کد خبر: 13163
A
"دیده بان ایران" گزارش می‌دهد:

آیا شهردار تهران صدای تشییع کنندگان شهدای آتشنشان را شنید؟

آنطور که برخی از خبرنگاران حاضر در مراسم تشییع امروز می‌گویند، برخی از تشییع کنندگان خود را به حجت الاسلام علوی وزیر اطلاعات رسانده‌اند و از وی خواسته اند تا عامل فاجعه پلاسکو را پیگیری کند.یکی از تشییع کندگان نیز پلاکاردی را حمل می کرد که روی آن نوشته بود: در آتش #بی مدیریتی #بی کفایتی #بی مسئولیتی #بی فرهنگی

آیا شهردار تهران صدای تشییع کنندگان شهدای آتشنشان را شنید؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، در مراسم تشییع شهدای آتش نشان فاجعه پلاسکو که امروز برگزار شد، تشییع کنندگان و مردم عزادار طی شعارهایی خواستار استعفاء مقصران این فاجعه شدند.

قطعا نخستین دستگاهی که در رابطه با فاجعه پلاسکو در مظان اتهام قرار دارد، شهردرای تهران است؛ طبق اصول مسلم قانونی و عرفی، شهرداری موظف بود تا از وقوع حادثه پیشگیری کند؛ همچنین امکانات و ابزار آتشنشانان که تخصیص و تامین بودجه‌اش بر عهده شهرداری است در صورت تجهیز شاید خسارات فاجعه پلاسکو را کاهش می‌داد.  

*مقصر شماره یک پلاسکو

مطابق با بند 14 ماده 55 قانون شهرداری،«اتخاذ تدابیر مؤثر و اقدام لازم برای حفظ شهر از خطر سیل و حریق بر عهده شهرداری‌هاست»؛ این یک اصل مصرح و مسلم قانونی است که مقصر اصلی حادثه پلاسکو را نمایان می‌سازد.

شهرداری تهران باید اخطاریه عدم ایمنی پلاسکو را به مالک اصلی ساختمان که بنیاد مستضعفان بود، ابلاغ می کرد؛ ظاهرا این ابلاغیه به کسبه صاحب سرقفلی و کسبه مستاجر ابلاغ شده است که آنها هم چون خود را مسئول و متولی نمی‌دانستند، آن ابلاغیه ها را پشت گوش انداختند و شد آنچه نباید می شد.

مضاف بر این، شهرداری تهران طبق قانون موظف بود، در صورت عدم ترتیب اثر دادن به ابلاغیه‌ها مستقیما وارد عمل می‌شد؛ یا ساختمان مزبور را به مانند موارد مشابه بسیار، پلمب می‌کرد و یا ضریب ایمنی آن را با هزینه خود، ارتقاء می‌‌داد و پس از آن عوارضش را از مالک اصلی و یا کسبه دریافت می‌کرد؛ بنابراین در این رابطه هیچ توجیهی از سوی مسئولان شهرداری تهران پذیرفته نیست.

قصور دیگر شهرداری تهران در ماجرای پلاسکو عدم تامین و پرداخت بودجه تخصیص یافته به تجهیز آتشنشانی بود؛ از 492 میلیاردی که از سال 92 برای ارتقاء تجهیزات آتشنشانی در صحن علنی شورای شهر مصوب شده است، 200 میلیارد آن توسط شهرداری تهران پرداخت نشده است؛ قطعا اگر تجهیزات آتشنشانان عزیز ما تکمیل بود از خسارات فاجعه پلاسکو کاسته می‌شد؛ هنوز فراموش نکرده‌ایم که در روزهای نخست وقوع فاجعه پلاسکو  یک آتشنشان طی مصاحبه‌ای با روزنامه جهان صنعت، از مسئولان و متولیان امر گلایه مند بود که چرا کلاه استاندارد 300 هزارتومانی آتشنشانی را تهیه نمی کنند؟!

موارد و استنادات قانونی فوق‌الذکر برای شناساندن مقصر اصلی فاجعه پلاسکو، کفایت می‌کند؛ همان مسئولی که امروز مردم در مراسم تشییع شهدای آتشنشان، خواستار استعفای او بودند.

 

*مطالبه مردم داغدار: آقای ... استعفا

 

آنطور که برخی از خبرنگاران حاضر در مراسم تشییع امروز می‌گویند، برخی از تشییع کنندگان خود را به حجت الاسلام علوی وزیر اطلاعات رسانده‌اند و از وی خواسته اند تا عامل فاجعه پلاسکو را پیگیری کند.

یکی از تشییع کندگان نیز پلاکاردی را حمل می کرد که  روی آن نوشته بود: در آتش #بی مدیریتی #بی کفایتی #بی مسئولیتی #بی فرهنگی

همچنین چند تن از تشییع کنندگان نوشته‌ای را با این مضمون حمل می کردند: «قالیباف استعفا».

عده ای از تشییع کنندگان نیز شعار می‌دادند:« آتشنشان بی دفاع؛ بر تو درود بر تو سلام»

در یکی از پلاکاردها که توسط تشییع کنندگان حمل می شد، این جمله حک شده بود: مدیران شهری پاسخگوی فاجعه پلاسکو باشند

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر