کد خبر: 12418
A
مدیر کل حفاظت محیط زیست در گفت و گو با دیده بان ایران:

تا اوایل فصل بهار آنفلونزای پرندگان کنترل و مهار می کنیم/ بازارهای محلی فروش پرندگان وحشی به صورت مرتب پایش می شود

قربانعلی محمدپور: ممکن است با فروکش کردن سرما و تا اوایل فصل بهار این بیماری کنترل و مهار گردد، اما با توجه به اینکه پرندگان عاملی جهت انتشار این ویروس هستند ممکن است این ویروس تا مدت ها در منطقه استمرار داشته باشد

تا اوایل فصل بهار آنفلونزای پرندگان کنترل و مهار می کنیم/ بازارهای محلی فروش پرندگان وحشی به صورت مرتب پایش می شود
قربانعلی محمدپور، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان گیلان در گفت و گو با دیده بان ایران؛ در خصوص آخرین اقداماتی که درباره آنفلونزای حاد پرندگان در استان گیلان  انجام شده است، اظهار کرد: ممنوعیت شکار پرندگان، گشت و کنترل مناطق، پایش مستمر بازارهای محلی فروش پرندگان وحشی، جمع آوری و دفن بهداشتی نمونه تلف شده در تالاب ها از جمله اقدام های اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان در خصوص مقابله با آنفلوانزای  فوق حاد پرندگان است.
 

 

محمدپور در پاسخ به این سوال که شنیده شده بازار پرنده فروش ها باز هم به فعالیت خود ادامه می دهند و با توجه به اینکه دستور داده شده که باید برای جلوگیری از شیوع این بیماری مغازه پرنده فروش ها بسته شود، آیا اقدامی در این خصوص انجام شده است، گفت: بازارهای محلی فروش پرندگان وحشی در حوزه لنگرود، انزلی، لاهیجان، صومعه سرا و پیربازار رشت به صورت مرتب پایش می شود و با هرگونه عرضه و فروش پرنده وحشی و اهلی برخورد قانونی می گردد. در این خصوص گشت های مشترک با سایر ارگان های دولتی نیز انجام می شود و تاکنون همکاری خوبی در این خصوص انجام گرفته است، متاسفانه مشاهده می شود که برخی در کنار جاده ها نیز اقدام به فروش پرندگان می کنند که در صورت مشاهده  و دریافت گزارش با این قبیل افراد نیز برخورد می شود. از هموطنان نیز تقاضا می گردد در صورت مشاهده  افرادی که اقدام به فروش پرندگان وحشی می کنند، این موضوع  را به محیط زیست اطلاع دهند.
 
وی در خصوص اینکه همکاری مردم برای جلوگیری از شیوع  این بیماری را چگونه ارزیابی می کنید و اینکه  گفته می شود در برخی از شهرها مردم همکاری لازم را به عمل نیاورده اند، خاطر نشان کرد: در اغلب روستاهایی که بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان تائید شده است مردم همکاری مناسبی در معدوم سازی داشته اند و در برخی  از روستاها نیز که با مقاومت مردم روبه رو شده اند با میانجیگری و گفت و گو معدوم سازی انجام گرفته و در این خصوص مشکل خاصی وجود ندارد.
مدیر کل حفاظت محیط زیست در خصوص اینکه تاکنون گزارشی مبنی بر انتقال این ویروس به انسان داشته است، اظهار کرد: هیچ گزارشی مبنی بر انتقال این ویروس به انسان  در دنیا و ایران وجود ندارد و اغلب این ویروس در طیور اهلی و پرندگان وحشی تلفات داده است.
محمدپور با اشاره به اینکه با توجه به نزدیک شدن به پایان فصل زمستان؛ مشخصا چه زمانی را برای کنترل این بیماری تعیین می کنید، خاطر نشان کرد: ممکن است با فروکش کردن سرما و تا اوایل فصل بهار این بیماری کنترل و مهار گردد، اما با توجه به اینکه پرندگان عاملی جهت انتشار این ویروس هستند ممکن است این ویروس تا مدت ها در منطقه استمرار داشته باشد.
وی در پاسخ به این سوال که بیماری آنفلوانزای حاد پرندگان از چه طریق به شهرهای اطراف شیوع پیدا کرده است و آیا پرندگان مهاجر در شیوع این بیماری نقش داشته اند، افزود: پرندگان وحشی می توانند عاملی در انتشار این ویروس باشند اما با توجه به نظر کارشناسان این ویروس توسط انسان و سایر روش ها نیز می توانند به مناطق دیگر منتقل شود.

 

محمدپور با اشاره به اینکه بیشترین تلفات آنفلوانزای حاد پرندگان بیشتر در کدام یک از شهرها گزارش شده است، ادامه داد: تاکنون ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان سویه H5N8 در 12 استان کشور   شده است و هفت شهرستان  استان گیلان نیز آلوده  به این ویروس می باشد. بیشترین تلفات در طیور اهلی دیده شده است و تاکنون گزارشی از تلفات گسترده در پرندگان وحشی در استان وجود ندارد.
مدیر کل حفاظت محیط زیست در خصوص تائید اینکه آنفلوانزای حاد پرندگان قابل سرایت به حیوانات خانگی است، گفت: سویه اخیر تاکنون فقط در طیور اهلی و پرندگان وحشی مشاهده شده و گزارشی از انتقال این ویروس به انسان و سایر موجودات وجود ندارد.
گفت و گو: نوگل تاجدوزیان

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر