کد خبر: 13290
A

تعداد کولبرهای جانباخته به ۵ نفر افزایش یافت/ رییس مجلس پیگیر دریافت دیه و مستمری کشته شدگان است

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی از کشته شدن یک کولبر دیگر در سردشت و افزایش کشته شدگان به پنج نفر خبر داد و گفت: رییس مجلس پیگیر دریافت دیه و مستمری کشته شدگان کولبر است.

تعداد کولبرهای جانباخته به ۵ نفر افزایش یافت/ رییس مجلس پیگیر دریافت دیه و مستمری کشته شدگان است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، رسول خضری در حاشیه جلسه علنی امروز - سه شنبه - مجلس در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت کولبرها در سردشت و پیرانشهر اظهار داشت: شب گذشته سه کولبر در کولاک پیرانشهر گیرافتادند، زمانی که این سه نفر را نجات دادند هر سه زنده بودند ولی دقایقی پیش به من اطلاع دادند که یکی از این کولبرها که 19 ساله و اهل اشنویه بود به علت سرمازدگی درگذشت.

وی افزود: سه گروه کوهنوردی 50 نفره شب گذشته برای نجات این سه نفر عازم کوه های پیرانشهر شدند و توانستند این سه نفر را نجات دهند ولی متاسفانه نفر سوم درگذشت.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس ادامه داد: هفته گذشته نیز 16 کولبر در بهمن سردشت گیر افتادند که متاسفانه چهار نفر از این کولبرها جان باختند.

خضری اضافه کرد: این افراد در حال ورود به مرزهای عراق بودند و هیچ به همراه نداشتند و قصد وارد کردن کالا و پوشاک به داخل کشور داشتند.

خضری افزود: بر اساس اصول سوم و بیستم قانون اساسی، بیمه این افراد با دولت است و باید به این افراد دیه تعلق گیرد تا مقداری از آلام خانواده های آنان کاهش یابد، به شدت دنبال این موضوع هستیم.

وی یادآور شد: به همراه رییس مجلس به دنبال دریافت دیه و مستمری برای کشته شدگان هستیم، البته این مُسکن است.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس تاکید کرد: مشکل اصلی بیکاری و نبود معیشت اقتصادی است ، امنیت پایدار در گرو معیشت و اقتصاد است.

خضری تاکید کرد: دولت باید در مرحله نخست، دیه این کولبرها را پرداخت کرده و بعد از آن فکری برای اشتغال پایدار آنان کند.

وی با یادآوری این که میزان مبادلات از پیرانشهر با اربیل عراق به حدود 12 میلیارد دلار می رسد، گفت: مردم این شهر نیز باید از این مبادلات بهره مند شوند، حداقل وضعیت به شکلی ساماندهی پیدا کند که مردم بتوانند امرار معاش کنند.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس درباره قانون انسداد مرزها نیز اظهارداشت: زمانی که دولت وقت به دنبال اجرایی کردن این قانون بود، رهبر معظم انقلاب تاکید کردند که ابتدا باید برای کولبرها شغل ایجاد شود، زیرا آنها معیشت خود را از این راه تأمین می‌کنند.

خضری افزود: این عنایت رهبر معظم انقلاب بود که معابر مرزی و اشتغالزایی جزو اولویت‌های دولت قرار گیرد که این اتفاق رخ نداد، ما بارها در مجلس بر لزوم تشکیل منطقه ویژه اقتصادی تجاری، صنعتی تأکید کردیم چون باعث ایجاد 45 هزار فرصت شغلی می‌شود و دیگر نیاز نیست جوانی 18 ساله صبح سر کلاس درس باشد و بعدازظهر برای کسب معیشت جان خود را به کوه ببرد.

وی در ادامه از استانداری آذربایجان غربی و فرمانداری این منطقه انتقاد کرد و یادآور شد: در شرایطی که این حادثه شنبه حدود ساعت 8 شب رخ داد فرماندار دیشب به حوزه انتخابیه بنده آمد که معلوم نیست تا کنون کجا بوده است.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس گفت: ما از دو ماه پیش تحقیق و تفحص از استانداری آذربایجان غربی را در انتقاد به وضعیت مدیریت در این استان و فرمانداری سردشت و پیرانشهر کلید زدیم، زیرا فرمانداری در حال حاضر به جای آنکه عواید مرزی را به کولبرها و کارگرها بدهد به افراد معلوم‌الحال می‌دهد.

خضری افزود: ما از وزارت کشور نیز به دلیل نداشتن نظارت کافی بر استانداری انتقاد داریم و این موضوع را به سازمان بازرسی نیز اعلام کردیم چون استانداری مدیریت درستی ندارد.

 این حادثه تلخ شنبه شب در منطقه سرچشمه قره‌دان از روستای بیوران علیا از توابع شهرستان سردشت رخ داد. یکی از نقاط برف‌گیر منطقه که به دنبال ورود سامانه بارشی به کشور چند روزی است درگیر برف و کولاک است. ساعت ٢١ شنبه ١٦ نفر از اهالی این مناطق گرفتار بهمن شدند که با حضور نیروهای امدادی تعدادی از آنها از زیر برف نجات پیدا کردند. عملیات امداد و نجات محبوس‌شدگان بهمن سردشت با کمک تعدادی از اهالی روستاهای اطراف و یک قلاده سگ زنده‌یاب باعث نجات ٦ نفر از مرگ حتمی شد، اما اقدامات انجام شده و حضور نیروهای داوطلب مردمی برای نجات جان ٤ کولبر جوان این منطقه بی‌نتیجه بود. ین حادثه دلخراش با مرگ یک جوان در شب گذشته ، 5 جان باخته دارد.

منبع: ایرنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر