کد خبر: 13304
A
وزیر آموزش و پرورش:

انقلاب ما انقلاب اقتصادی نبود بلکه انقلاب فرهنگی بود

فخر الدین احمدی دانش آشتیانی با حضور در مجتمع امام خمینی (ره) - دبیرستان شاهد حضرت زینب(س)، شهرستان شهریار زنگ گلبانگ انقلاب اسلامی را مصادف با سالگرد ورود حضرت امام خمینی (ره) به ایران به صدا در آورد.

 انقلاب ما انقلاب اقتصادی نبود بلکه انقلاب فرهنگی بود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران؛ فخر الدین احمدی دانش آشتیانی با حضور در مجتمع امام خمینی (ره) - دبیرستان شاهد حضرت زینب(س)، شهرستان شهریار زنگ گلبانگ انقلاب اسلامی را مصادف با سالگرد ورود حضرت امام خمینی (ره) به ایران به صدا در آورد و گفت: مقام 36 هزار دانش آموز شهید و 5000 معلم و مربی شهید را که در پیروزی انقلاب اسلامی و غلبه بر دشمن در جنگ تحمیلی با ایثار و فداکاری نقش داشتند ارج می‌نهیم. به مدد ایثار و فداکاری آنها بود که امروز می‌توانیم پس از 38 سال کنار هم در امنیت کامل زندگی کنیم و پرچم پر افتخار جمهوری اسلامی را برافراشته نگه داریم.
آشتیانی با بیان اینکه 12 بهمن مصادف با روزی است که فرزندان امروز ایران میراث دار زنان و مردان مومن هستند که سرود پیروزی انقلاب ایران را خواندند گفت: این فداکاری‌ها و ایثار لازم است تا این ایام تذکری برای همه ما و به خصوص دانش آموزان باشد زیرا اگر ما بخواهیم این انقلاب را زنده نگهداریم نیازمند چنین فداکاری‌ها و ایثارها هستیم.
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه در نظام تعلیم و تربیت خود به ویژه در نظام و تعلیم و تربیت آموزش عمومی همواره بر این نکته تاکید داریم که دانش آموزان باید به مسئله تعهد و مسئولیت‌های اجتماعی آشنا شوند افزود: اگر در دهه فجر گرد هم می‌آییم نشان دهنده این است که مجددا با عهد و پیمان و اندیشه متعالی امام تجدید میثاق کرده و تلاش و فعالیت خود را در زمینه تعهد و مسئولیت‌های اجتماعی انجام دهیم و به این مفاهیم وفادار بمانیم.
دانش آشتیانی با اشاره به اینکه وظیفه اصلی نظام تعلیم و تربیت آموزش تعهد و مسئولیت‌های اجتماعی است اظهار کرد: این مفاهیم و ویژگی‌ها باید در دانش آموزان تقویت شود تا از این مسیر بتوانیم این انقلاب را مستحکم و در راه امام هدایت و راهبری کنیم.
وی با تاکید بر اینکه در مدارس باید به جای تمرکز صرف بر آموزش به مسئله تربیت و پرورش توجه شود گفت: مسئولیت نظام تعلیم و تربیت بر مبنای پرورش نسل‌هاست و آموزش باید در کنار پرورش قرار گیرد نه اینکه آموزش به پرورش سلطه داشته باشد، اگر همین دانش آموزان شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی سر می‌دادند و با جان خود در این مسیر علیه ظلم فداکاری می‌کردند نشان دهنده تعهد اجتماعی آنها بود که این فداکاری‌ها منجر به پیروزی انقلاب شد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی صحنه اجتماع به صحنه آموزش و پرورش دانش آموزان تبدیل شد اظهار کرد: دانش آموزان در این مقطع دفاع از سرزمین و آرمان‌های دینی را به عنوان یک صحنه تعلیم و تربیت یاد گرفتند. این الگویی است که نشان می‌دهد آموزش نمی‌تواند تنها در چهاردیواری کلاس اتفاق بیفتد بلکه باید آموزش را به صحنه اجتماع بکشانیم تا این تعهد اجتماعی ایجاد شود.


دانش آشتیانی با بیان اینکه اگر بحث استقلال را مطرح می‌کنیم به این معناست که جوانانی تربیت کنیم که بتوانند با کارآفرینی خود در خودکفایی کشور موثر باشند گفت: این خودکفایی و استقلال به این معناست که دانش آموزان مهارت‌هایی را در دوران تحصیل کسب کنند تا منجر به کارآفرینی آنها شود اگر صرفا به بحث آموزش تمرکز کنیم دانش آموز کارآفرین تربیت نخواهیم کرد بلکه تنها فردی حافظه محور پرورش خواهیم داد.


وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه دانش آموزان باید استقلال شخصیتی داشته باشند گفت: اعتماد به نفس یکی از نشانه‌های استقلال شخصیت دانش آموز است. قبل از پیروزی انقلاب برخی گروه‌ها و افراد این موضوع را مطرح کردند که به هیچ وجه نمی‌توانیم شاه را کنار بگذاریم، آنها راه حل‌های سیاسی دیگری مطرح کردند. برخی معتقد بودند باید با شاه کنار بیاییم و بخواهیم قانون اساسی را تغییر بدهد اما امام با اتکاء به نفس و آینده نگری با این موضوع کنار نیامد و عنوان کرد که شاه حتما باید برود.

وزیر آموزش و پرورش افزود: قبل از پیروزی انقلاب بزرگانی از داخل کشور با امام صحبت می‌کردند که شرایط وقت، آماده حضور و بازگشت امام به ایران نیست ولی امام با اتکاء به نفس عنوان کرد که حتما می‌آیم و آمدند. این موضوع نشان دهنده این است که امام شخصیتی عالم، مبارز، مرجع، آگاه به مسائل سیاسی روز با بینش بالا، تیزبینی و اعتماد به نفس بودند.


دانش آشتیانی تاکید کرد: اگر می‌خواهیم استقلال داشته باشیم باید این خصوصیات را در نسل آینده پرورش دهیم. اگر بخواهیم نسل کنونی مدیران موفق آینده کشور باشند باید در نظام تعلیم و تربیت مفاهیم و خصوصیات تعهد اجتماعی و دین باوری را تقویت کنیم. یکی از ویژگی‌های انقلاب این بود که حضرت امام (ره) باورداشت‌های دینی داشتند این اعتقاد و ایمان باعث شد امام بتوانند رهبری نظام را بر عهده بگیرند. ایمان امام باعث شد بتوانند بر توطئه‌های دشمنان غلبه کنند. امام به واسطه ایمان خود توانست یک تنه در مقابل همه قدرت‌ها بایستد.


وی افزود: ما هم باید از امام درس بگیریم و برای اینکه در زندگی و جامعه موفق باشیم باید در تقویت باورهای دینی تلاش کنیم و بدانیم دین باوری باعث رستگاری ما خواهد شد. با تقویت روحیه جمعی می‌توانید در کنار هم بر مشکلات غلبه کنید. چیزی که می‌تواند ما را بر قدرت‌های جهانی غالب کند دین باوری، تعهد اجتماعی، مسئولیت اجتماعی و کسب مهارت‌ها است.


وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در بسیاری از عملیات جنگی از لحاظ نظامی نمی‌توانستیم با دشمن برابری کنیم گفت: ایمان و ولایت مداری دانش آموزان نسبت به حضرت امام (ره) قدرتی را در رزمندگان ایجاد کرد که توانستیم بر تجهیزات و ادوات نظامی غلبه کنیم. این نتیجه فداکاری دانش آموزان است که باید از آن سرمشق بگیریم اگر بخواهیم ایستادگی و مقاومت کنیم باید ایمان و دین باوری و سپس مسئولیت‌های اجتماعی را در خود تقویت کنیم.


دانش آشتیانی با اشاره به اینکه اگر مردم علیه طاغوت قیام کردند به خاطر مسائل مادی نبود گفت: مردم به خاطر خفقان، استبداد و نبود آزادی قیام کردند. این موضوع عامل محرکه قیام مردم با رهبری امام بود. انقلاب ما انقلاب اقتصادی نبود بلکه انقلاب فرهنگی بود یعنی بیشتر تاکید حضرت امام بر رعایت حقوق مردم بود. امروزه اگر ما می‌توانیم آزادانه صحبت و رفتار کنیم در سایه ایثار و فداکاری‌های شهدای ما است. باید این نعمت بزرگ را ارج بنهیم و حفظ کنیم.


وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه این آزادی زمانی محقق می‌شود که در تمام نهادها این مسئله را داشته باشیم اظهار کرد: باید آزادی را در خانواده‌ها مدرسه‌ها و محیط‌های درسی و جامعه حفظ کنیم.


دانش آشتیانی با اشاره به شعار جمهوری اسلامی اظهار کرد: یکی از اعتقادات و باورهای امام تکیه بر آرای مردم بود. در روز 12 بهمن که امام تشریف آوردند بعد از سخنرانی تاریخی در بهشت زهرا(س) علی رغم خستگی و فشار کاری بالا ارتباط مردمی را حفظ می‌کرد و با آنها به صحبت می‌نشست. این نگاه در تمام برنامه‌های امام وجود دارد که اعتقاد به رای و نظر مردم داشتند. در همان ایام پس از پیروزی انقلاب در تشکیل نهادهای قانونی دولت تاکید داشتند و حتی جمهوری اسلامی را به رای مردم گذاشتند. بنابراین سه شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی شعارهای کلیدی هستند. باید سعی کنیم به این سه شعار وفادار بمانیم و تحقق عملی به آن ببخشیم تا انقلاب اسلامی در کشور همچنان در مسیر شکوفایی و پیشرفت خود گام بردارند.

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر