کد خبر: 12525
A
عضو کمیسیون بهداشت مجلس در گفت و گو با "دیده بان ایران":

استنشاق الیاف آزبست پلاسکو در دراز مدت خطرزاست

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس: با اشاره به عدم رعایت موارد ایمنی که در برخی آتش نشان ها در محل حادثه پلاسکو مشغول بکار هستند تصریح کرد: تماس مستقیم این افراد با آزبست و یا پشم و شیشه زیان آور است و احتمال اینکه دچار سرطان ریه هم بشوند وجود دارد. به همین دلیل لازم است که این افراد بلافاصله تست های غربالگری را انجام داده تا در صورت بروز هر گونه نشانه تحت مراقبت پزشک قرار بگیرند.

استنشاق الیاف آزبست پلاسکو در دراز مدت خطرزاست

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران؛ در کنار همه خطراتی که در این عملیات وجود دارد استنشاق الیاف آزبست خطری است که می‌تواند تا ۱۰ سال بعد با ابتلا به سرطان خودش را نشان دهد.

اکبر ترکی نماینده حوزه فریدن، چادگان و فریدونشهر در مجلس شورای اسلامی در همین رابطه و شایعاتی که در چند روز گذشته مبنی بر متصاعد شدن گازهای سمی در محل حادثه پلاسکو منتشر شده است به خبرنگار دیده بان ایران گفت: در ساختمانی که ۵۴ سال قبل کار ساختش تمام شده استفاده از آزبست با دانش آن زمان امری عادی بوده است به همین دلیل گازی که از آزبست یا همان پشم و شیشه پس از سوختن در هوا پخش می شود برای ریه خطرناک بوده و قابل نفوذ است اما تا کنون دلایل کافی در این خصوص که این گاز سرطان زاست به اثبات نرسیده است.

وی خاطر نشان کرد: «آزبست» نوع الیاف معدنی است که به‌صورت طبیعی هم پیدا می‌شود و مرگ براثر استنشاق آزبست ممکن است که تا ده سال هم طول بکشد.

این الیاف به سختی تخریب می شوند و بنا براین وقتی این الیاف وارد بافت های شش و دیگر بافت های بدن شدند نمی توانند شکسته یا حذف گردند بنابراین در جای قرار گرفته باقی می مانند و بدن را بیمار می کنند.

وی افزود: گاز گرفتگی بر اثر این نوع مواد و یا رسوب برخی فلزات سنگین که به طور مثال مقنی ها با آن سرو کار داردند  از جمله مواردی است که در دراز مدت بسیار خطرناک خواهد بود.

وی با اشاره به عدم رعایت موارد ایمنی که در برخی آتش نشان ها در محل حادثه پلاسکو مشغول بکار هستند تصریح کرد: تماس مستقیم این افراد با آزبست و یا پشم و شیشه زیان آور است و احتمال اینکه دچار سرطان ریه هم بشوند وجود دارد. به همین دلیل لازم است که این افراد بلافاصله تست های غربالگری را انجام داده تا در صورت بروز هر گونه نشانه تحت مراقبت پزشک قرار بگیرند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی همچنین تاکیید کرد: آتش نشان ها باید با رعایت کامل نکات ایمنی اقدام به آوار برداری این حادثه نمایند تا اوضاع جسمی آنها با خطرات جدی تری مواجه نشود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر