کد خبر: 12593
A

محمدرضا عارف: شورای عالی سیاست‌گذاری از روحانی عبور نخواهد کرد/ نفع جامعه در رفع حصر است

رییس فراکسیون امید: رویکردی که از سال ۹۲ تاکنون در پیش گرفتیم باید ادامه یابد و معتقدیم در حالی که گام به گام این مسیر را پیش‌می بریم باید از دولت حمایت کنیم؛ دولتی که می‌دانیم در چه شرایطی روی کار آمد و با چه مشکلاتی روبرو بود و چه دستاوردهای ارزشمندی در بخش‌های مختلف داشت.

محمدرضا عارف: شورای عالی سیاست‌گذاری از روحانی عبور نخواهد کرد/ نفع جامعه در رفع حصر است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، محمدرضا عارف در نخستین نشست خبری خود به عنوان رییس فراکسیون امید با اشاره به رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی، اعلام کرد: این یار دیرین انقلاب در تمام صحنه ها درکنار رهبری و مردم بودند.

او با تاکید بر اینکه حادثه پلاسکو یک حادثه جدی است، گفت: امیدواریم بتوانیم از این حادثه با نگاهی علمی در مثابل حوادث احتمالی بعدی پیشگیری کنیم.

رییس فراکسیون امید با تاکید بر اهمیت مدیریت علمی بحران گفت: نکته مهم دیگری که حادثه پلاسکو برای ما روشن کرد، بحث مدیریت شهری بود و از آنجا که در آستانه انتخابات شوراهای شهر قرار داریم، انتظارمان از تمام گروه‌هایی که نامزدهایی برای این انتخابات معرفی می‌کنند این است که به این مسئله توجه ویژه داشته باشند.

از روحانی عبور نخواهیم کرد

عارف درپاسخ به سوالی درباره شواری‌عالی سیاستگذاری اظهار کرد: مهمترین راهبرد ما در زمان تاسیس شورای عالی حفظ راهبرد انتخابات سال ۹۲ بود و در دوره جدید این شورا نیز درکنار بالا بردن مشارکت مردم، حفظ دستاورد جریان اصلاحات مهمترین راهبرد ما در شورایعالی اصلاح طلبان است.

او گفت: بر این اساس قطعا از آقای روحانی عبور نخواهیم کرد و سعی می‌کنیم همان رویکرد را نسبت به حمایت از رییس جمهور فعلی حفظ کنیم و قطعا از ایشان حمایت می‌کنیم.

اصلاح‌طلبان پشت ما را خالی نکردند/ انتقاد از بی‌توجهی برخی نامزدهای لیست امید به میثاق‌نامه

عارف در پاسخ به سوال دیگری درباره انتقادها به لیست امید در مجلس، گفت: اولا اصلاح‌طلبان پشت ما را خالی نکردند . درمورد مسائل مربوط به هیات رییسه مجلس مسائلی مطرح هست که شاید بهتر باشد به آن اشاره نکنیم. متاسفانه بخشی از دوستان که میثاق‌نامه ما را امضا کرده بودند، تصمیم گرفتند به گونه‌ای دیگر عمل کنند.

جایگزینی آیت‌الله هاشمی در مجمع تشخیص کار آسانی نخواهد بود

عارف درباره مجمع تشخیص مصلحت نظام و بحث جایگزین آیت‌الله هاشمی گفت:‌ آیت الله هاشمی ویژگی‌های منحصر به فردی داشت و از آنجا که ایشان محور انسجام مجمع بودند، جایگزینی ایشان کار آسانی نخواهد بود. در دوره گذشته تقریبا تمامی تصمیمات مجمع اجماعی بود و این درحالی است که دوره فعلی در اسفندماه به اتمام می‌رسد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: با این حال نکته حائز اهمیت در این میان، برنامه ششم توسعه است و درصورتی که اختلافی در این رابطه میان شورای نگهبان و مجلس به وجود بیاید، طبیعتا مجمع باید تشکیل شود و در این صورت مقام معظم رهبری باید در این رابطه تصمیم بگیرند.

او در پاسخ به سوالی درباره گزینه های احتمالی گفت: اجازه بدهید درباره افراد صحبتی نکنیم. به هر حال در کشور شخصیت‌های برجسته بسیاری داریم که می‌توانند در این جایگاه مثمر ثمر باشند.

عارف یادآور شد: در مجمع تشخیص مصلحت نظام برخلاف دیگر شوراهای عالی ازجمله شورایعالی انقلاب فرهنگی و دیگر شوراهای‌عالی، نایب رییس درنظر گرفته نشده و به همین دلیل این مجمع صرفا با حضور رییس قادر به ادامه کار خود خواهد بود.

رفع حصر جز مطالبات جامعه است/ نفع جامعه در حل این مشکل است

رییس فراکسیون امید در پاسخ به سوالی درباره شعار دولت برای رفع حصر، گفت: رفع حصر هم جز مطالبات جامعه و هم بخشی از شعارها است. بر این باوریم که به نفع جامعه است که این مشکلات حل شود و امیدواریم با توجه به مصالح ملی و حفظ آرامش، مشکل رفع حصر مرتفع شود.

محمدرضا عارف در نشست امروز خود و در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا درباره نحوه تصمیم برنامه ششم توسعه در کمیسیون تلفیق مجلس که طی آن لایحه ۳۴ ماده‌ای دولت با افزایش ۱۱۰ ماده به برنامه ۱۳۵ ماده‌ای تبدیل، و منجر به افزایش ۵۸۴ هزار میلیارد تومانی بودجه جاری کشور شد، گفت: دولت به استناد اصل ۱۲۶ قانون اساسی درباره برنامه ششم توسعه نگاه ویژه‌ای داشت که متاسفانه هم در مجلس نهم و دهم و هم در مجمع تشخیص مصلحت نظام این نگاه را پیگیری کرد که براساس آن تنها احکام مورد نیاز خود را ارائه کند و تاکید داشتند که تهیه برنامه از شئونات رئیس جمهور است. 

او گفت: این در حالی بود که این نگاه با سیاقی که در تهیه پنج برنامه پیشین وجود داشت، متفاوت بود. با این حساب سوال اینجاست که آیا باید کتاب برنامه بنویسیم، قانون برنامه بنویسیم یا راهبردهای برنامه را تهیه کنیم؟ در نهایت دولت با نگاهی که داشت صرفاً راهبردها را تقدیم مجلس کرد و از آنجا که نمایندگان با این شیوه موافق نبودند لایحه با افزایش ۱۱۰ ماده‌ای روبرو شد. 

او در پاسخ به بخش دیگری از این سوال درباره اینکه چرا با وجود آنکه نوبخت به عنوان نماینده دولت در جلسات صبح و ظهر فراکسیون امید خواستار عدم تصویب لایحه برنامه ششم بود در نهایت در صحن به گونه‌ای دیگر صحبت کرد گفت: در جلسه‌ای که در اوایل شهریور با رئیس جمهور داشتیم پیشنهاد کردیم که دولت این لایحه را پس بگیرد و به جای آن لایحه جامعی را به عنوان برنامه ششم تهیه کند اما دولت چنین اقدامی انجام نداد. 

رئیس فراکسیون امید ادامه داد: در دو جلسه‌ای که در نوبت صبح و بعدازظهر با آقای نوبخت داشتیم، جمع‌بندی ما در فراکسیون این بود که به کلیات این لایحه رای ندهیم تا کمیسیون تلفیق بازگردد و اصلاح شود و این در حالی بود که در جلساتی که این لایحه در کمیسیون بررسی می‌شد دولت حضور پررنگی نداشت و بعضاً ناهماهنگی‌هایی میان بخش‌های دولت به چشم می‌آمد و گاهی برخی دستگاه‌ها مواضعشان را برخلاف لایحه به مجلس اعلام می‌کردند. 

عارف خاطرنشان کرد: با این حال یک شبهه آیین‌نامه‌ای در این رابطه وجود داشت و در حالی که فکر می‌کردیم در صورت رای ندادن به کلیات لایحه به کمیسیون تلفیق بازمی‌گردد اما بنا بر آیین‌نامه داخلی صرفاً‌ درباره لایحه بودجه چنین سازوکاری تعریف شده که در صورت عدم تصویب کلیات آن به کمیسیون برگردد و این مسئله در مورد لایحه برنامه توسعه وجود ندارد. 

نماینده مردم تهران در مجلس دهم اعلام کرد: به همین دلیل جلسه‌ای فوق‌العاده پیش از برگزاری نشست نوبت بعدازظهر صحن در فراکسیون امید برگزار کردیم و با این حال به این جمع‌بندی رسیدیم که به کلیات لایحه رای ندهیم اما گویا در فاصله کوتاه باقی مانده میان جلسه فراکسیون و نشست علنی مجلس، آقای نوبخت با رئیس مجلس صحبت کرده بود و به این نتیجه رسیده بودند که هر ماده‌ای که دولت با آن مشکل داشته باشد به کمیسیون تلفیق بازگردد در نتیجه هنگامی که آقای نوبخت این مسئله را با دوستانمان در میان گذاشت تصمیم گرفتیم که هریک از اعضا بنا به نظر خود رای دهد و شرط فراکسیون هم در مورد رای ندادن به کلیات از دوش اعضا برداشتیم. 

او ادامه داد: در نتیجه پس از دفاع آقای نوبخت از کلیات لایحه، نمایندگان با رای ضعیف آن را به تصویب رساندند اما متاسفانه هماهنگی صورت گرفته در مورد بازگشت برخی مواد به کمیسیون تلفیق در صورت عدم موافقت دولت، در مواردی رعایت نشد و اتفاقاً بلافاصله پس از تصویب کلیات نخستین ماده با وجود اینکه پیشنهاد بازگشت به طرح پیشنهادی دولت مطرح شد، این پیشنهاد رای نیاورد و این روند تا پایان کار تصویب جزئیات برنامه ادامه یافت. 

منتظر نظر رییس جمهور برای تشکیل کمیته مشترک فراکسیون امید و دولت هستیم

عارف همچنین در پاسخ به بخش دیگر سوال خبرنگار ایلنا در رابطه با اینکه آیا این عدم هماهنگی مصداقی از رابطه عمومی دولت با فراکسیون امید است و اینکه این فراکسیون در آستانه انتخابات چه استراتژی و راهکاری برای ارتقای سطح همکاری دولت با خود دارد گفت: در جلسه‌ای که به همراه اعضای هیات رئیسه فراکسیون با رئیس جمهور در شهریورماه داشتیم پیشنهاد تشکیل کمیته مشترک مطرح شد تا درباره لوایح مهم پیش از طرح شدن در صحن یا کمیسیون‌ها بحث و بررسی شود تا ضمن دفاع دقیق از لوایح مورد نظر دولت، در صورتی که نقطه نظری از سوی فراکسیون وجود دارد اعمال شود اما با وجود اینکه آقای روحانی در جلسه دراین رابطه قول همکاری داد تا این لحظه هیچ اقدامی صورت نگرفته و همچنان منتظریم دولت نظر خود را درباره کمیته مشترک اعلام کند.

رئیس فراکسیون امید همچنین در پاسخ به این سوال که چرا در شرایطی که به عنوان مثال موضوع ممنوع‌التصویری آقای خاتمی یا رفع حصر از مطالبات جدی بدنه اجتماعی اصلاح‌طلب حامی دولت است، اما رئیس جمهور حتی حاضر نیست در نشست خبری به نام این افراد اشاره کند، فراکسیون امید و اصلاح‌طلبان به دنبال استراتژی دقیقی برای تعامل با دولت نیستند و دولت خود را ملزم به برآورده کردن مطالبات حامیان خود نمی‌دانند، گفت: نکته مهم، نگاه ما به روند است. باید ببینیم قبل از خرداد ۹۲ در چه شرایطی بودیم و اکنون کجا قرار داریم. باید ببینیم در آن زمان گفتمان اصلاحات در کجا قرار داشت و نگاهی که به این گفتمان وجود داشت چگونه بود و شکافی که به گفتمان اصلاحات در ارتباط با حاکمیت تحمیل شده بود و هزینه‌های ملی را متوجه کشور می‌کرد، چه تاثیری داشت. 

گفتمان اصلاحات حذف شدنی نیست

او ادامه داد: ما هر دو گفتمان موجود در کشور را به رسمیت می‌شناسیم و به ویژه گفتمان اصلاحات که از حمایت اکثریت جامعه برخوردار است، حذف‌شدنی نیست و ما معتقد به حضور در حاکمیت برای حل مشکلات در یک فضای دوستانه و صمیمی براساس مشترکات فراوانی که با رقبا داریم، هستیم. ما با ارزش‌ها و اصول هیچ مشکلی نداریم و این در حالی است که متاسفانه برخی برچسب زدن‌ها رسم شده که باید از آن عبور کنیم. 

رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان خاطرنشان کرد: رویکردی که از سال ۹۲ تاکنون در پیش گرفتیم باید ادامه یابد و معتقدیم در حالی که گام به گام این مسیر را پیش‌می بریم باید از دولت حمایت کنیم؛ دولتی که می‌دانیم در چه شرایطی روی کار آمد و با چه مشکلاتی روبرو بود و چه دستاوردهای ارزشمندی در بخش‌های مختلف داشت. 

به برجام با نگاه سیاسی ننگریم

او با اشاره به موفقیت دولت در مذاکرات هسته‌ای یادآور شد: برجام یکی از مهم‌ترین دستاوردهای ارزشمند کشور است به شرط آنکه با نگاه سیاسی به آن ننگریم البته برجام هم اشکال دارد و ما هم می‌پذیریم اما باید بدانیم اینگونه نبوده که طرف مقابل و قدرت‌های بزرگ منتظر بمانند تا ما هرچه می‌گوییم بپذیرند و روی کاغذ بیاورند. طبیعتاً آنها هم به دنبال منافع و مصالح خود هستند اما باید شرایطی که کشور با آن روبرو بود را بررسی کنیم و به عملکردمان در برجام نگاه دقیق داشته باشیم.

جوانان علیرغم تمام بی‌مهری‌ها در اردیبهشت ماه ۹۶ حماسه دیگری رقم بزنند

عارف خاطرنشان کرد: شاید اگر دولت در شرایط دیگری روی کار می‌آمد موفق‌تر بود اما با نگاهی به این روند باید از این دولت حمایت کرد و از جوانان خواهش دارم این شرایط را درک کنند و خوشبختانه شاهدیم این جوانان علی رغم تمام بی‌مهری هایی که با آن روبرو بودند حماسه ۹۲ را خلق کردند و در سال ۹۴ نیز به صحنه آمدند و امیدواریم اردیبهشت ماه ۹۶ نیز با حضور جدی خود حماسه‌ای دیگر رقم بزند.-ایلنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر