کد خبر: 12716
A
سرپرست سازمان حج و زیارت:

چگونه می توان ۸۰ هزار زائر حج تمتع را اعزام کنیم بدون اینکه امنیتی برای جان آنها داشته باشیم؟

سرپرست سازمان حج و زیارت گفت: این سازمان هیاتی برای مذاکره با دولت عربستان در تاریخ پنجم اسفند برای اعزام حجاج به این کشور اعزام می کند تا در صورت رسیدن به توافق، راه سفر حج تمتع هموار شود.

چگونه می توان ۸۰ هزار زائر حج تمتع را اعزام کنیم بدون اینکه امنیتی برای جان آنها داشته باشیم؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، حمید محمدی امروز چهارشنبه در همایش توجیهی کارگزاران عتبات عالیات در اهواز افزود: در این مذاکرات، مطالبات و ملاحظات موردنظر ایران برای حفظ عزت، شأن و تامین امنیت زائران کشورمان مطرح و بررسی می شود که امیدواریم به نتیجه برسد.

وی حج تمتع را از فرایض مهم مسلمانان عنوان کرد و گفت: تقریبا بیش از یک سال است رابطه ایران با عربستان قطع است، ولی حج به عنوان یک فریضه حق مسلمانان است و این حق برای مردم ما نیز محفوظ است، بنابراین تلاش می کنیم زمینه لازم برای این کار فراهم شود.

محمدی حفظ امنیت جانی حجاج کشورمان را مهم عنوان کرد و گفت: چگونه می توان 80 هزار زائر حج تمتع را اعزام کنیم بدون اینکه امنیتی برای جان آنها داشته باشیم؟

وی با اشاره به رغبت مردم برای سفر به عتبات عالیات گفت: مسئله استقرار زائران در کشور عراق از الزامات این سفرهای زیارتی است، ولی به عنوان مثال در شهرهای زیارتی کاظمین، نجف اشرف و کربلا هتل هایی با شاخص کیفی بالایی وجود ندارد که زائران از امکانات رفاهی آنها استفاده کنند .

سرپرست سازمان حج و زیارت از افزایش ظرفیت کاروان های زیارتی به عراق در نوروز امسال خبر داد و افزود: در این روزها، بیش از 90 کاروان را به عتبات اعزام می کنیم و در تلاش برای افزایش این ظرفیت به 150 کاروان هستیم.

وی به بررسی ها و مطالعاتی که برای آسیب شناسی و ساماندهی این سفرها صورت گرفته اشاره کرد و گفت: نتیجه این بررسی ها نشان داد که تنها راهکار در تسهیل اعزام زائران، ساماندهی اعزام آنان از طریق یک سامانه متمرکز است، لذا سامانه «سماح» راه اندازی شد که با این اقدام تا حدودی از مشکلات کاسته شد .

سرپرست سازمان حج و زیارت از مشکلات دیگر در اعزام زائران به عتبات را فعالیت آزادبران عنوان کرد و افزود: آزادبران افرادی هستند که از طریق غیرقانونی و بدون مجوز با تبلیغات سوء زائران را به عتبات اعزام می کنند که این حرکت غیرقانونی است و در صورت بروز مشکل یا حادثه سازمان حج و زیارت هیچگونه مسئولیتی عهده دار نیست .

محمدی ادامه داد : سازمان حج و زیارت متولی امور این حوزه است و هر شخصی می تواند با دریافت مجوز از این سازمان اجازه فعالیت در زمینه اعزام زائران داشته باشد ، در حال حاضر 2 هزار و 300 مجموعه دفتر زیارتی در کشور بر اساس قوانین سازمان حج و زیارت فعالیت می کنند که در خوزستان 62 دفتر زیارتی دراین زمینه خدمات ارائه می دهند.

همایش بزرگ توجیهی کارگزاران عتبات عالیات با حضور مسئولان کشور و استان در سالن مجتمع فجر سپاه اهواز برگزار شد.

منبع: ایرنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر