کد خبر: 11903
A

احمد مسجدجامعی در شورای شهر چه کرد؟

شجاع پوریان: خوشحالیم که شنیده شده خروجی کل این تهران‌گردی‌ها به‌زودی به‌صورت کتابی در اختیار مردم قرار خواهد گرفت تا برای اولین بار از سایه به آفتاب آمدن مشکلات و دیده شدن هویت شهر، با بیان و زبان خود شهروندان تهرانی در تاریخ این شهر ثبت شود.احمد مسجدجامعی در طول ریاست یک‌ساله خود بر شورای شهر نیز با ایجاد ساختارهایی مدیریتی و نو، ریل‌گذاری مناسبی برای آینده شورا انجام داد.

احمد مسجدجامعی در شورای شهر چه کرد؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، ولی‌الله شجاع پوریان در سرمقاله امروز روزنامه همدلی با عنوان « حیف از آن رفتن،شکر از این آمدن» به بازخوانی کارنامه مدیریتی احمد مسجدجامعی در سه دهه گذشته پرداخته است و در بخشی از این نوشته درباره عملکرد مسجدجامعی در شورای شهر نوشته است:

کمتر فعالیتی از ایشان می‌توان یافت که نظریه‌ای در پس آن نباشد و همواره در نظر و عمل به اعتماد به مردم، ایمان به توان آنها و واگذاری امور به ایشان پرداخته‌اند.

با بررسی تجربه باارزش و ده‌ساله ایشان در شورای شهر هم همین مسیر را می‌توان مشاهده کرد. چه آن زمان که در کسوت ریاست کمیسیون فرهنگی مشغول به کار بودند و با رویکردی فرهنگ‌پایه، برنامه‌محور، پژوهش‌محور و با ارتباط با اهالی فرهنگ و رسانه تلاش برای جلب توجه و نظر شهروندان به روح شهر و کرامت انسانی شهروندان داشتند و چه زمانی که در کسوت ریاست ستاد هماهنگی و اجرایی شورایاری‌ها، با ایجاد ساختارهایی نو، برگزاری انتخابات شورایاری‌ها در شرایطی سخت و همراه با مخالفت‌ها و سنگ‌اندازی‌های فراوان، باز کردن راه ارتباط شورایاران و شورای شهر با وارد کردن آنها به صحن شورا و بسیاری فعالیت‌های دیگر، چنان به تثبیت این نهاد مردمی پرداختند که امروز کمتر کسی است که بتواند به‌راحتی در مخالفت بنیادی با آنها صحبتی داشته باشد، اتفاقی که در آن سال‌ها به کرات مشاهده می‌شد.

تهران‌گردی‌های مسجدجامعی نیز نقطه درخشان دیگری در کارنامه ایشان هستند. هر چند در بازه‌هایی از این چهار سال، برخوردهای به‌دور از انصافی نیز با این حرکت شد، ولی ایشان این رویکرد شهرپژوهی را که امروزه به‌عنوان رویکردی علمی و جهانی نیز شناخته می‌شود و با عناوین مختلفی نظیر توریسم محلی و رویکرد اجتماع‌محور و عارضه‌یابی بی‌واسطه و... هم شناخته می‌شود، بی‌هیچ ادعایی ادامه دادند و خروجی این تهران‌گردی‌ها هم برای استفاده کمیسیون‌های شورا ارائه شد و در موارد متعددی نیز منجر به تصویب مصوبه‌هایی در شورا یا اقداماتی توسط مدیریت شهری و دیگر سازمان‌های مرتبط شد و امروز به الگویی برای بسیاری از مدیران و مسئولان و پژوهش‌گران تبدیل شده‌است. 

خوشحالیم که شنیده شده خروجی کل این تهران‌گردی‌ها به‌زودی به‌صورت کتابی در اختیار مردم قرار خواهد گرفت تا برای اولین بار از سایه به آفتاب آمدن مشکلات و دیده شدن هویت شهر، با بیان و زبان خود شهروندان تهرانی در تاریخ این شهر ثبت شود.احمد مسجدجامعی در طول ریاست یک‌ساله خود بر شورای شهر نیز با ایجاد ساختارهایی مدیریتی و نو، ریل‌گذاری مناسبی برای آینده شورا انجام داد. 

اضافه کردن سه کمیسیون جدید یعنی کمیسیون‌های معماری و شهرسازی، سلامت و محیط زیست و نظارت و حقوقی که در ابتدا مخالفان زیادی در خود شورا هم داشت و بعد از تایید مقام معظم رهبری و تمجید ایشان از این نگاه، مخالفت‌ها از بین رفت تا راه‌اندازی پنج کمیسیون مشترک با نمایندگان مردم تهران در مجلس شورای اسلامی برای اولین بار از آن جمله است. 

از تلاش‌هایی که به همراه وزیر محترم مسکن داشت و منجر به شکل‌گیری کمیسیون هشتم دولت موسوم به کمیسیون تهران و کلان‌شهرها شد، تا دعوت از وزرا و معاونین رئیس جمهور و مقامات کشوری به صحن شورا که در راستای وظایف رئیس شورا و بالا بردن شان و جایگاه این نهاد نظارتی، اقداماتی فراموش نشدنی هستند. برگزاری نشست‌های علمی با حضور اساتید معتبر دانشگاهی و بین‌المللی برای بالابردن آگاهی کارکنان و مشاوران شورا نیز از اقدامات ماندگار دوره مدیریت یک ساله ایشان بر شورا بود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر