کد خبر: 12812
A
رئیس سازمان بهزیستی کشور: 70 درصد کودکان خیابانی اتباع خارجی هستند

حمایت دولت از طرح اجباری شدن غربالگری ژنتیک

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: دولت از طرح اجباری شدند غربالگری ژنتیک قبل از ازدواج، برای کاهش معلولیت های ژنتیکی حمایت می کند و این طرح سال آینده قانونی می شود.

حمایت دولت از طرح اجباری شدن غربالگری ژنتیک

انوشیروان محسنی بندپی روز پنجشنبه در نشست با اصحاب رسانه و خبرنگاران کردستان در سنندج افزود: این طرح نمی خواهد موانعی برای ازدواج جوانان ایجاد کند اما با انجام این غربالگری می توان از متولد شدند نوزادان معلول جلوگیری کند. 
وی اضافه کرد: در قالب این طرح قبل از ازدواج، زوج های جوان پرسشنامه ای سه صفحه ای را در مورد معلولیت های که در خانواده و منطقه خود می شناسند را پر می کنند. 
وی اظهار کرد: قدم اول در این رابطه ارتقاء سطح آگاهی مردم نسبت به این مقوله بوده و گسترش مراکز مشاوره و آزمایشگاه های ژنتیک در مراحل بعدی قرار دارند. 
وی گفت: هزینه غربالگری ژنتیک زوج های جوان در خانواده های بی بضاعت و کم توان نیز توسط بهزیستی پرداخت می شود. 

 70 درصد کودکان خیابانی در ایران، اتباع خارجی هستند 
رئیس سازمان بهزیستی افزود:‌ 70 درصد کودکان خیابانی در ایران، اتباع خارجی هستند که با قوه قضائیه هماهنگی می‌کنیم تا به لحاظ قانونی و حقوقی شرایطی فراهم شود که دوباره به اجتماع برگردند. 
وی گفت: اجتماع‌پذیری و ساماندهی این کودکان به ویژه تلاش برای برگرداندن آنها به محیط مدرسه از اقدامات ویژه‌ای است که سازمان بهزیستی در این زمینه با جدیت اقدام می‌کند. 
وی اضافه کرد: این کودکان گاهی برای مقاصد دیگری مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند و اگر آنها به حال خود رها شوند، زمینه افزایش جرم بیشتر خواهد شد. 
به گفته محسنی‌بندپی، اگر کودکانی هم باشند که به‌خاطر ناتوانی در تامین هزینه، تحصیل را رها کرده‌اند، هزینه تحصیلی آنها و بازگشت به کلاس درس را برایشان فراهم می‌کنیم. 
وی ضمن اشاره به اینکه آمار دقیقی از کودکان کار وجود ندارد گفت: آمارهایی بین 10 تا 12 هزار کودک خیابانی اعلام می‌شود که قابل قبول نیست و ما آمار دقیقی در این زمینه وجود ندارد اما تاکنون 2 هزار و 460 کودک در تهران پذیرش شده‌اند. 

 طرح مراقبین خانگی بهزیستی یکی از راهبردهای مورد قبول بهزیستی است 
رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: طرح مراقبین خانگی توان جویان یکی از طرح های بسیار موفق این سازمان بوده و با توجه به نتایج مثبت آن گسترش پیدا می کند. 
محسنی بندپی افزود: خانه بهترین مکان برای مراقبت از توانجو بوده و اگر این امکان و مهارت مراقبت در خانه فراهم شود برای خانواده توانجو نیز آسان تر خواهد بود. 
وی اضافه کرد: در قالب این طرح یکی از اعضای خانواده توانجو که از توانایی لازم برخوردار است، آموزش های لازم را فرا می گیرد تا از توانجو نگهداری کند. 
وی در زمینه مددجویان پشت‌ نوبت‌ بهزیستی نیز اضافه کرد: در حوزه اجتماعی براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته باید با توانمندسازی 10 درصد از جامعه هدف، خارج و 10 درصد از کسانی که نیازمند حمایت هستند، جذب خواهد شد. 
رئیس سازمان بهزیستی کشور اظهار کرد: در حوزه توان‌بخشی با توجه به اینکه خروج این افراد به دلیل داشتن معلولیت از زیرپوشش سازمان امکان پذیر نیست و به تبع در زمینه جذب افراد جدید نیز با محدودیت‌هایی مواجه خواهیم بود. 
وی اضافه کرد: البته استان‌هایی کمتربرخوردار مانند کردستان، لرستان، خراسان جنوبی، ایلام و غیره همانگونه که در تخصیص امکانات و تجهیزات توانبخشی ویژه دیده شده‌اند در اختصاص سهم جذب مددجو نیز با همین نگاه مورد توجه قرار خواهند گرفت. 
محسنی‌بندپی در مورد وضعیت اقتصادی و ارتباط آن با افزایش آسیب‌های اجتماعی نیز گفت: هدف سازمان این است که از سیاست‌های صدقه‌ای دور شویم و در همین راستا توجه به مباحث اقتصادی به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفته است. 
وی از توزیع یک وعده غذای گرم در تمام مهدهای کودک زیرپوشش سازمان بهزیستی در روستاهای استان خبر داد و گفت: این اقدام در راستای جلوگیری از مشکلات سوءتغذیه انجام می‌گیرد. 
رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: طرح همیار از دیگر اقدامات اثربخش در راستای توانمندسازی مددجویان زیرپوشش این سازمان بوده و هم اکنون 2 هزار گروه همیار در کشور تشکیل شده است. 
وی اضافه کرد: در حال حاضر 30 درصد گروه های همیار و بیش از 700 گروه همیار در کردستان تشکیل شده که در مجموع 12 هزار نفر را زیرپوشش قرار داده است. 

 آسیب های اجتماعی در جامعه ما رو به رشد است 
رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: آسیب های اجتماعی در جامعه ما هم مانند سایر جوامع روند رو به رشدی دارد و به یکی از دغدغه های مسئولان تبدیل شده است. 
محسنی بندپی افزود: سازمان بهزیستی به عنوان تخصصی ترین دستگاه در مقوله آسیب های اجتماعی از جمله طلاق، حاشیه نشینی، کودکان خیابانی و سایر آسیب ها وارد عمل شده است. 
وی اضافه کرد: در برنامه ششم توسعه این مقولات مورد توجه بیشتر قرار گرفته و نقش دستگاه های مختلف در این زمینه مشخص شده است. 
وی اظهار کرد: در قالب این برنامه کارگروه های مختلفی از جمله در رابطه با طلاق، مراقبین سلامت و کودکان خیابانی تشکیل شده و تمامی ظرفیت ها برای توانمندسازی جامعه هدف مورد توجه قرار گرفته است. 
به گفته ی محسنی بندپی یکی از مقوله های شاخص در این برنامه توسعه کمی و کیفی اوژانس های اجتماعی است. 
وی با بیان اینکه توسعه و تقویت این مراکز در سطح کشور و هدف‌گذاری 140 شهر در فاز نخست در دستور کار قرار گرفته است، افزود: انجام اقدامات مداخله‌ای این مراکز در سال گذشته مانع از خودکشی بیش از 4 هزار و 240 زن و مرد در معرض خودکشی بوده است. 

 مناسب‌سازی شهری برای معلولان نیاز به فرهنگ دارد 
رئیس سازمان بهزیستی کشور اظهار کرد: این مقوله نیازمند فرهنگ سازی بوده و همه دستگاه های کشور به خوبی وارد این عرصه نشده اند. 
وی اضافه کرد: تاکنون بهزیستی توانسته ، مناسب سازی برای معلولان را تنها در 60 درصد ادارات و مراکز خود ایجاد کند و در برخی دستگاه های دیگر کمتر از 50 درصد است. 
محسنی‌بندپی با بیان اینکه حضور در جامعه و برخورداری از امکانات به صورت عادلانه حق همه مردم است، اظهار کرد: نباید افراد معلول و کم‌توان را در خانه ایزوله کرد از این رو ایجاد بسترهای لازم برای حضور آنها در جامعه امری ضروری است. 
وی با اشاره به برگزاری همایش ارتقای امنیت آحاد جامعه نسبت به امر مناسب‌سازی در 25 و 26 بهمن ماه جاری در کشور گفت: در این همایش با حضور کارشناسان این مقوله مورد بررسی بیشتر قرار می گیرد. 
رئیس سازمان بهزیستی کشور روزهای چهارشنبه و پنجشنبه برای شرکت در دومین نشست علمی- کاربردی مدیران ارشد بهزیستی سراسر کشور در سنندج، به استان کردستان سفر کرده بود. 
هم اکنون پنج میلیون و 200 هزار نفر در کشور تحت پوشش سازمان بهزیستی بوده که از این تعداد، یک میلیون 300 هزار نفر توانجوی تحت پوشش این سازمان هستند. 

 

منبع: ایرنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر