خوبی نمی‌شناسیم در این خصوص بهتر است؛ سهل انگاری نکنیم.

رئیس اداره بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت بیان کرد: یک مرکز تحقیقات سرطان وابسته به سازمان جهانی بهداشت وجود دارد که خطرات پدیده‌های مختلف را بعد از رسیدن به اعتماد علمی به جهانیان اعلام می‌کند. این مرکز خطرات پرتوهای رادیوفراکانس‌ها را در دسته "احتمالا سرطان‌زا" قرار می‌دهد؛ یعنی در این خصوص ابهام وجود دارد؛ نه می‌توان آن را رد کرد و نه می‌توان آن را قبول کرد.

دانشگاه‌ها اطلاعاتشان را در اختیار وزارت بهداشت قرار دهند

گورانی در خصوص پیگیری‌های وزارت بهداشت در زمینه پارازیت‌ها گفت: وزارت بهداشت پیگیر موضوع پارازیت‌ها است و برای آگاهی در این مورد تقاضا هم وجود دارد. هر شخصیتی در هر رده علمی اگر اطلاعاتی در خصوص پرتوها در دست دارد به ما منتقل کند تا ما نیز آن را برای آگاهی شهروندان اطلاع‌رسانی کنیم.

وی تصریح کرد: مراکز دانشگاهی مانند صنعتی شریف، امیرکبیر، علم و صنعت و ... که دانشکده‌های تخصصی مخابرات الکترونیک دارند؛ اگر اطلاعاتی دارند در اختیار ما قرار دهند. اگر دلیل محکمی به دست آید؛ وزارت بهداشت آن را اعلام خواهد کرد.

رئیس اداره بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت در پایان گفت: باید به این نکته توجه کرد که به عنوان مثال دانشگاهی مانند صنعتی شریف چرا در این خصوص سکوت کرده است، مگر دانشکده‌های برق و الکترونیک ندارد که بتواند به ما در این زمینه کمک کند؟ این دانشگاه در دنیا از رتبه قابل توجهی برخوردار است، ولی چرا در خصوص این پرتوها اظهار نظر نمی‌کند؟ علوم پزشکی در این مورد مصرف کننده اطلاعات دانشگاه‌ها است. این موضوع را به صورت فراخوان اعلام می‌کنیم تا هرکس در زمینه پرتوها اطلاعاتی دارد؛ برای روشن شدن ذهن مردم در اختیار وزارت بهداشت قرار دهند.

منبع: ایلنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر