کد خبر: 12644
A

تندگویان: استیضاح قالیباف با ترکیب فعلی شورای شهر محال است/ ضمانت اجرایی برای پیگیری مصوبه ها نداریم

این نه موضع رسمی فراکسیون و نه اصلاح طلبان است، اما نظر ما این است که این موضوع باید بررسی علمی و کارشناسی شود که اگر به این جمع بندی رسیدیم که شهردار مقصر است باید استیضاح شود و این یک خواسته عمومی هم از طرف مردم و هم شورا است.

تندگویان: استیضاح قالیباف با ترکیب فعلی شورای شهر محال است/ ضمانت اجرایی برای پیگیری مصوبه ها نداریم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران به نقل از سهندنامه، این روزها بحث حادثه ساختمان پلاسکو و حواشی آن به بحث مهمی در رسانه ها و شبکه های مجازی تبدیل شده است، اقدامات انجام شده ، مقصرین حادثه، استیضاح شهردار، علت عدم پیگیری تذکرات ایمنی به اهالی پلاسکو از جمله مسائلی هستند که نیاز به شفاف سازی بیشتری دارند به همین دلیل به سراغ محمد مهدی تندگویان سخنگوی فراکسیون اصلاح طلبان شورای شهر  رفتیم تا بیشتر در جریان این مباحث قرار بگیریم.

  • از لحظه وقوع حادثه تاکنون، شهرداری چه اقداماتی را انجام داده است؟

بررسی میدانی، برگزاری جلسه اضطراری و کارهای تخصصی در کمیته ها و کمیسیون های زیرمجموعه شورا در دستور کار قرار گرفته است، دو کمیته نیز تشکیل شد؛ یکی کمیته پیگیری  موضوعات حقوقی و یکی هم کمیته پیگیری موضوعات آسیب دیدگان  که در هر کمیته، ۴ عضو  شورای شهر حضور دارند و به صورت تخصصی در حال پیگیری هستند.

  • در خبرها گفته شد که شهرداری و شورای شهر، بارها به ساختمان پلاسکو در مورد رعایت نکات ایمنی تذکر داده است، چرا بحث تذکر به صورت جدی پیگیری نشده است تا به سرانجام برسد؟

در کمیته حقوقی که تشکیل شد قرار شد همین موضوع بررسی شود، چون دادستانی ادعا دارد که  شهرداری می توانست بعد از دادن تذکر، اقدام به  پلمپ کند و  شهرداری می گوید که  قانون صراحتاً این اجازه را به ما نداده است و خیلی اوقات که این کار را انجام می دهیم، قانون با ما برخورد می کند،  یعنی  مالکان علیه شهرداری حکم می گیرند یا فک پلمپ می کنند   و یا  حکم جلب شهردار ناحیه یا کسی که این کار را انجام داده است را  می گیرند. این یک خلا است؛ یعنی ماده  ۵۵ که خودشان به آن اشاره می کنند، صراحتی ندارد، در واقع یک بحث حقوقی بین دو نهاد است.

  • به نظر شما مقصر یا مقصران اصلی این حادثه چه کسانی هستند؟

تا ابعاد حقوقی مسئله به طور کامل مشخص نشود،  نمی توانیم  به راحتی نظر بدهیم، یک بخش شهرداری تهران است که وظیفه ایمن سازی سازه ها را برعهده  دارد و  باید جهت ایمن سازی هشدار داده و ورود پیدا کند. یک بحث هم موضوعی است که به خصوص در این مسئله وجود دارد و خودنمایی می کند، موضوع مالکین و متصرفین است که دو موضوع  کاملا جدا از هم هستند،  یعنی ما در سازه هم با مالک طرف هستیم و هم کسانی که در ملک حضور دارند و وقتی دوتا شخصیت می شوند، یعنی  تعدادی مغازه دار داریم که سرقفلی حضور داشتند که  عملا می گویند  چیزی به ما ابلاغ نشده است و یک مالک داریم که اصلا در سازه حضور ندارد، ما دچار مشکل حقوقی شدیم که اگر مالک واقعا پاسخگو نبود یا حضوری در ملک نداشت نهایتا متضرر کسایی هستند که در ملک حضور پیدا کردند و اگر مالک متخلف باشد پس چرا باید آن ها، دچار آسیب بشوند، در واقع یک بخشی از تخلف یقینا به مالک برمی گردد و بخش دیگر هم به  شهرداری، که اگر حقوق و قانون اجازه داده باشد باید راساً ورود پیدا می کرد.

  • خبرهایی در مورد استیضاح آقای قالیباف شنیده می شود، نظر شما چیست؟

این نه موضع رسمی فراکسیون و نه اصلاح طلبان است، اما نظر ما این است که این موضوع باید بررسی علمی و کارشناسی شود که اگر به این جمع بندی رسیدیم که شهردار مقصر است باید استیضاح شود و این یک خواسته عمومی  هم از طرف مردم و هم شورا است.

ما هم در کمیسیون ها و هم به صورت جداگانه در حال بررسی هستیم و هر کدام در حال جمع آوری  اطلاعات هستیم که اگر جمع بندی این شد که شهردار باید پاسخ بدهد باید حضور پیدا کند و اگر از پاسخ قانع نشویم، چاره ای جز استیصاح نیست.

  • برنامه ی شورای شهر برای پیشگری از اقدامات مشابه چیست؟

شورای شهر در موضوع  ایمنی سازه ها، موضوعات مربوط به آتش نشانی، اعتبارات، بودجه ها و تجهیزات آتش نشانی به اندازه کافی مصوبه داشته است و  به اندازه کافی هم تذکر داده ایم، مشکل اصلی که داریم، این است که ضمانت اجرایی برای پیگیری مصوباتمان نداریم.ما متاسفانه اگر مصوبه ای تولید و ابلاغ میکنیم اگر در شهرداری یا نهاد دیگری اجرا نشود ضمانت اجرایی برای پیگیری نداریم.

در زمینه اجرای قانون دست و پای شورای شهر بسته است و نهایت کاری که شورا می تواند انجام دهد، استیضاح شهردار است، آن هم به شرط این که  تعداد دو سوم اعضا که در شورا حضور دارند با استیضاح موافق باشند. این ها همه خلا قانونی است که بیشتر از این شورای شهر نمی تواند کاری کند، مگر این که قانون اصلاح و یک نهاد فرادستی ایجاد شود که اگر ما به عنوان اعضای شورا به تخلفی رسیدیم یا به مشکلی در شهرداری برخورد کردیم و با مکاتبات و تذکرات به نتیجه نرسیدیم حداقل به آن نهاد معرفی کنیم که آن نهاد بررسی و با آن برخورد کند .در واقع این یک مشکل همیشگی در شورا است. حتی این موضوع استعفا و استیضاح که سوال می شود نهایتا اگر تعداد دو سوم اعضا شورا درخواست نکنند  هیچ فایده ای ندارد و  هیج اتفاق خاصی نخواهد افتاد. قانون صراحتاً می گوید که  اگر بحث شورا و شهردار به استیضاح رسید حداقل  باید دو سوم اعضای شورای شهر، استیضاح را قبول بکنند که این اتفاق در شورای فعلی تهران  محال است که اتفاق بیفتد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر