کد خبر: 12583
A
دیده بان ایران گزارش می دهد؛

اصلی ترین سوال پلاسکویی: مدیرعامل آتشنشانی کجاست؟/ چرا مدیر عامل آتش نشانی در مدیریت بحران پلاسکو کمتر حضور دارد

در عکسهای مخابره شده از پلاسکو، عموما جناب شهردار دیده می‌شود که بی‌سیم به دست در حال مدیریت بحران است؛ در فیلمی هم که در همان ابتدای وقوع حادثه پخش شد، جناب شهردار( که خلبان هستند وعلی‌القاعده تخصصی در رابطه با آتشنشانی ندارد) به سبک فیلم‌های هالیوودی در حال فرمان دادن به آتشنشانان است؛ این سوال مطرح است که در لحظات حساس و نفسگیری که نیاز به صدور دستور به آتش نشانان برای رفتن یا نرفتن در داخل تونل‌های حفر شده در آوار پلاسکو هست، مدیرعامل آتشنشانی کجا تشریف دارند؟

اصلی ترین سوال پلاسکویی: مدیرعامل آتشنشانی کجاست؟/ چرا  مدیر عامل آتش نشانی در مدیریت بحران پلاسکو کمتر  حضور دارد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، 6 روز از حادثه فاجعه بار پلاسکو می‌گذرد و اخبار و تحلیل‌های لحظه به لحظه آن فضای رسانه‌ای کشور را قرق کرده است؛ در این حادثه تراژدیک، آتشنشانان قهرمانان اصلی‌اند و بواسطه رشادت‌ها و جانفشانی‌ها میزان محبوبیت این قشر زحمتکش به حد غیرقابل وصفی در نزد عموم مردم بویژه کاربران فضای مجازی افزایش یافته است.

از همان زمان وقوع فاجعه پلاسکو و تشکیل ستاد بحران این حادثه، جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی بروز و ظهور رسانه‌ای مطلوبی داشته و اخبار لحظه به لحظه عملیات آواربرداری و امدادرسانی را به رسانه‌ها مخابره کرده است؛ البته سیالیت و بعضا تناقضات مواضع و سخنان وی نیز در مواقعی بر آتش شایعه‌های پلاسکویی افزوده است؛ برای مثال وی در نخستین ساعات وقوع حادثه مزبور بر کمبود تجهیزات و امکانات سازمان متبوعش با چاشنی گلایه صحه گذاشت اما اندکی بعد کمبود امکانات را تکذیب کرد؛ حال آنکه از سخنان آتشنشانان درگیر در پلاسکو چنین برمی آید که آنها نیز از کمبود امکانات و تجهیزات گلایه مندند؛ فی المثل یکی از آتشنشانان در مصاحبه با روزنامه جهان صنعت گفته است: مسئولان از خریداری کلاه استاندارد 300 هزارتومانی برای آتشنشانان خودداری می کنند!  

پیش تر نیز رحمت الله حافظی عضو شورای شهر از عدم تامین اعتبارات تخصیص یافته به سازمان آتشنشانی جهت تجهیز امکانات انتقاد کرده بود؛ وی در یکی از جلسات شورای شهر گفته بود: در سال 94 مقرر شد که از محل دو درصد عوارض شهرداری، 140 میلیارد تومان برای ارتقاء تجهیزات آتش نشانی تخصیص یابد؛ اما بر اساس آخرین گزارشات تنها 25 میلیارد تومان از این منابع به آتش نشانی پرداخت شده است! 

اما فارغ از اظهارات بعضا متناقض آقای ملکی بعنوان سخنگوی سازمان آتشنشانی که می‌توان آن را ناشی از فشارها و خستگی مفرط دانست و همچنین فارغ از اینکه چرا اعتبارات تجهیز آتشنشانان تامین نشده، سوالی که اذهان را به خود معطوف کرده آن است که چرا مدیرعامل سازمان آتشنشانی آنطور که باید و شاید در صحنه وقوع فاجعه پلاسکو حضور ندارد و از نزدیک امور را تمشیت نمی‌کند؟ 

در عکسهای مخابره شده از پلاسکو، عموما جناب شهردار دیده می‌شود که بی‌سیم به دست در حال مدیریت بحران است؛ در فیلمی هم که در همان ابتدای وقوع حادثه پخش شد، جناب شهردار( که خلبان هستند وعلی‌القاعده تخصصی در رابطه با آتش نشانی ندارد) به سبک فیلم‌های هالیوودی در حال فرمان دادن به آتشنشانان است؛ این سوال مطرح است که در لحظات حساس و نفسگیری که نیاز به صدور دستور به آتشنشانان برای رفتن یا نرفتن در داخل تونل‌های حفر شده در آوار پلاسکو هست، مدیرعامل آتشنشانی کجا تشریف دارند؟ 

اردیبهشت 93 بود که سعید شریف‌زاده با حکم قالیباف به سمت مدیرعامل آتش نشانی تهران منصوب شد؛  مجتبی عبداللهی معاون وقت خدمات شهری شهرداری تهران، در مراسم معارفه شریف‌زاده، وی را مجرب در تدارکات و لجستیک در مواقع بحران دانست. حال این سوال پیش می آید که در مدیریت بحران پلاسکو جناب شریف زاده چه نقشی دارند؟

ریاست سازمان‌های آتش نشانی در اکثر کلان شهرهای دنیا برعهده آتش نشانان حادق و باسابقه است و مرسوم نیست فردی از بیرون بیاید تا ریاست سازمان آتشنشانی را متکفل شود؟ حال سوال این است که جناب شریف زاده مدیرعامل سازمان آتشنشانی آیا سابقه خدمت در آتشنشانی در کارنامه شان ثبت گردیده است یا صرفا مدیری مدعو است که بر مبنای تقرب فکری بر کرسی ریاست سازمان مهم و تخصص محوری همچون آتشنشانی جلوس کرده است؟ 

گزارش از نیما صداقت

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر