کد خبر: 12212
A
"دیده بان ایران" گزارش می دهد؛

رئیس اتاق اصناف ایران: مالک پلاسکو بنیاد مستضعفان است مالکیت کسبه مشخص نشده است / کسبه پاساژ پلاسکو در گفت و گو با دیده بان ایران: مالک ساختمان، بنیاد مستضعفان بود اجازه بازسازی نداشتیم فقط عوارض تجاری می دادیم

مالک ساختمان، بنیاد مستضعفان بود اجازه بازسازی نداشتیم فقط عوارض تجاری می دادیم . بسیاری از واحدها قولنامه ایی بودند.

رئیس اتاق اصناف ایران: مالک پلاسکو بنیاد مستضعفان است مالکیت کسبه مشخص نشده است / کسبه پاساژ پلاسکو در گفت و گو با دیده بان ایران: مالک ساختمان، بنیاد مستضعفان بود اجازه بازسازی نداشتیم فقط عوارض تجاری می دادیم

دیده بان ایران:  پلاسکو در پنجاه و چهارمین سال ساخت خود فرو ریخت! بیش از یک روز از حادثه پلاسکو می گذرد تلاش ها برای آوار برداری از یک ساختمان همگان را به این نتیجه رسانده است که با فروریختن ساختمان پنجاه و چهار ساله باید  انتظار  یک فاجعه ملی را داشته باشیم؛ عدم امکانات آتش نشانانی را به کام مرگ کشاند و کشور را با بهت و ناراحتی فرو برد اما پلاسکو اولین ساختمان کهنه و در انتظار فاجعه پایتخت ایران نبود ساختمان های بسیاری هستند که انتظار یک جرقه و یا تکان را می کشند تا غبار شان را بر سر اهالی بریزند. پایتخت ایران پر از بافت های فرسوده و کوچه های باریک است که هر اتفاقی  در آنها ممکن است عزای عمومی دیگری را در پی داشته باشد.

اما چه کسی پاسخگوی حادثه پلاسکو است 

ساکنان پایتخت ایران بر این باورند که بافت های فرسوده تهران باید نوسازی شود اما واقعیت آن است که شهرداری چندان دل در گرو بازسازی بافت های فرسوده ندارند. تنها ساعتی از حادثه  پلاسکو نگذشته بود که مسئولان شهری برای آنکه از مسئولیت شانه خالی کنند  با انتشار اسنادی اعلام کردند که کسبه علی رغم هشدار ما بی توجه بودند! اما پیگیری های خبرنگار دیده بان ایران؛ واقعیت دیگری را آشکار کرد. اکثر کسبه پاساژ پلاسکو مالک نیستند! یکی از کسبه پاساژ پلاسکو به دیده بان ایران می گوید:" ما مالک ساختمان پلاسکو نبودیم، وقتی مالک نیستیم چطور می توانیم ساختمان را تخریب یا بازسازی کنیم. مالک اصلی ساختمان بنیاد مستضعفان است تمام اسناد این ساختمان مصادره ای هم گواه ادعای کسبه این پاساژ است. کسبه پاساژ پلاسکو یا با واسطه یا بدون واسطه تعدادی از واحدها و مغازه های داخل پاساژ را خریداری کرده بودند اما مالک کل ساختمان بنیاد مستضعفان بود. بسیاری از واحدها هم قولنامه ایی بودند بنابراین فقط عوارض تجاری می دادیم.

وی در ادامه با اشاره به ادعای مسئولان در مورد عدم تمکین کسبه برای بازسازی پلاسکو به دیده بان ایران گفت:" مالک ساختمان، بنیاد مستضعفان بود اجازه بازسازی نداشتیم فقط عوارض تجاری می دادیم . بسیاری از واحدها قولنامه ایی بودند.

اظهارات رئیس اصناف 

امروز علی فاضلی رئیس اتاق اصناف ایران این ادعای کسبه پاساژ را تایید کرد و به تسنیم گفت: این ساختمان در اختیار بنیاد مستضعفان است، اما وضعیت مالکیت کسبه این ساختمان هنوز احصاء نشده است.

وی در پاسخ به این سؤال که آینده شغلی ۶۰۰ واحد فعال در این برج چه می‌شود، آیا فعالیت آنها احیا می‌شود افزود: فعالیت این واحدها دوباره شروع خواهد شد اما باید در نظر داشت که غالب این واحدها بیمه نبودند و اینکه به آنها خسارتی تعلق می گیرد یا خیر هنوز مشخص نیست.

رئیس اتاق اصناف ایران بابیان اینکه این واحدها شرایط بیمه شدن را نداشته‌اند ادامه داد: بنگاه‌ها، واحد‌های صنفی و تجاری زیادی مانند فعالان ساختمان پلاسکو در کشور وجود دارند که حتی شرایط بیمه شدن را ندارند.

وی تصریح کرد: بنگاه‌ها و واحد‌های تولیدی فعالین ساختمان پلاسکو از مواد اشتعالزا و پلیمری، در مرکز شهر و آن‌هم در برجی که کمترین امکانات را دارد استفاده می‌کردند که شرایط مشابه آنها در سایر نقاط هم وجود دارد.

فاضلی درباره دلایل بیمه نبودن واحدهای ساختمان پلاسکو گفت:  بیشتر این واحد‌ها شرایط بیمه شدن را نداشته‌اند.

 

 

خطر مشابه ساختمان پلاسکو در کمین بازار بزرگ تهران

 

 

وی در پاسخ به این سوال که چرا بنگاه‌های ساختمان پلاسکو تا به امروز ساماندهی نشده اند؟ گفت: مسئولیت ساماندهی این بنگاه‌ها با شهرداری است و ما هم در کنار آنها هستیم. اکنون در بازار تهران نیز وضعیت نامناسبی دارد و در کوچه‌های تنگ و باریک صنوف تولید ما مشغول به فعالیت هستند.

وی افزود: غالب  ساختمان‌های قدیمی و بدون استاندارد خیابان جمهوری که  واحدهای تولیدی در آن قرار دارند، در معرض خطر هستند و باید از حادثه اخیر برای ساماندهی آنها درس بگیریم.

فاضلی تأکید کرد: برخی از واحدهای صنفی در پلاسکو از گذشته پروانه داشته‌اند و از این بات مشکلی نداشتند.

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر